Wjazd do tunelu pod Luboniem w kierunku Zakopanego WIZUALIZACJA GDDKIA KRAKÓW
INWESTYCJE. W kwietniu 2014 r. powinny ruszyć prace przy dokończeniu wschodniej obwodnicy Krakowa, a kilka miesięcy później rozpocznie się budowa drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki
- W ciągu kilku dni powinniśmy ogłosić przetarg na budowę drogi ekspresowej na odcinku Lubień-Rabka - mówi Jacek Gryga, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA. Jak przewiduje harmonogram, podpisanie umowy z wykonawcą i rozpoczęcie robót budowlanych nastąpi pod koniec przyszłego roku.
Budowa odcinka zakopianki między Lubniem a Rabką będzie bardzo trudnym przedsięwzięciem. W ramach tej inwestycji powstanie ponad 2-kilometrowy tunel pod Luboniem, a także mosty i wiadukty o łącznej długości 5 km. To oznacza, że blisko połowa nowej drogi to skomplikowane obiekty inżynierskie.
Najtrudniejszy w realizacji będzie tunel pod górą Luboń. - Często jesteśmy pytani, dlaczego u nas nie buduje się takich tuneli jak w Alpach. Drążenie ich w litej skale jest o wiele prostsze niż w naszym przypadku, gdzie mamy kilka warstw geologicznych i kłopoty z ciekami wodnymi - podkreśla Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA. Jednym z warunków przetargu będzie jak najszybsze wydrążenie tunelu, ale nie ma pewności, że tę część inwestycji uda się wykonać w ciągu 3 lat.
Nie wiadomo też, kiedy będzie można przebudować kolejne odcinki zakopianki. Na razie GDDKiA walczy o ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej dla mostu w Białym Dunajcu. Inwestycja została wstrzymana po uchyleniu wcześniejszej takiej zgody, a obecny most jest w fatalnym stanie technicznym i ruch po nim odbywa się wahadłowo.
Za to nie powinno być już kłopotów z rozpoczęciem budowy drugiego odcinka S7, w samym Krakowie. Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na kwiecień przyszłego roku, wtedy też ma być podpisana umowa z wykonawcą. Roboty mogłyby się więc rozpocząć jeszcze w pierwszym półroczu 2014. Kierowcy będą mogli przejechać całą wschodnią obwodnicą miasta, w tym kolejnym 700-metrowym mostem za 4 lata. Gdyby trzy lata temu nie przerwano przetargu i nie zabrano pieniędzy na tę inwestycję, być może w tym roku wschodnia obwodnica byłaby gotowa.
Przy samej autostradzie A4 z Szarowa do Tarnowa dużych robót już nie będzie, ale nadal konieczne jest jej połączenie z siecią dróg krajowych. GDDKiA właśnie ogłosiła przetarg na wykonanie łącznika między A4 w Brzesku a drogą krajowa nr 4. Podobne połączenie autostrady z drogą nr 73 jest dopiero na etapie przygotowań. Tak samo jak dojazd z autostrady w Bochni do drogi wojewódzkiej nr 965.
Pozostałe przyszłoroczne inwestycje to na razie niewiadoma. Nie należy się jednak spodziewać innych dużych projektów, pieniądze będą wydawane raczej na remonty. - Nasz budżet nie jest jeszcze zatwierdzony, ale będziemy walczyć o to, by na remonty dróg i mostów było nie mniej pieniędzy niż w tym roku - deklaruje dyrektor Gryga. Na samą odnowę nawierzchni było w tym roku ponad 90 mln zł.
Inwestycje 2013
* Autostrada A4. W tym roku na roboty na odcinku z Szarowa do Tarnowa wydano 263,6 mln zł. Inwestycja jest na ukończeniu, trwa jeszcze usuwanie usterek wskazanych przy odbiorze. Na odcinku Tarnów - Dębica wykonano roboty za 379,7 mln zł.
* Remonty dróg. Na modernizację ponad 64,3 km wydano blisko 91,7 mln zł.
* Most w Piwnicznej. Na budowę dojazdu do mostu granicznego wydano ponad 5,6 mln zł. Sam most budują Słowacy, strona polska pokrywa część kosztów.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?