Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa szansa dla dwupasmówki z Krakowa do Bielska-Białej

GRZEGORZ SKOWRON
Były dwa warianty Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (żółty i zielony). Wybrano nowe rozwiązanie (linia przerywana). Od Kęt do Kalwarii Zebrzydowskiej BDI pobiegnie zielonym szlakiem, a dalej do Krakowa trasą żółtą. INFOGRAFIKA ELŻBIETA RZYCZNIAK
Były dwa warianty Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (żółty i zielony). Wybrano nowe rozwiązanie (linia przerywana). Od Kęt do Kalwarii Zebrzydowskiej BDI pobiegnie zielonym szlakiem, a dalej do Krakowa trasą żółtą. INFOGRAFIKA ELŻBIETA RZYCZNIAK
Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która ma zastąpić wysłużoną drogę krajową nr 52, nadal nie ma w planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Krakowski oddział GDDKiA otrzymał jednak zielone światło dla przygotowań do tej inwestycji.

Były dwa warianty Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (żółty i zielony). Wybrano nowe rozwiązanie (linia przerywana). Od Kęt do Kalwarii Zebrzydowskiej BDI pobiegnie zielonym szlakiem, a dalej do Krakowa trasą żółtą. INFOGRAFIKA ELŻBIETA RZYCZNIAK

INWESTYCJE. Powstał trzeci wariant przebiegu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Czy znajdą się na nią pieniądze?

To daje nadzieję, że gdy gotowe będą projekty, znajdą się pieniądze w budżecie państwa lub unijnych programach.

Będą projekty

- Przygotowujemy się do złożenia wniosku o decyzję środowiskową dla Beskidzkiej Drogi Integracyjnej - przyznaje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Za dwa tygodnie planowane jest spotkanie projektantów, samorządowców i drogowców, po którym będzie wiadomo, ile i jakie warianty przebiegu nowej dwupasmówki zostaną wskazane we wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

To ona - w swojej decyzji środowiskowej - wskaże wariant najbardziej optymalny, ale tylko pod kątem ochrony przyrodniczej.

W trakcie konsultacji społecznych mieszkańcom miejscowości, przez które ma przebiegać nowa droga, prezentowano dwie koncepcje. Teraz GDDKiA gotowa jest przyjąć trzeci przebieg.

- To wariant mieszany, połączenie pierwszego i drugiego. Przebieg nowej drogi jest bardziej spłaszczony, wydaje się najbardziej optymalny - podkreśla Iwona Mikrut. Zaznacza jednak, że wszystkie warianty zostaną poddane ocenie środowiskowej, nie tylko ten najnowszy.

Możliwe protesty

GDDKiA konsekwentnie jednak pomija pomysł sprzed kilku lat, aby nowej drogi nie doprowadzać do "zakopianki", ale wcześniej skierować ją na Skawinę. To umożliwiłoby jeszcze większe skrócenie dojazdu do Krakowa z miejscowości w zachodniej Małopolsce.

Bez dyskusji odrzucono także pomysł sprzed roku, aby od Głogoczowa BDI poprowadzić dalej, a nie kończyć jej na "zakopiance". W ten sposób można byłoby ominąć Kraków od południa i włączyć nową dwupasmówkę do autostrady A4 dopiero w rejonie Wieliczki.

Nierozwiązany został także problem protestów w Wadowicach, bo nadal żaden z wariantów nowej drogi nie zyskał akceptacji mieszkańców.

W każdej z rozważanych koncepcji BDI przebiega po południowej stronie papieskiego miasta. Jego władze chcą natomiast, aby poprowadzona została na północ od centrum. Pomysł ten został szybko odrzucony ze względu na bliskie położenie terenów objętych ochroną Natura 2000.

Wprawdzie GDDKiA sprzeciwu Wadowic nie musi uwzględniać, ale za to powinna liczyć się z blokowaniem inwestycji na etapie uzyskiwania pozwoleń na budowę.

Tylko pieniędzy brak

Ciągle najważniejszym problemem jest jednak brak pieniędzy. - BDI nie jest ujęta w rządowym programie budowy dróg krajowych. Czynione są starania, aby została tam wpisana, bo bez tego nie będzie zapewnionego finansowania inwestycji - mówi Iwona Mikrut.

O jakie kwoty może chodzić? GDDKiA twierdzi, że obecnie trudno je podać. Bliżej da się je określić dopiero, gdy powstaną projekty budowlane, a więc przy uzyskiwaniu pozwolenia na budowę. Trzy lata temu padały jednak szacunki kosztów BDI - od 2,9 do 3,3 mld zł.

Beskidzka Droga Integracyjna będzie mieć - w zależności od wariantu - od 61 do 64 kilometrów i po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Nie wiadomo jeszcze, czy będzie to droga ekspresowa, ale nawet jeśli otrzyma niższą kategorię, to wjazd na nią będzie możliwy jedynie na co najwyżej kilkunastu bezkolizyjnych węzłach. Nowa trasa ma sprawić, że z Bielska do Krakowa dojedziemy w godzinę, czyli dwa razy szybciej niż obecnie.

[email protected]

Konsultacje ciągle trwają

Jeszcze tylko przez tydzień (do 21 listopada) można zgłaszać uwagi dotyczące planowanego przebiegu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Obecne konsultacje ograniczone są jednak tylko do tych, którzy podczas wcześniejszych prezentacji zgłaszali wnioski dotyczące zmian w dokumentacji projektowej. Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła raport z konsultacji społecznych i to ich uczestnicy mogą się z nim zapoznać oraz zgłosić dodatkowe uwagi.

Dokumentacja dotycząca BDI oraz raport z konsultacji są dostępne w siedzibie GDDKiA w Krakowie przy ul. Mogilskiej 25, w pokoju nr 2 (na parterze), od wtorku do czwartku, w godzinach 10-12. Ewentualny kontakt telefoniczny możliwy jest pod numerem 12 417 28 45.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski