Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oszukańcze opakowania

WES
Choć pudełko kremu wygląda tak, jakby miało pojemność szklanki, często mieści się w nim zaledwie 50 ml kosmetyku Fot. THETA
Choć pudełko kremu wygląda tak, jakby miało pojemność szklanki, często mieści się w nim zaledwie 50 ml kosmetyku Fot. THETA
Kupując duże opakowanie kremu do twarzy, czekolady rozpuszczalnej czy granulek "kret" do udrażniania rur bynajmniej nie mamy pewności, że starczy nam ono na długo. Po otwarciu pudełka, woreczka bądź butelki okazuje się bowiem, że produkt zajmuje mniej niż połowę opakowania, a reszta to powietrze.

Choć pudełko kremu wygląda tak, jakby miało pojemność szklanki, często mieści się w nim zaledwie 50 ml kosmetyku Fot. THETA

Znacznie większe opakowania, niż wymaga tego ich zawartość, to jeden ze sposobów producentów na ukrytą podwyżkę ceny. Gdy koszty produkcji drożeją, wytwórca - by nie zrazić nabywców - często woli zmniejszyć ilość produktu w opakowaniu, niż zwiększać cenę.

Walkę z tym procederem rozpoczęła właśnie Fundacja Pro-Test, kampanią "Pro-Test przeciw oszukańczym opakowaniom".

Nie tylko puste miejsce w opakowaniu może mylić co do faktycznej zawartości produktu. Również podwyższone lub grube dno, a także podwójne ścianki opakowania. Inne najczęściej stosowane triki to np. "nowe opakowanie" - producent zmienia opakowanie, jednocześnie zmniejszając jego pojemność, podczas gdy cenę pozostawia bez zmian. Konsumenci często nie zauważają, że kupują teraz mniej swojego jogurtu czy koncentratu; "nowa receptura" - zamiast zmieniać pojemność opakowania, zmienia się po prostu receptura produktu. Cena pozostaje taka sama, maleją za to koszty produkcji - podaje przykłady Fundacja Pro-Test. Jej akcja ma na celu zarówno wzmóc czujność konsumentów podczas robienia zakupów, jak i zwrócić uwagę samych producentów na problem oszukańczych opakowań. W ramach kampanii fundacja m.in. na swoich stronach internetowych (www.Pro-Test.pl) przedstawia przykłady opakowań, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd co do faktycznej zawartości produktu. Do listy produktów w oszukańczych opakowaniach wciąż dodawane są nowe, o których informują sami konsumenci. "Jeżeli w ostatnim czasie poczuliście się wprowadzeni w błąd za sprawą opakowania, przyślijcie nam jego zdjęcie wraz z krótkim opisem na adres: [email protected]" - zachęca fundacja.

Obecnie w naszym prawie nie ma jednoznacznego określenia, co jest opakowaniem oszukańczym. Są jednak przepisy, które regulują kwestię wielkości opakowań i możliwości wprowadzenia poprzez nie konsumenta w błąd. Przykładowo Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji za czyn nieuczciwej konkurencji uznaje m.in. wprowadzenie do obrotu towarów w opakowaniu mogącym wprowadzić klientów w błąd co do jego ilości, zaś Ustawa o opakowaniach i odpadach nakazuje - ze względów ekologicznych - ograniczanie objętości i masy opakowań do niezbędnego minimum, wymaganego do spełnienia ich funkcji.

Przypomnijmy, że oszukańczymi opakowaniami zainteresowała się także europosłanka z Tarnowa Urszula Gacek, która złożyła zapytanie do Komisji Europejskiej: "Czy komisja może powiedzieć »stop« takim praktykom i rozważyć wprowadzenie ogólnoeuropejskiego przepisu, że opakowanie musi być najmniejsze, jakie jest niezbędne dla zabezpieczenia produktu wewnątrz niego?". (WES)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski