MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolej aglomeracyjna pojedzie dużo wolniej

PIOTR TYMCZAK
Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - między Balicami i Wieliczką - została zastopowana Fot. Adam Wojnar
Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - między Balicami i Wieliczką - została zastopowana Fot. Adam Wojnar
Szybką Koleją Aglomeracyjną (SKA) - z Wieliczki przez Kraków do Balic - mieliśmy już jeździć w czasie krótszym niż 40 minut. Według zapewnień inwestycja miała być gotowa na tegoroczne Euro. Dzisiaj wiadomo, że nie będzie to nawet rok przyszły. Najwcześniej szybkie pociągi zaczną jeździć pod koniec roku 2014.

Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - między Balicami i Wieliczką - została zastopowana Fot. Adam Wojnar

INWESTYCJE. Pierwsza linia Balice - Dworzec Główny - Wieliczka ma być gotowa dopiero w drugiej połowie 2014 roku. Powód opóźnień? Według PKP - procedury...

- Jesteśmy przygotowani na wprowadzenie SKA. W latach 2013-2014 mamy zamiar kupić, m.in. w tym celu, 16 pociągów. Wszystko jest jednak uzależnione od prac związanych z przygotowaniem infrastruktury kolejowej i przystanków. A to już jest w gestii PKP PLK - wyjaśnia wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela.

Jednym z kluczowych przystanków kolejki aglomeracyjnej ma być ten, którym będzie przechodzić się bezpośrednio do terminalu lotniska w Balicach. Jego budowa to wspólne przedsięwzięcie PKP i portu lotniczego. - PKP odpowiada za przygotowanie dokumentacji i zezwoleń. Musimy czekać na ich skompletowanie. Dopiero to pozwoli rozpocząć inwestycję - mówi Urszula Podraza, rzeczniczka krakowskiego portu lotniczego.

PKP PLK nie widzą jednak problemu. - Opóźnienia nie są naszą winą - usłyszeliśmy od przedstawicieli spółki. - Wszystko przez procedury. Przykładowo od ogłoszenia przetargu do wyłonienia wykonawcy projektu SKA do Balic minął ponad rok, a planowaliśmy, że może to potrwać około 4 miesięce. Nie mieliśmy jednak wpływu na odwołania w ramach przetargu i skargi do sądu.

W PKP PKL twierdzą, że od początku 2013 roku będzie możliwe uruchomienie SKA na odcinku Kraków Główny - Wieliczka Rynek Kopalnia. Roboty zasadnicze na odcinku Kraków Bieżanów - Wieliczka Rynek Kopalnia zostały zakończone 1 czerwca tego roku i linia została oddana do eksploatacji. Wybudowane zostały przystanki Wieliczka Bogucice oraz Wieliczka Rynek Kopalnia (w miejsce zlikwidowanego przystanku Wieliczka Rynek, w związku ze skróceniem linii o około 240 m).

Powstają również dwa parkingi park&ride ("zostaw samochód i przesiądź się do komunikacji zbiorowej) przy stacji Wieliczka Park.

Roboty na odcinku Kraków Główny - Balice mają rozpocząć się na przełomie I i II kwartału 2013 roku, a zakończyć na przełomie III i IV kwartału 2014. Powstanie wydzielone, dwutorowe, zelektryfikowane połączenie z centrum do Balic. Budowa dodatkowych torów do lotniska jest na etapie przygotowań do zlecenia opracowania dokumentacji projektowej.

Planowana jest również rozbudowa stacji Kraków Łobzów oraz budowa przystanków: Uniwersytet Rolniczy, Zakliki, Balice, Powstania Styczniowego. Budowa nowego przystanku końcowego w Balicach rozpocznie się wraz z robotami zasadniczymi na odcinku Kraków Główny - Balice. Termin zakończenia prac jest planowany na przełomie III i IV kwartału 2013 roku.

Koszt modernizacji linii Kraków Bieżanów - Wieliczka Rynek Kopalnia wyniesie ok. 45 mln złotych netto, natomiast koszt budowy połączenia Kraków Główny - Balice to ponad 300 mln złotych netto.

Do Balic za 19 zł, a do Wieliczki za 3,5 zł

W aglomeracji krakowskiej mamy koleje różnych cen

Szybka Kolei Aglomeracyjna ma być alternatywą dla jazdy samochodem. Częste i szybkie przemieszczanie się pociągiem w obrębie Krakowa, a także między stolicą województwa a okolicznymi miejscowościami ma sprawić, że mieszkańcy będą przesiadać się z prywatnych aut do pociągów. Trudno jednak na to liczyć, skoro już teraz bilet na przejazd szynobusem z Dworca Głównego do Balic kosztuje 19 zł! Podwyżkę aż o 7 zł wprowadzono przed Euro 2012. To spowodowało, że wiele osób zamiast dojeżdżać do Krakowa z lotniska szynobusem, wybiera inny środek transportu. Tymczasem za bilet na przejazd z Dworca Głównego do Wieliczki trzeba zapłacić 3,5 zł. - Pociąg do Balic to ekspres, a ten do Wieliczki to zwykły osobowy. Stąd taka różnica - usłyszeliśmy w punkcie informacji na dworcu. - Taka cena przejazdu do Balic nie jest do zaakceptowania - twierdzi jednak wicemarszałek województwa Roman Ciepiela. Myśląc o Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, musimy sprawić, aby oferta była atrakcyjna, także pod względem kosztów.

Jak dodaje, władze województwa zwróciły się do PKP Przewozy Regionalne o zmianę polityki cenowej. - To nie jest ostateczny kształt oferty cenowej - wyjaśnia Barbara Węgrzynek, rzeczniczka Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Przyznaje, że po uruchomieniu SKA zapewne zmieni się taryfa biletowa. Plany są takie, aby docelowo wprowadzić wspólną taryfę i system biletowy dla SKA i zorganizowanej komunikacji miejskiej (tramwaje, autobusy) oraz ewentualnie innych przewoźników (busy).

Piotr Tymczak

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski