Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe tramwaje już za 2 lata?

PIOTR TYMCZAK
Jesienią 2015 r. po Krakowie ma jeździć 36 nowych długich tramwajów
Jesienią 2015 r. po Krakowie ma jeździć 36 nowych długich tramwajów
Zakończył się pierwszy etap przetargu na wyprodukowanie i dostarczenie do Krakowa 36 tramwajów, które mają być najdłuższe w Polsce.

Jesienią 2015 r. po Krakowie ma jeździć 36 nowych długich tramwajów

KOMUNIKACJA. Zgłosiły się cztery firmy, które chcą wykonać najdłuższe tramwaje dla Krakowa

Plan jest taki, aby nowe niskopodłogowe maszyny od jesieni 2015 roku jeździły na mocno obleganych przez pasażerów trasach linii 4 (Bronowice Małe - Wzgórza Krzesławickie) i 24 (Kurdwanów - Bronowice). Zastąpiłyby one kursujące na nich obecnie trójskładowe tramwaje, tzw. akwaria.

W Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym sprawdzają teraz oferty, jakie złożono w przetragu i czekają, czy będą pieniądze na realizację zadania.

MPK zastrzegło sobie, że może unieważnić przetarg, jeżeli nie otrzyma dotacji na nowe tramwaje z funduszy Unii Europejskiej, jakie zostają po niezrealizowanych inwestycjach kolejowych. Przedstawiciele urzędu jeżdżą do Warszawy i zabiegają o dodatkowe środki unijne, nie tylko na tramwaje, ale także modernizację torowisk.

- Cały czas czekamy na informacje, czy będzie unijna dotacja na tramwaje. Na razie nie wiemy, kiedy może zapaść decyzja w tej sprawie - mówi Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

W krakowskim magistracie i w MPK chcieliby, aby decyzja o tym, czy znajdą się pieniądze z UE na zakup tramwajów, zapadła jak najszybciej. Gdyby tak się stało, to tramwaje muszą być wykonane, dostarczone i rozliczone do 2015 roku. Termin realizacji zadania wyznaczono na wrzesień 2015 r. Wtedy tramwaje pojawiłyby się na ulicach.

MPK szacowało, że na zakup nowych maszyn może przeznaczyć do 443 mln zł. W przetargu najtańszą cenę zaproponował Solaris (tramwaj o długości 42,99 m) - 351 mln zł. Druga w kolejności była Pesa z Bydgoszczy (42,83 m) - 358 mln zł. Następny pod względem ceny był Newag (40,69 m) - 436 mln zł, a później konsorcjum firm Stadler (39,48 m) - 517 mln zł.

Od 2000 roku do Krakowa sprowadzano tramwaje Bombardiera. We współpracy z tym producentem wagony chce budować nowosądecki Newag. Krakowianie ostatnio mogli poznać tramwaj tej firmy Nevelo podczas jego testów na ulicach naszego miasta.

Zaproponowana cena będzie głównym kryterium w przetargu, ale nie decydującym. MPK ma się nią kierować w 55 procentach. Pozostałe kryteria oceny dotyczą długości gwarancji (5 proc.) i szczegółów technicznych (40 proc.), m.in. rodzaju silnika trakcyjnego, kół, okien i podłogi w przedziale pasażerskim, systemu ogrzewania i schładzania powietrza, rodzaju kabiny motorniczego. Teraz w MPK dokładnie przeglądną oferty, aby wybrać najkorzystniejszą z nich.

Nowe niskopodłogowe tramwaje mają być wyposażone w automatyczną klimatyzację, dwa automaty biletowe obsługujące zarówno bilon, jak i karty zbliżeniowe oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski