Fot. Archiwum
Ostatnie tak duże badania były przeprowadzane 10 lat temu.
Mają one na celu sprawdzenie, jak zmieniły się zachowania komunikacyjne mieszkańców Krakowa i okolicznych gmin. Dzięki ankietom będzie można na nowo stworzyć mapę podróży w Krakowie. - Wyniki dostarczą również podstaw do weryfikacji słuszności dokonywanych zmian w systemie transportowym, a także ustalenia związków pomiędzy zagospodarowaniem przestrzennym i użytkowaniem terenu a wielkością generowanego ruchu - mówi Łukasz Szewczyk, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w krakowskim magistracie.
Dodaje, że ankiety dadzą też odpowiedź, czy potwierdzą się mniejsze badania sprzed trzech lat, które wykazały, że udział komunikacji zbiorowej w ogólnych podróżach w mieście stanowi ponad 60 procent.
Badania przeprowadzają ankieterzy z firmy PBS z Sopotu. Całkowity koszt przedsięwzięcia wyniesie blisko 800 tysięcy złotych. Gmina Kraków wyłoży tylko 15 procent tej kwoty, a reszta pochodzi z dofinansowania unijnego.
Ankieterzy przeprowadzą wywiady w 6 tysiącach losowo wybranych gospodarstw domowych z terenu Krakowa oraz w tysiącu losowo wybranych gospodarstw domowych z terenu strefy podmiejskiej.
Ankieta będzie miała charakter anonimowy. Pytania dotyczyć będą m.in. liczby samochodów przypadających na jedno gospodarstwo domowe. Ankietowani mają też odpowiadać gdzie, w jakim celu, jakim środkiem transportu i ile razy dziennie podróżują. Ponadto respondenci zapytani zostaną o ewentualne motywy rezygnacji z dojazdu do centrum Krakowa samochodem osobowym.
Wywiady w gospodarstwach domowych prowadzone będą do końca listopada, w każdą środę, czwartek i piątek, w godzinach od 16 do 21. W wyjątkowych sytuacjach ankieterzy mogą zapukać do naszych drzwi również w soboty, w godz. od 10 do 21.
Osoby przeprowadzające badania są wyposażone w specjalne identyfikatory.
Kompleksowe Badanie Ruchu ma charakter dobrowolny, jednak przedstawiciele miasta apelują o udział w ankiecie.
- Dzięki uczestnictwu w badaniu mieszkańcy będą mieli realny wpływ na rozwój systemu transportowego w Krakowie i gminach ościennych - zaznacza Łukasz Szewczyk.
Na wyniki badań nie mogą się już doczekać w krakowskim Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - To jest podstawowa wiedza, która powinna być aktualizowana co kilka lat. Przydaje się przy planowaniu systemów komunikacyjnych i rozkładów jazdy - mówi Grzegorz Sapoń, wicedyrektor ZIKiT.
Dodaje, że trwają też prace nad taryfą zintegrowaną, czyli stworzeniem wspólnego biletu w komunikacji miejskiej i prywatnej oraz kolejowej w rejonie Krakowa.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?