Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miasto ma plan budowy podziemnych parkingów

PIOTR TYMCZAK
Rys. Wiktor Łężniak
Rys. Wiktor Łężniak
Brak parkingów to obecnie jeden z największych problemów Krakowa. Miasto zdaje sobie sprawę, że w końcu trzeba go rozwiązać. Przygotowało program budowy parkingów do 2030 roku. W sumie proponuje się lokalizację dla 54 nowych obiektów na prawie 20 tysięcy miejsc postojowych.

Rys. Wiktor Łężniak

INWESTYCJE. Bez nowych miejsc postojowych za 8 lat nie będzie gdzie zaparkować prawie połowy aut

Władze chcą, aby radni nową politykę parkingową uchwalili przed wakacjami. Zajmą się nią już na sesji w najbliższą środę.

Sprawa jest pilna. Jeżeli nie nadrobimy wieloletnich parkingowych zaległości, to za 8 lat będzie znacznie ograniczony dostęp do centrum dla osób przyjeżdżających do niego samochodem. - Brak budowy do 2020 roku parkingów, zgodnie z przyjętym dotychczas standardem dostępności miejsc postojowych, spowoduje, że w śródmieściu funkcjonalnym 44 procent samochodów mieszkańców i osób zatrudnionych nie będzie miało gdzie zaparkować - mówi Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa.

Na razie jest więcej miejsc parkingowych w centrum niż samochodów mieszkańców, ale bez nowych inwestycji to się zmieni, bowiem stale wzrasta liczba pojazdów przypadających na jedno mieszkanie. Bez nowych parkingów dojdzie do tego, że mieszkańcy będą zostawiać samochody pod domami na cały tydzień, aby nikt im nie zajął miejsc. A zabraknie ich dla przyjeżdżających do centrum do pracy, na zakupy czy w celach turystycznych.

W opracowanym programie znaleźć można kolejność budowy nowych parkingów. Powstała ona na podstawie obliczeń, w których rejonach miasta jest największy deficyt miejsc postojowych. Okazało się, że szczególnie są one potrzebne w jednostce urbanistycznej Nowa Wieś Południe (obszar ograniczony al. Mickiewicza i ulicami: Królewską, Piastowską, Nawojki i Czarnowiejską). Tam w pierwszej kolejności proponuje się budowę parkingu pod placem Inwalidów. Kolejny wskazany obszar to Kazimierz, gdzie sugeruje się parkingi przede wszystkim pod ul. Dajwór i pl. Wolnica.

Autorzy programu uważają, że w pierwszym etapie, do 2020 roku, powinno powstać ponad 10 tysięcy nowych miejsc parkingowych.

Dokument uwzględnia także rozszerzenie strefy płatnego parkowania o Grzegórzki i Stare Podgórze. Miasto chciałoby zwiększyć obszar płatnego postoju od lutego przyszłego roku.

W programie znalazł się też plan budowy parkingów park&ride w miejscach umożliwiających przesiadkę na komunikację miejską lub kolej.

Urzędnicy zaproponowali również wskaźniki miejsc postojowych dla nowych inwestycji. W przypadku budynku wielorodzinnego w centrum na jedno mieszkanie powinno przypadać 0,5 do 1 miejsca postojowego dla aut, a poza nim - co najmniej 1,2 miejsca parkingowego. Jeżeli wprowadzono by nowe przepisy, to deweloper, chcąc wybudować blok poza centrum na 100 mieszkań, powinien w planach uwzględnić parking na co najmniej 120 aut. Przygotowano też normy dla innych obiektów, takich jak m.in. hotele i budynki użyteczności publicznej.

- Opracowany program parkingowy to propozycja kierunków działania. Na najbliższej sesji chcemy ją przedstawić radnym miasta. Nie jest więc to ostateczne rozwiązanie, bowiem radni mogą wnosić swoje poprawki - informuje Łukasz Szewczyk.

Koszty realizacji programu parkingowego oszacowano na 1 494 mln zł do roku 2020 i 1 140 mln zł w latach 2021-2030. Wydatki do poniesienia przez miasto mają być uzależnione od przyjętych założeń polityki inwestycyjnej w zakresie parkingów, pozyskania środków bezzwrotnych lub podpisania umów koncesyjnych z partnerami prywatnymi.

Jakie są najpilniejsze lokalizacje parkingu? Czytaj dalej...

- Nie poznałem jeszcze założeń programu parkingowego. Wygląda jednak na to, że nie wie prawica, co czyni lewica. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu chce powołać spółkę, która zajmowałaby się budową parkingów. Miasto powinno się więc zdecydować, w jaki sposób zamierza realizować tego typu inwestycje - komentuje Grzegorz Stawowy, szef klubu PO w Radzie Miasta Krakowa.

[email protected]

Najpilniejsze lokalizacje

Obecnie jest jeden podziemny parking pod pl. Na Groblach na 600 aut. W programie parkingowym wytypowano lokalizacje przewidywane do realizacji w pierwszej kolejności do 2020 roku : Basztowa (na mapie oznaczyliśmy tę lokalizację cyfrą 1), skrzyżowanie Starowiślnej i Wielopole (2), Hala Targowa (3), pl. Wolnica (4), Dajwór (5), Filharmonia (6), pl. Kossaka (7), pl. Inwalidów (8), pod stadionem KS Nadwiślan (9), pl. Biskupi (10), Kałuży (11), Focha (12). Wprowadzona przez nas numeracja jest przypadkowa.

W II kolejności

Powstania Warszawskiego/Przy Rondzie, Powstania Warszawskiego - KSOS, Dietla/Stanisława, Rybaki, św. Wawrzyńca, Miodowa, Lea, Królewska, Słowackiego, Dietla/Smocza, Dietla/Bożego Ciała, Słowackiego/Helclów, pl. Na Stawach, Mazowiecka, Łobzowska, Łobzowska/Spasowskiego.

Pozostałe lokalizacje

3 Maja, Reymonta, Uniwersytet Rolniczy, Nowy Kleparz, Plac Targowy Nowy Kleparz, pl. Sikorskiego, rondo Matecznego, Rynek Podgórski, Kopernika, Francesco Nullo, Nawojki, Uniwersytet Pedagogiczny, Mazowiecka/Rzeczna, Mickiewicza, Szwedzka, Szwedzka/Dworska, Mateczny, KS Korona (parking naziemny), Nadwiślańska, pl. Bohaterów Getta, Zabłocie, al. Pokoju, Rogozińskiego, Rakowice, "Olimpijka" (plac przy ul. Dietla, Wielopole i Starowiślnej), św. Sebastiana.

System Park&Ride

Zgodnie z planami rozwoju układu transportowego Krakowa parkingi park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową) są traktowane jako strategiczne dla miasta.

Do 2020 roku

Czerwone Maki

Olszanica

Mydlniki-Wapiennik

Krowodrza Górka

Górka Narodowa

Nowy Płaszów

Złocień

Sanktuarium

Swoszowice

W sumie 1450 miejsc

Do 2030 roku

Księcia Józefa

Bronowice

Prądnik Czerwony

Wzgórza Krzesławickie

Mogiła

Bieżanów

Malborska

Opatkowice

W sumie 2410 miejsc

Lokalizacje dodatkowe

Centrum Handlowe Kaufland

Centrum Handlowe Czyżyny

Centrum Handlowe Plaza

Teligi

Centrum Handlowe Zakopianka

W sumie 520 miejsc

45 116

Tyle miejsc parkingowych zinwentaryzowano w śródmieściu. W tym 10971 w strefie płatnego parkowania, 6666 - wewnątrz II obwodnicy poza strefą, 27479 - w śródmieściu funkcjonalnym poza II obwodnicą. W sumie na całym badanym obszarze jest teraz prawie 26% wolnych miejsc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski