Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Władze podjęły wyzwanie budowy nowego odcinka tramwajowego

PIOTR TYMCZAK
KOMUNIKACJA. Władze Krakowa, mimo kryzysowej sytuacji finansowej, zadecydowały, że przyspieszą budowę ostatniego odcinka linii szybkiego tramwaju, który połączy ulice Wielicką i Lipską.

- Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski wraz z innymi osobami w urzędzie rozstrzygnął, że podejmujemy to wyzwanie i działamy - informuje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

Przypomnijmy: niedawno pisaliśmy o tym, że na listę podstawową inwestycji z unijnym dofinansowaniem w latach 2013-2015 weszło zadanie, jakim jest budowa torowiska na odcinku Wielicka - Lipska, które wcześniej było na liście rezerwowej. - Pieniądze są potwierdzone - stwierdza wiceprezydent Trzmiel.

W związku z tym do 23 stycznia miasto ma podpisać preumowę na dofinansowanie. W styczniu złożony też zostanie wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

- Zakładamy, że w lutym ZRID będzie wydany. Wtedy moglibyśmy ogłosić przetarg na wykonanie inwestycji, tak aby rozpocząć jej realizację na przełomie czerwca i lipca - informuje wiceprezydent Trzmiel.

W urzędzie rozstrzygnięto także, że realizacją inwestycji zajmie się Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, a pieniądze na zadanie trzeba zabezpieczyć w budżecie. Nie zdecydowano się więc na rozwiązanie, w którym za inwestycję byłoby odpowiedzialne Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, które mogło zaciągnąć kredyt na wkład własny gminy, aby w ten sposób odciążyć miejski budżet.

Wcześniej wstępnie szacowano, że na zadanie potrzeba ok. 302 mln zł. Teraz, kiedy projekt nowego odcinka tramwajowego jest już praktycznie gotowy, ocenia się, że koszt wyniesie ok. 235 mln zł. Miasto musi znaleźć 40 procent tej kwoty.

- Będziemy w budżecie przesuwać pewne środki, głównie z wydatków bieżących, a później je wyrównamy pieniędzmi, które w latach 2016-2019 były planowane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na odcinek Wielicka-Lipska - wyjaśnia Tadeusz Trzmiel.

W ramach inwestycji ma powstać torowisko łączące ulice Wielicką i Lipską, o długości ok. 1,4 km. W ramach trasy zostanie wybudowana 600-metrowa estakada tramwajowo- -pieszo-rowerowa nad torami kolejowymi stacji Kraków Płaszów. Dzięki wybudowaniu podwójnego torowiska powstanie w całości pierwsza trasa szybkiego tramwaju z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki, którą będzie można przejechać w około 30 minut.

- Powstanie odcinka Wielicka-Lipska odciąży Stare Miasto, gdzie są największe problemy związane z komunikacją zbiorową - przyznaje Joanna Niedziałkowska, dyrektorka ZIKiT.

Po wybudowaniu nowego odcinka szybki tramwaj linii nr 50 nie będzie już jeździł przez ulice Starowiślną, Dietla i Grzegórzecką, tylko bezkolizyjnie z ul. Lipskiej przez most Kotlarski bezpośrednio do ronda Grzegórzeckiego.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski