18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przedmioty ścisłe nie muszą być nudne

WARS
Uczennice klasy IA Społecznego Gimnazjum nr 7 STO Ewa Synowiec i Karolina Szwak prezentują efekt zajęć - model podnośnika nożycowego Fot. Marcin Warszawski
Uczennice klasy IA Społecznego Gimnazjum nr 7 STO Ewa Synowiec i Karolina Szwak prezentują efekt zajęć - model podnośnika nożycowego Fot. Marcin Warszawski
Pomysł, by przygotować program, który ułatwiłby uczenie się przedmiotów matematyczno-przyrodniczych zrodził się w Samodzielnym Kole Terenowym nr 64 Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Krakowie.

Uczennice klasy IA Społecznego Gimnazjum nr 7 STO Ewa Synowiec i Karolina Szwak prezentują efekt zajęć - model podnośnika nożycowego Fot. Marcin Warszawski

EDUKACJA. Uczniowie testują nowy program nauczania Interblok, który powstał w Krakowie

Za pośrednictwem Ministerstwa Edukacji Narodowej pozyskano fundusze unijne, zespół autorów przygotował innowacyjny program, a następnie ruszyła faza testowania programu Interblok, która potrwa do czerwca. - Szkoły, które zgłosiły się do projektu otrzymały gotowe scenariusze zajęć oraz dostęp do platformy internetowej, na której zarówno uczniowie, jak i nauczyciele mogą wymieniać się zdobytą wiedzą, doświadczeniem i komentarzami. Nasz program pokazuje, że lekcje biologii, chemii czy fizyki nie będą dla uczniów utrapieniem - mówi Łukasz Słoniowski, członek zespołu projektu Interblok.

Według założeń każda klasa raz w tygodniu bierze udział w praktycznych zajęciach trwających 90 minut. Uczniowie samodzielnie przeprowadzają eksperymenty, rozwiązują problemy badawcze, a także budują prototypy urządzeń, które pomagają im zrozumieć prawa rządzące światem przyrody, np. budują gaśnicę McGyvera, konstruują rakietę czy wzmacniacz akustyczny.

- Mam za sobą 35 lat pracy w szkole i jest to pierwszy program, który jako inicjatywa oddolna został stworzony przez nauczycieli i uzyskał akceptację ministerstwa. Już po pierwszych lekcjach dostrzegam ogromną potrzebę tych zajęć, gdyż w wielu przypadkach młodzież nie rozumie podstawowych praw rządzących światem - mówi Władysława Sikora, nauczycielka fizyki. Dodaje, że program wymaga od nauczycieli więcej zaangażowania, ale pierwsze efekty przynoszą na nowo radość z uczenia, a co najważniejsze młodzież chętniej przychodzi na lekcje.

Ważnym aspektem zajęć jest również nauka przedsiębiorczości, gdyż uczniowie po zakończonym projekcie muszą dokonać kalkulacji kosztów. - Chodzi o to, by młodzież w przyszłości potrafiła ocenić czy wykonanie jakiejś pracy jest opłacalne w stosunku do poświęconego czasu oraz by szukała rozwiązań najbardziej ekonomicznych i ekologicznych. Scenariusze lekcji są na tyle czytelne, że na przykład projekt z geografii może realizować nauczyciel z plastyki - wyjaśnia Łukasz Słoniowski.

Dotychczas zostało przeszkolonych około 400 nauczycieli z całego kraju, którzy w 100 klasach wdrażają Interblok. Wszelkie uwagi są na bieżąco umieszczane na platformie internetowej i po rozpatrzeniu wdrażane w życie. Jeśli po zakończeniu fazy testowej Ministerstwo Edukacji Narodowej zatwierdzi program, jest szansa, że za dwa lata trafi on do wszystkich szkół.

(WARS)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski