Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Estakada kolejowa do Płaszowa

Redakcja
Taką estakadą mogłyby przejeżdżać przez Grzegórzki pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Autorami koncepcji są Karol Ryż i Witold Bogacki wraz z zespołem, Przedsiębiorstwo Usług Inżynierskich Prokom S.C. oraz Integral spółka z o.o. Fot. Anna Kaczmarz
Taką estakadą mogłyby przejeżdżać przez Grzegórzki pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Autorami koncepcji są Karol Ryż i Witold Bogacki wraz z zespołem, Przedsiębiorstwo Usług Inżynierskich Prokom S.C. oraz Integral spółka z o.o. Fot. Anna Kaczmarz
Powstała koncepcja budowy estakady kolejowej na odcinku od Dworca Głównego do Płaszowa, którą jeździłyby pociągi planowanej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Takie rozwiązanie mogłoby spowodować rewolucję w krakowskiej komunikacji.

Taką estakadą mogłyby przejeżdżać przez Grzegórzki pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Autorami koncepcji są Karol Ryż i Witold Bogacki wraz z zespołem, Przedsiębiorstwo Usług Inżynierskich Prokom S.C. oraz Integral spółka z o.o. Fot. Anna Kaczmarz

KRAKÓW. W miejscu zlikwidowanych nasypów mogłyby powstać nowe ulice, chodniki, ścieżki rowerowe, parkingi, a nawet sklepy

- Dzięki budowie estakady i likwidacji nasypu kolejowego powstałyby nowe tereny, które można byłoby zagospodarować pod nowe przestrzenie publiczne, m.in. ulice, chodniki, ścieżki rowerowe, parkingi oraz miejsca na sklepy - mówi Włodzimierz Żmuda, dyrektor PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Krakowie.

Na odcinku od Dworca Głównego do dworca w Płaszowie mogłaby powstać estakada o długości ok. 3 km. - Realizacja inwestycji w istotny sposób usprawniłaby transport zbiorowy w Krakowie i aglomeracji krakowskiej - uważa dyrektor Żmuda.

Dzięki estakadzie można byłoby dobudować dodatkową parę torów. - To jest niezbędne, jeżeli myślimy o Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Już teraz na tej trasie przejeżdża około 300 pojazdów na dobę - podkreśla Józefa Majerczak z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji. Zaznacza, że dodatkowe torowiska są konieczne, skoro myśli się nie tylko o uruchomieniu linii szybkiej kolei na trasie Wieliczka - Balice (ma być gotowa w 2012 r.), ale również dla innych połączeń, takich jak m.in. Miechów - Kraków Główny - Skawina, Trzebinia - Kraków Główny - Bochnia.

PKP PLK SA nie ma na razie pieniędzy na budowę estakady, która mogłaby być budowana po 2012 r. Planuje się je pozyskać z budżetu centralnego oraz funduszy unijnych. W kwestii znalezienia finansowania wiele będzie zależeć od starań władz województwa i miasta. Brane jest również pod uwagę partnerstwo publiczno-prywatne.

Przedstawiciele PKP zapewniają, że budowa dodatkowego torowiska na estakadzie od Dworca Głównego do Płaszowa nie zwiększy uciążliwości związanych z drganiami i hałasem.

- Rozszerzenie torowiska o dodatkowe dwa tory spowoduje, że przybliży się ono do zabudowań. Nowe tory na estakadzie wybudowane byłby jednak w nowej technologii. Zastosowane zostałby maty wibroizolacyjne i ekrany akustyczne, co spowoduje, że uciążliwości nie będą na pewno większe niż obecnie - przekonuje dyrektor Żmuda.

W Krakowie nie rozważano sprowadzenia torów kolejowych pod ziemię. Takie rozwiązanie ma być zastosowane w Łodzi, gdzie pociągi mają przejeżdżać tunelem pomiędzy dworcami Łódź Fabryczna i Kaliska. Na powierzchni ma natomiast powstać nowe centrum miasta. Pod ziemię torowisko kolejowe przecinające miasto na pół chcą również "schować" Katowice. - W Łodzi dwa dworce połączy tunel, bowiem nie ma innego rozwiązania. W Katowicach to tylko życzenia. Trudno będzie tam znaleźć pieniądze na tak kosztowne rozwiązanie. W przypadku Krakowa nie ma takiej potrzeby. Można natomiast tory poprowadzić na estakadzie, która jest tańsza niż drążenie tunelu i szybsza w realizacji - mówi dyrektor Żmuda. Zaznacza, że estakada mogłaby być realizowana etapami, bez konieczności wyłączenia ruchu kolejowego.

- Estakadę można poprowadzić przede wszystkim na odcinku od ul. Kopernika do Zabłocia. Budowa tunelu na tym obszarze byłoby bardzo trudnym zadaniem. Trzeba byłoby tunel przeprowadzić m.in. pod Wisłą. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest więc estakada. Tego typu budowle powstają w centrach innych dużych miast. Przykładem jest estakada samochodowa w Toronto - mówi Karol Ryż z Politechniki Krakowskiej, jeden z pomysłodawców i współautorów koncepcji estakady.

Tereny jakie powstałyby pod estakadą byłby własnością PKP, które mogłoby jednak udostępnić miastu czy prywatnym inwestorom w zamian za dofinansowanie budowy estakady.

PIOTR TYMCZAK

[email protected]

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski