Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rowerzyści nie pojadą na razie po buspasach

MARCIN WARSZAWSKI
KOMUNIKACJA. Krakowscy rowerzyści proponują, by miasto pozwoliło im jeździć po Alejach Trzech Wieszczów specjalnymi pasami dla autobusów i taksówek.

Obecnie jeden z najważniejszych ciągów komunikacyjnych w mieście - Aleja Trzech Wieszczów - jest niemal niedostępny do rowerzystów. Brak ścieżki rowerowej sprawia, że miłośnicy jednośladów muszą jechać mijani z jednej strony przez samochody, a z drugiej przez jadące po specjalnie wydzielonym pasie autobusy i taksówki (to tzw. buspas). W mieście rozgorzała dyskusja, czy ruchu rowerowego nie skierować właśnie na pas przeznaczony dla komunikacji miejskiej.

- Na takim rozwiązaniu skorzystaliby wszyscy - rowerzyści, pasażerowie i mieszkańcy. Wiązałoby się to ze zmianą obecnej organizacji ruchu, m.in. z ograniczeniem prędkości na Alejach i nieznacznym poszerzeniem buspasu kosztem szerokości dwóch pasów dla samochodów - mówi Adam Łaczek, animator krakowskiego środowiska rowerowego. Dodaje, że takie rozwiązanie sprawdza się od lat we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Belgii czy Irlandii.

Miasto przyznało, że jedyną techniczną możliwością wpuszczenia rowerów na te ulice byłoby zwężenie pasów dla samochodów, jednak taki ruch - zdaniem Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu - byłby możliwy dopiero po zakończeniu budowy pełnego ringu wokół Krakowa. - Stoimy na stanowisku, że takie rozwiązanie ewentualnymi korzyściami nie pokryje strat w czasie przejazdu autobusów, które niewątpliwie wynikną z dopuszczenia rowerów do jazdy po tym samym pasie - przekazał Piotr Hamarnik z ZIKiT. Dodał, że budowa ścieżki rowerowej pasem zieleni istnieje, jednak w przyszłości będzie tamtędy prowadzony tramwaj, więc byłyby to pieniądze zmarnowane.

ROWER MIEJSKI

1,5 tys. jednośladów

Wczoraj Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu podpisał umowę koncesyjną na prowadzenie i rozbudowę sieci wypożyczalni rowerów miejskich z firmą RoweRes. Zgodnie z zapisami umowy system w ciągu trzech lat może zostać rozbudowany do 150 stacji i 1,5 tysiąca rowerów.

CZYTAJ WIĘCEJ >>

(WARS)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski