Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy w Krakowie powstanie 360 km ścieżek rowerowych?

Redakcja
Wybudowanie nowych tras rowerowych w Krakowie za 554 mln zł zakłada projekt studium przygotowany na zlecenie miasta. Wczoraj radni nie zostawili na nim suchej nitki.

KOMUNIKACJA. Radni zarzucali autorom studium, że nie pokazują skąd wziąć pieniądze na budowę nowych tras

Studium powstało na żądanie radnych, którzy chcieli, aby miasto wreszcie określiło, które ścieżki rowerowe chce realizować w pierwszej kolejności. - Nie może być tak, że ścieżki rowerowe są tylko na papierze i nie można doprosić się ich realizacji. Chcieliśmy, aby miasto przedstawiło hierarchiczną listę ścieżek i budowało je po kolei - mówi radny Paweł Bystrowski (radny PO).

Kraków ma około 100 kilometrów ścieżek rowerowych. Planuje się powstanie kolejnych 360 km. Projekt studium nie precyzuje jednak, które trasy mają powstać jako pierwsze. - Nie taka była jego rola. Chodzi o stworzenie systemu tras. Jego realizacja będzie zależała od możliwości budżetowych. To taki plan zagospodarowania, ma wyznaczyć miejsca pod ścieżki - mówi Krzysztof Migdał, projektant studium. Trasy będą musiały być uwzględniane przy budowie lub przebudowie dróg. Studium będzie podstawą do ubiegania się o pieniądze z Unii Europejskiej.

Kraków już ma podobny dokument, który powstał kilka lat temu. Od tego czasu nastąpiły jednak zmiany w układzie komunikacyjnym, konieczna jest aktualizacja.

- Nam nie chodziło o aktualizację, tylko o hierarchę - denerwował się radny Paweł Bystrowski. Anna Krzyżanowska, wicedyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu tłumaczyła, że na postawie studium będzie można ułożyć listę priorytetów.

Według radnego Bystrowskiego w pierwszej kolejności powinna być dokończona ścieżka rowerowa nad Wisłą, wzdłuż wałów wiślanych. - Brakuje jeszcze około 20 kilometrów przez Podgórze i Nową Hutę. Gdyby taka trasa powstała to byłby hit i Polska w pigułce: rowerzyści oglądaliby Tyniec, Wawel, Nową Hutę i Puszczę Niepołomicką - mówi Paweł Bystrowski.

Radni zarzucali autorom studium, że nie pokazują skąd wziąć pieniądze na budowę nowych ścieżek rowerowych. - Bez informacji na ten temat taki dokument nadaje się do odstawienia na półkę - powiedział radny Bogusław Kośmider.

Według radnego Łukasza Słoniowskiego, w studium powinny zostać uwzględnione nie tylko ścieżki, ale także infrastruktura: parkingi dla rowerów, stojaki, punkty napraw. - Warto także w Krakowie wprowadzić specjalne światła dla rowerzystów. W Kopenhadze najpierw zapala się światło zielone dla dwuśladów, potem dla samochodów - mówi radny Słoniowski.

Według niego ważna jest także zmiana nastawienia mieszkańców. - Gdyby 10 procent podróży w Krakowie odbywało się na rowerze mielibyśmy o 10 proc. mniejsze korki - mówi radny.

Na świecie prowadzone są specjalne akcje reklamowe zachęcające do przesiadki na rower. W jednej z nich na plakatach pokazany jest chłopak prasujący w kasku garnitur, albo dziewczyna, która malując usta przegląda się w lusterku rowerowym.

(AM)

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski