25.01.2012

Spółdzielnia ociepli kolejne bloki

MIECHÓW. Mieszkańcy części bloków, którymi zarządza Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przyszłość" pytają, kiedy doczekają się ich docieplenia i wymiany elewacji.

Na os. Sikorskiego ocieplono m.in. blok nr 12 FOT. MAGDALENA UCHTO

Bogdan Pawela, prezes spółdzielni, pokazuje listę, na której widnieje wykaz budynków do termomodernizacji. W tym roku inwestycje są planowane w ośmiu obiektach.

Tłumaczy, że nie jest tak jak sądzą niektórzy, iż spółdzielnia nic nie robi. W 2010 i 2011 roku ocieplonych zostało 11 bloków: 1 na os. XXX-lecia, 2 przy ul. Służba Polsce, 2 przy ul. Jagiellońskiej oraz 6 przy os. Sikorskiego. - Inwestycje są prowadzone zgodnie z kolejnością złożonych podań - informuje Bogdan Pawela. Spośród 44 obiektów zarządzanych przez "Przyszłość" o termomodernizację ubiegają się mieszkańcy 25.

Schody zaczynają się wtedy, gdy nie wszyscy lokatorzy wyrażają zgodę na prace remontowe. - By uzyskać pozwolenie na budowę, muszę w starostwie powiatowym przedstawić podpisy wszystkich mieszkańców danego budynku. W tym przypadku w o wiele lepszej sytuacji są Wspólnoty Mieszkaniowe. Tym wystarczy tylko 51 procent, podczas kiedy my musimy mieć 100 procent - tłumaczy prezes Pawela.

Maria Węglarz, główna księgowa spółdzielni, przyznaje, że najtrudniej było na początku. Przekonanie mieszkańców do termomodernizacji wcale nie było łatwe. Tym bardziej, że w grę wchodziły pieniądze. Jak zapewniają władze spółdzielni, udało się znaleźć taki mechanizm finansowania, który lokatorzy remontowanych budynków zaakceptowali.Inwestycje prowadzone przy obiektach mieszkaniowych spółdzielnia finansuje kredytem, otrzymując zwrot części kosztów w postaci tzw. premii termomodernizacyjnej. Kredyt na prowadzenie inwestycji w danym budynku jest udzielany na 10 lat. Ale spłacają go również lokatorzy. Od każdego, z funduszu remontowego, pobierane jest 50 gr (cała stawka funduszu to 1 zł 25 gr miesięcznie - red.). Do tej kwoty doliczana jest jeszcze ta wynikająca z rozliczenia termomodernizacji budynku. Jeśli lokatorowi wyliczona zostanie miesięczna rata w wysokości na przykład 1 zł 14 gr za m kw to 50 gr pochodzi z funduszu termomodernizacyjnego, a do dopłaty pozostają 64 grosze. W zależności od budynku największe dodatkowe obciążenie to 1 zł 40 groszy. - Tę różnicę mieszkańcy mogą spłacić wcześniej, zyskując tym samym na odsetkach. I są lokatorzy, którzy z tego korzystają - informuje księgowa Maria Węglarz. Mieszkańcy, którzy decydują się na remont podejmują uchwałę, w której - zgodnie z audytem energetycznym - podany jest szacunkowy koszt inwestycji. - Z reguły po przetargu się on zmienia - zauważa prezes. Zapewnia, że każdy otrzymuje szczegółowe rozliczenia, dzięki czemu wie, jakie kwoty i na co są przeznaczane.

Pierwsze inwestycje sprawiły, że przekonali się do nich mieszkańcy kolejnych bloków. W tym roku do termomodernizacji przewidzianych jest 8 budynków: po 1 przy ul. Służba Polsce i Wesołej w Miechowie oraz w Książu Wielkim, a także 5 przy os. Sikorskiego w Miechowie. Inwestycja obejmuje m.in. ocieplenie obiektu, wymianę drzwi wejściowych, usprawnienie wentylacji. - Niektórzy mieszkańcy już zauważają, że to, co płacą na remont odzyskują na cieple - dodaje księgowa.

Magdalena Uchto

magdalena.uchto@dziennik.krakow.pl

wydrukuj wyślij

Portal „Dziennik Polski” wraz ze wszystkimi treściami będącymi jego elementami składowymi - w szczególności internetowe wydanie „Dziennika Polskiego” i treści będące jego elementami składowymi - podlegają ochronie prawnej na podstawie międzynarodowego i polskiego prawa autorskiego. Jakiekolwiek korzystanie z utworów, o których mowa powyżej, przekraczające dozwolony użytek osobisty (uregulowany w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych) wymaga wyraźnej zgody Wydawcy - POLSKAPRESSE Sp. z o.o., które z tytułu praw autorskich jest podmiotem uprawnionym do wydania takiej zgody.



Waszym zdaniem

?
2012-02-02 11:57:30

czy pracownicy spółdzielni mieszkający w lokalach spółdzielczych płacą czynsz w pełnej wysokości?

Odpowiedz »

ciemnota
2012-02-01 08:40:33

"Spółdzielnia ociepli kolejne bloki" za które po trzykroć zapłacą mieszkańcy!!!!

Odpowiedz »

Sikorskiego
2012-01-31 18:50:55

Cała ta spółdzielnia to jedno wielkie nieporozumienie....to ludzie nauczeni kłamstwa i złodziejstwa!! Płacimy czynsze jak w stolicy i nic w zamian...nie ma kto żarówki wymienić drzwi naprawić a o awarii nie wspomnę. Na interwencję przychodzi 4 pajaców jeden robi reszta się śmieje...ważne że godziny lecą a pan prezes zapłaci!! Wielka akcja ocieplanie budynków tylko jakim kosztem....naszym!!!Gdzie są pieniądze z funduszu???Lokatorzy mają spłacać kredyt bo pan prezes kostką sobie posesje wyłożył??? Dlaczego nie piszą że jak się ktoś nie godzi na ocieplenie to jest pozwany do sądu...a co z ludzmi którzy całe życie zbierali na wykup mieszkania i dziś ledwo im starcza na czynsz i jeszcze mają spłacać kredyt??Wynocha panie prezesie ze stołka!!!!

Odpowiedz »

też bym ich wywalił
2012-02-01 08:35:58

jeśli chodzi o pracę ekipy spcjalistyczno-interwencyjno-partackiej to niestety masz rację. jeden robi , reszta dłubie w nosie, no oczywiście poza gościem, który ma potężny problem z kurzem na kierowanych przez niego pojazdach.

Odpowiedz »

LOKAT
2012-01-26 13:29:15

Pani redaktor znów jest "niedopoinformowana" i wprowadza czytelników (tu czytaj lokatorów "Przyszłości") w błąd. Jeśli chodzi o termomodernizację bloków, to w mieszkaniach własnościowych jest wymagana tzw. zwykła większość (51 proc.), a nie 100 procent lokatorów jak napisano. 100 procent dotyczy bloków gdzie występuje tzw. odrębna własność.

Odpowiedz »

goro
2012-01-26 08:37:14

Odwołać i rozgonić złodziejskie nasienie!!!!!! W Krakowie takie czynsze mają! A u mnie ściany krzywe jak w Pizie.

Odpowiedz »

znawca wyborny
2012-01-26 11:21:10

zapomniałeś dodać "dz"

Odpowiedz »

30stka
2012-01-26 11:21:03

A na XXX podłoga krzywa i pod meble trzeba coś podkładać żeby równo stały...!!

Odpowiedz »

pracodawca
2012-01-26 08:26:30

Pan prezes niech się przyjrzy sprzątaczce łazi od rana bez celu najczęściej można ją spotkać w kotłowni albo w sklepie w spółdzielni a koszy spod klatek niema kto opróżnić .Latem jak trawę kosi to razem z papierami , podnieść się nie chce a skoszona trawa gnije zamiast ją zagrabić i wywieść .Po co zatrudniać osobę której nie zależy na pracy ?

Odpowiedz »

widzę i wiem
2012-01-26 11:24:27

no ona to akurat jedyna pracuje,może ma jeszcze kupy zbierać po waszych psach? sami sprzątajcie ten chlew..rzygać się chce przed blokami.

Odpowiedz »

POPIERAM!!!!!!!!!!!!!!!
2012-01-26 13:26:13

Jesc nie ma co a takiego wielkiego psa trztmac w domu na klatce smierdzi a w domu nie chce wiedziec pier..i cos trzeba z tym zrobic nie sprzataja po psach WIELKI PANI z pieskami. Bez kaganca moze chodzic na posesji a nie gdzie mieszka 15 rodzin.Ustalmy przepis tak dalej nie moze byc.Juz w "Barwach Szczescia" ucza ze trza kupki zbierac, duzo ma do zrobienia STRAZ MIEJSKA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Odpowiedz »

pepe
2012-01-26 14:33:31

Przestań oglądać tą szmirę bo już ci się w głowie przewraca niektórych bab chłopy leżą po ławkach pijane i dzieciom przykład dają !!

Odpowiedz »

ciekawy
2012-01-26 08:05:54

czy pracownicy spółdzielni mieszkający w lokalach spółdzielczych płacą czynsz w pełnej wysokości?

Odpowiedz »

Utrzymujący spółdzielnię.
2012-01-25 20:25:49

Nic prostszego, na corocznym zebraniu członków spółdzielni podczas głosowania o udzielenie absolutorium Panu Prezesowi i całej reszcie kliki, która nas okrada zagłosować przeciw. I po sprawie, zielona trawka. Apeluję o przybycie i zagłosowanie. Bo cała Spółdzielnia "Przeszłość" siedzi na stołkach za nasze i tylko nasze ciężko zarobione pieniądze.

Odpowiedz »

Mieszkaniec
2012-01-25 20:02:08

Panie Prezesie. Ocieplenie kilku bloków przez ostanie dwa czy trzy lata nie wyjaśnia sprawy zbieranych środków przez minione 30 lat. Proszę więc nie wmawiać nam że cały czas Pan coś robił. A może czuje Pan pod nogami gorąc z palącego się gruntu i dlatego bierze się Pan do robienia czegokolwiek bo wcześniej jedynie co Pan robił to pozory że coś Pan robi. Pisanie mieszkańcom na rozliczeniach z ocieplania że dofinansowuje Pan ocieplanie 0,50zł/m.kw jest kłamstwem bo te pieniądze są nasze a nie Pana !!!!!!!!!

Odpowiedz »

Gość
2012-01-25 19:57:04

Szanowni czytelnicy chciałbym jeszcze pokreślić jeden fakt. Pan Prezes OSZUKAŁ tych lokatorów, którzy umówili się z nim na spłatę jednorazową bez kredytu. Chciałbym przestrzec innych mieszkańców którzy jeszcze nie ocieplili sobie bloków że jak Prezes będzie się umawiał z nimi na spłatę jednorazową to żeby nie dali się wrobić w kredyt na 10 lat tak jak to udało mu się teraz.

Odpowiedz »

TRZYDZIESTKA
2012-01-25 16:13:57

Na os.XXX lecia sa 3 bloki Spol.Miesz.pytam dlaczego ocieplono jeden blok a dwa zostawiono na pozniej.Sa to najstarsze bloki a remonty na sammym koncu albo wcale.Pan prezes klamie raz mowi ze w 2012r bedzie ocieplal a za tydzien 2013r.Mam watpliwosci czy wogole jest szansa na remont.

Odpowiedz »

galanonim
2012-01-25 14:14:33

Ja się pytam, kiedy miechowscy samorządowcy wezmą w końcu pod lupę ACTA?

Odpowiedz »

lemingi
2012-01-25 12:59:45

Standard mieszkań jak u Ruska za to czynsze jak za Tuska!!!

Odpowiedz »

flamingi
2012-01-25 19:30:14

Trzeba Tobie strzelić z wora - duże czynsze od Kaczora...

Odpowiedz »

Farmazon
2012-02-01 08:54:23

Tuskowa sierotko strzeliłeś i tak Ci zostało? to juz 5 lat Twój Tusku sprawia, że żyje się nam lepiej a nawet choruje!!!

Odpowiedz »

Nie ma nic za darmo
2012-01-25 14:45:51

Kup sobie dom wtedy będziesz miał standard amerykański.

Odpowiedz »

uciekinier z własnego domu
2012-01-26 11:42:23

Tak jest. I zobaczy ile wydatków na ogrzewanie i nie tylko jest we własnym domu oprócz rozmaitych zajęć z tym związanych. A jeszcze ma być podatek deszczowy!

Odpowiedz »

charsznicki lokator
2012-01-25 11:46:10

piszecie panistwo slusznie o tym pa..cu prezesie to jest nierob jak ;;ferdek''kipski. tylko kasa u niego sie liczy .najwyszy czas go zmienic oraz caly zarzad tych klakierow .

Odpowiedz »

co??
2012-01-25 10:23:22

Jak zwykle rzetelnosc dziennikarska nie jest najmocniejsza strona redaktorzycy. Kredytu nie spalacaja "również lokatorzy" tylko lokatorzy taka drobna roznica jak z lub czasopisma. "Niektórzy mieszkańcy już zauważają, że to, co płacą na remont odzyskują na cieple " moze wypadoloby spytac nie ksiegowa ale jakas reprezentatywna czesc lokatorow?? A zbieranie podpisow to dopiera lipa...

Odpowiedz »

XXX-lecia
2012-01-25 09:57:19

No przecież jak wpadnę do tego z****go "prezesa" to będą wióry lecieć!!!!! P. Szmigielski stwierdził półtora roku temu dziurę w elewacji i do tej pory nic z tym nie zrobiono bo mówili że blok będzie ocieplony a teraz czytam ż e na XXX-lecia w tym roku nie planują ocieplać bloków!!! Pawela ciebie to trzeba odwołać!!!!!

Odpowiedz »

30stka
2012-01-25 10:38:26

Zgadzam się. tam w spółdzielni pracują same p*****y. Ocieplają niedawno wybudowane bloki na Sikorskiego a XXX wygląda jak slumsy. Co to ma być. Czynsz rośnie z miesiąca na miesiąc, fundusz remontowy to samo a efektow remontow nie widać. Niech ktoś w koncu sie za ta spoldzielnie i prezesa wezmie bo inaczej zamarzniemy w blokach na XXX. Warto by porównać bloki byłej Gospodarki Komunalnej (1,2,3,4,10) Tam na okrągło cos koło nich robią. Prezes mieszkał na Sikorskiego mimo ze teraz nie mieszka tam to i tak troszczy sie o swoje osiedle. Niech kupi sobie mieszkanie na XXX i zobaczy jak sie tu mieszka

Odpowiedz »

XXX-lecia
2012-01-27 09:07:36

Jak SLUMSY??? Taką opinie o naszym osiedlu ma większość Miechowian!!! Znajoma chciała wynająć tu mieszkanie to jej powiedzieli że to najbrzydsze i najbardziej niebezpieczne osiedle w Miechowie. Czego to opis Slumsów!!! Czyja to zasługa z*****go "prezesa"

Odpowiedz »

?
2012-01-25 09:08:24

banda nierobów, a już ten koleś liżący swój samochodzik w godzinach "pracy" to porażka, ciekawe ile zarabiają w tej spółdzielni i czy też płacą czynsze w pełnej wysokości

Odpowiedz »

.
2012-01-25 20:35:37

Średnia płaca 2900 zł brutto, była o tym mowa na zebraniu w czerwcu. Mnie do takiej płacy daleko...........

Odpowiedz »


2012-01-25 08:49:52

Na najbliższym święcie osiedla przeprowadzi się konkurs: mieszkańcy bloków skomponują i zaśpiewają pieśń sławiącą pana Prezesa!!! Faworytami są Ci z najweselszego bloku - bo tam tekst pisze osobiście Chmielu a ormowską pałą bity nabija sam Golden Boy Ambit&Kreativ

Odpowiedz »

Alternatywy 4
2012-01-25 08:33:38

taa a czynsze po 6 stów na miech to niby za komfort? W blokowiskach CK Cracova takie czynsze to KOSMOS. Oni się nas pytają, czy mamy: windy w klatkach, ogrodzone osiedla i 24/h ochronę - oczywiście, że nie. Ale prezesa mamy niczym ANIOŁ!!!

Odpowiedz »

lokator
2012-01-25 08:25:43

Cała stawka funduszu (przp. red.) to 1,25, tyle, że za metr kw. Czyli przy powierzchni 50 m jest to co miesiąc 62,50 zł, rocznie 750 zł od lokatora. Uśredniając, niech to będzie 500 zł x 60 mieszkań - np. blok 20 czy 20a Jagiellońska to co najmniej 30 000 rocznie x 10 lat. Ww bloki wyglądają obskurnie i nie pamiętają remontu.

Odpowiedz »

Dodaj komentarz