Rozbudowa Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej - między Balicami i Wieliczką - została zastopowana Fot. Adam Wojnar
INWESTYCJE. Pierwsza linia Balice - Dworzec Główny - Wieliczka ma być gotowa dopiero w drugiej połowie 2014 roku. Powód opóźnień? Według PKP - procedury...
- Jesteśmy przygotowani na wprowadzenie SKA. W latach 2013-2014 mamy zamiar kupić, m.in. w tym celu, 16 pociągów. Wszystko jest jednak uzależnione od prac związanych z przygotowaniem infrastruktury kolejowej i przystanków. A to już jest w gestii PKP PLK - wyjaśnia wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela.
Jednym z kluczowych przystanków kolejki aglomeracyjnej ma być ten, którym będzie przechodzić się bezpośrednio do terminalu lotniska w Balicach. Jego budowa to wspólne przedsięwzięcie PKP i portu lotniczego. - PKP odpowiada za przygotowanie dokumentacji i zezwoleń. Musimy czekać na ich skompletowanie. Dopiero to pozwoli rozpocząć inwestycję - mówi Urszula Podraza, rzeczniczka krakowskiego portu lotniczego.
PKP PLK nie widzą jednak problemu. - Opóźnienia nie są naszą winą - usłyszeliśmy od przedstawicieli spółki. - Wszystko przez procedury. Przykładowo od ogłoszenia przetargu do wyłonienia wykonawcy projektu SKA do Balic minął ponad rok, a planowaliśmy, że może to potrwać około 4 miesięce. Nie mieliśmy jednak wpływu na odwołania w ramach przetargu i skargi do sądu.
W PKP PKL twierdzą, że od początku 2013 roku będzie możliwe uruchomienie SKA na odcinku Kraków Główny - Wieliczka Rynek Kopalnia. Roboty zasadnicze na odcinku Kraków Bieżanów - Wieliczka Rynek Kopalnia zostały zakończone 1 czerwca tego roku i linia została oddana do eksploatacji. Wybudowane zostały przystanki Wieliczka Bogucice oraz Wieliczka Rynek Kopalnia (w miejsce zlikwidowanego przystanku Wieliczka Rynek, w związku ze skróceniem linii o około 240 m).
Powstają również dwa parkingi park&ride ("zostaw samochód i przesiądź się do komunikacji zbiorowej) przy stacji Wieliczka Park.
Roboty na odcinku Kraków Główny - Balice mają rozpocząć się na przełomie I i II kwartału 2013 roku, a zakończyć na przełomie III i IV kwartału 2014. Powstanie wydzielone, dwutorowe, zelektryfikowane połączenie z centrum do Balic. Budowa dodatkowych torów do lotniska jest na etapie przygotowań do zlecenia opracowania dokumentacji projektowej.
Planowana jest również rozbudowa stacji Kraków Łobzów oraz budowa przystanków: Uniwersytet Rolniczy, Zakliki, Balice, Powstania Styczniowego. Budowa nowego przystanku końcowego w Balicach rozpocznie się wraz z robotami zasadniczymi na odcinku Kraków Główny - Balice. Termin zakończenia prac jest planowany na przełomie III i IV kwartału 2013 roku.
Koszt modernizacji linii Kraków Bieżanów - Wieliczka Rynek Kopalnia wyniesie ok. 45 mln złotych netto, natomiast koszt budowy połączenia Kraków Główny - Balice to ponad 300 mln złotych netto.
Do Balic za 19 zł, a do Wieliczki za 3,5 zł
W aglomeracji krakowskiej mamy koleje różnych cen
Szybka Kolei Aglomeracyjna ma być alternatywą dla jazdy samochodem. Częste i szybkie przemieszczanie się pociągiem w obrębie Krakowa, a także między stolicą województwa a okolicznymi miejscowościami ma sprawić, że mieszkańcy będą przesiadać się z prywatnych aut do pociągów. Trudno jednak na to liczyć, skoro już teraz bilet na przejazd szynobusem z Dworca Głównego do Balic kosztuje 19 zł! Podwyżkę aż o 7 zł wprowadzono przed Euro 2012. To spowodowało, że wiele osób zamiast dojeżdżać do Krakowa z lotniska szynobusem, wybiera inny środek transportu. Tymczasem za bilet na przejazd z Dworca Głównego do Wieliczki trzeba zapłacić 3,5 zł. - Pociąg do Balic to ekspres, a ten do Wieliczki to zwykły osobowy. Stąd taka różnica - usłyszeliśmy w punkcie informacji na dworcu. - Taka cena przejazdu do Balic nie jest do zaakceptowania - twierdzi jednak wicemarszałek województwa Roman Ciepiela. Myśląc o Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, musimy sprawić, aby oferta była atrakcyjna, także pod względem kosztów.
Jak dodaje, władze województwa zwróciły się do PKP Przewozy Regionalne o zmianę polityki cenowej. - To nie jest ostateczny kształt oferty cenowej - wyjaśnia Barbara Węgrzynek, rzeczniczka Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Przyznaje, że po uruchomieniu SKA zapewne zmieni się taryfa biletowa. Plany są takie, aby docelowo wprowadzić wspólną taryfę i system biletowy dla SKA i zorganizowanej komunikacji miejskiej (tramwaje, autobusy) oraz ewentualnie innych przewoźników (busy).
Piotr Tymczak
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?