Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Słabe światełko w tunelu podziemnego dworca

ARKADIUSZ MACIEJOWSKI
Dworzec podziemny miał być gotowy już miesiąc temu. Do dzisiaj wiele zaplanowanych robót nie zostało jednak wykonanych. FOT. WOJCIECH MATUSIK
Dworzec podziemny miał być gotowy już miesiąc temu. Do dzisiaj wiele zaplanowanych robót nie zostało jednak wykonanych. FOT. WOJCIECH MATUSIK
Mimo licznych obietnic, kolejarze ze spółki PKP SA nadal nie wybrali firmy, która wykona część brakujących prac na budowie dworca podziemnego w Krakowie. Przez to cały obiekt prawdopodobnie nie zostanie oddany do użytku nawet na święta Bożego Narodzenia. A planowo roboty miały zakończyć się jeszcze w czerwcu.

Dworzec podziemny miał być gotowy już miesiąc temu. Do dzisiaj wiele zaplanowanych robót nie zostało jednak wykonanych. FOT. WOJCIECH MATUSIK

INWESTYCJE. Pasażerowie skorzystają z nowego obiektu dopiero w 2013 roku? To bardzo prawdopodobne, bo kolejarze nadal nie wybrali wykonawcy części prac.

Przypomnijmy, że ponad miesiąc temu inżynierowie kontraktu budowy dworca podziemnego przyznali wprost, że główną przyczyną opóźnień jest niewyłonienie firmy, która ma m.in. zmodernizować tunel Antresola (mają w nim znajdować się m.in. kioski i kawiarnie).

- Planowo miał być np. położony już kamień na schodach prowadzących do Antresoli, ale nie można było tego zrobić, bo... spółka PKP SA nie zleciła nikomu wykonania tych schodów. Cała ta spirala powoduje, że wiele prac nie mogło być jak na razie wykonanych - tłumaczył nam na początku czerwca Andrzej Kłobukowski, główny inżynier kontraktu.

Zobacz ZDJĘCIA kolejnego etapu budowy Dworca Głównego PKP

Niedługo potem otrzymał jednak od spółki PKP SA (inwestora budowy) zakaz publicznego wypowiadania się w tej sprawie. Jednocześnie kolejarze tłumaczyli, że antresola nie została ujęta w podstawowym postępowaniu z uwagi na kilka czynników, np. konieczność uregulowania stanu prawnego - która ze spółek kolejowych: PKP SA czy PKP PLK ma zarządzać tą częścią dworca. Nieuregulowanie tego stanu blokowało zaś wydatkowanie części środków z dofinansowania unijnego.

W spółce zapewniano jednak, że wykonawca brakujących prac będzie wyłoniony najpóźniej pod koniec czerwca lub w pierwszych dniach lipca. - Do dzisiaj się to nie udało - przyznaje otwarcie Konrad Kuźniarski z PKP SA.

Kolejarze po raz kolejny informują również, że "procedura przetargowa na wybór firmy, która wyremontuje tunel Antresola, jest w toku".

- Wynika to ze złożoności przedmiotu zamówienia. Rozstrzygnięcie powinno nastąpić w ciągu najbliższych dwóch tygodni - przekonuje Paulina Jankowska z biura prasowego PKP SA.

Problem polega na tym, że nawet jeśli uda się to jeszcze w sierpniu, oddanie całej inwestycji i tak poważnie przesunie się w czasie. Tylko sama modernizacja Antresoli potrwa bowiem ok. trzech miesięcy, czyli do października. Następnie dawny tunel musi być połączony instalacjami, m.in. przeciwpożarowymi, teletechnicznymi i sanitarnymi z pozostałymi częściami dworca podziemnego, co może zająć kolejne kilka tygodni. Dalej całe podziemia muszą zostać zintegrowane instalacjami z peronami. Potem na plac budowy wejdą jeszcze inspektorzy nadzoru budowlanego.

Jeszcze miesiąc temu Barbara Leszczyńska z Zespołu Prasowego PKP SA zapewniała, że jest szansa na oddanie do użytku dworca na początku czwartego kwartału 2012 roku, czyli mniej więcej w październiku. Dziś istnieje poważne ryzyko, że dworzec nie zostanie oddany do użytku nawet w tym roku.
 

Kolejarze zapewniają jednak, że mimo iż prace na Antresoli nie są wykonywane, prowadzą roboty w innych częściach dworca, aby chociaż tutaj nie pojawiły się opóźnienia. - Obecnie na placu budowy trwa wykańczanie sufitów i kładzenie tynków na ścianach na całej powierzchni hali dworca. Następnie planujemy m.in. rozpoczęcie prac związanych z malowaniem ścian na całej powierzchni dworca, uzbrajaniem schodów ruchomych - informuje Paulina Jankowska.

KOLOS POD ZIEMIĄ

Najbardziej funkcjonalny dworzec w Polsce

Z krakowskiego dworca podziemnego - jako jedynego w kraju - pasażerowie będą mogli bezpośrednio przejść zarówno na perony, jak i do tramwaju, Regionalny Dworzec Autobusowy oraz do galerii. Dworzec będzie miał 115 metrów długości i 65 m szerokości. Wewnątrz do dyspozycji podróżnych będzie ok. 30 kas biletowych, poczekalnia, restauracje i sklepy. Łączny koszt robót wyniesie około 130 milionów złotych.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski