Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auta elektryczne z poślizgiem

Redakcja
Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód na prąd Mitsubishi i-MiEV pokazano w Krakowie. Fot. Anna Kaczmarz
Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód na prąd Mitsubishi i-MiEV pokazano w Krakowie. Fot. Anna Kaczmarz
Już w ubiegłym roku w Krakowie miało być 50 punktów do ładowania samochodów elektrycznych, a magistrat miał pozyskać do testowania kilka takich pojazdów. Firma, która tym się zajmowała w ramach unijnego projektu, wartego 20 mln zł - została odsunięta, a o odzyskanie części kupionych samochodów na prąd toczy się obecnie sprawa sądowa.

Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód na prąd Mitsubishi i-MiEV pokazano w Krakowie. Fot. Anna Kaczmarz

KONTROWERSJE. Spółka, w ramach unijnego projektu, kupiła 20 pojazdów do testowania, m.in. w Krakowie; teraz "została odsunięta", a 7 aut na razie nie można odzyskać.

- Urząd Miasta bardzo szybko zareagował (pozytywnie), gdy pojawiła się propozycja przeprowadzenia takich testów w naszym mieście. Jednak później mogliśmy być tylko obserwatorem tego, co się dzieje, gdyż nie był to ani krakowski projekt, ani nasze pieniądze - mówi Jan Dziadyk z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta.

Pierwsze trzy stacje do ładowania samochodów elektrycznych w Krakowie, z trzema łączami każda, zamontowano, na początku 2010 roku, przy ulicy Wielickiej (koło siedziby Urzędu Miasta), przy ul. Centralnej (w sąsiedztwie budynku Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu) oraz przy al. Powstania Warszawskiego (w pobliżu Centrum Administracyjnego). Takie punkty mają powstawać w ramach projektu badawczego realizowanego przy wsparciu Unii. Na projekt zarezerwowano 20 mln zł. Komisja Europejska zamierza bowiem przeznaczyć 5 miliardów euro na Inicjatywę Zielonego Samochodu, która obejmuje m.in. wsparcie dla producentów samochodów elektrycznych i hybrydowych. Wszystko z myślą o promocji przyjaznych środowisku środków transportu. Ponieważ projekt badawczy zakłada przeprowadzenie testów, konieczne będą oczywiście samochody, które będą korzystały z systemu. W czerwcu ubiegłego roku miało być już 50 terminali, a na dodatek gmina miała w połowie ubiegłego roku pozyskać trzy samochody elektryczne do testowania..

- Na razie niczego nie testujemy. Dowiedzieliśmy się, że spółka Green Stream Polska już się tym nie zajmuje. A jeszcze w lipcu 2009 roku podpisaliśmy w tej sprawie list intencyjny, a dwa miesiące później wskazaliśmy lokalizację stacji ładowania pojazdów. Miasto zareagowało bardzo szybko na propozycję realizacji tego unijnego projektu i znalazło się wśród pięciu miast w Polsce, w których miał być prowadzony; chwalono nas za to. Sądziliśmy, że to szybko pójdzie, a okazało się, że zadanie przerosło chyba możliwości spółki GSP. Kraków miał mieć już w ubiegłym roku trzy samochody elektryczne, ale nadal na nie czekamy; gdy wysłaliśmy do spółki w Warszawie jednostronnie podpisaną przez nas umowę dotyczącą użyczenia nam samochodów - pismo wróciło. Z tego, co do nas dotarło spółka prawdopodobnie upadła, jest likwidowana, albo już tym się nie zajmuje - mówi Jan Dziadyk.

- Zadanie zostało odebrane spółce Green Stream Polska i przejęły je inne firmy - powiedział nam Jerzy Czerkiew z Mieleckiej Agencji Rozwoju Regionalnego, która koordynuje realizację projektu. - Instalacją stacji ładowania zajmuje się obecnie Instytut Elektrotechniki w Warszawie. Z przekazanych nam informacji wynika, że wszystkie planowane terminale powinny być gotowe w połowie tego roku, ale jest to raczej wariant optymistyczny; bardziej realny - to koniec roku. W MARR podano nam także, że spółka już wcześniej kupiła 20 samochodów elektrycznych, ale udało się odzyskać od niej na razie tylko 13. - O siedem będzie się toczył spór sądowy, więc na razie dla tych pięciu miast będzie mniej pojazdów do dyspozycji. Obecnie dysponuje nimi firma ELTE GPS - dodaje Jerzy Czerkiew.
Paweł Nosal, prezes ELTE GPS, powiedział nam, że auta są już w Krakowie testowane: - Do ośmiu zwiększyła się liczba stacji ładowania, wczoraj instalowano jedną koło naszej siedziby przy ulicy Medycznej. W Krakowie na razie my testujemy te auta - badane jest zużycie prądu, koszty utrzymania itp. Nie jest sztywno ustalone, kto ma się tym zajmować. Wiemy, że prowadzone były kiedyś w tej spawie rozmowy z Urzędem Miasta i być może jeszcze w marcu jeden pojazd zostanie mu użyczony.

W Krakowie testowany jest czteromiejscowy aixam mega city, produkcji francuskiej i dwa dwumiejscowe MyCar. Pierwszy z nich waży 750 kg, a osiąga maksymalną prędkość 75 km na godzinę; na pełnym tankowaniu może przejechać 80 km. Testom będą podlegały: pojazdy, systemy służące do przesyłu i poboru energii, terminale ładowania, systemy telekomunikacyjne służące do przesyłu danych oraz systemy informatyczne służące do ich przetwarzania.

(J.ŚW)

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski