Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Małopolska stworzy własną spółkę kolejową

GRZEGORZ SKOWRON
Małopolska ma już swoje pociągi, teraz będzie miała spółkę kolejową FOT. ANNA KACZMARZ
Małopolska ma już swoje pociągi, teraz będzie miała spółkę kolejową FOT. ANNA KACZMARZ
- Jesteśmy ostatnim z dużych województw, które nie ma jeszcze własnej spółki kolejowej. Musimy ją mieć, bo nie wiadomo, jaka przyszłość czeka Przewozy Regionalne - przekonuje wicemarszałek małopolski Roman Ciepiela.

Małopolska ma już swoje pociągi, teraz będzie miała spółkę kolejową FOT. ANNA KACZMARZ

KOLEJ. Przewozy Regionalne są w coraz trudniejszej sytuacji. Nie płacą bieżących rachunków za dostęp do torów, więc PKP PLK może zająć ich tabor.

Pierwsze sygnały o tworzeniu Kolei Małopolskich pojawiły się wiele miesięcy temu. Jednak plany zastąpienia obecnej spółki samorządowej (należącej do 16 marszałków) jedną spółką marszałka małopolskiego odłożono na półkę. Stało się tak po protestach związkowców z Przewozów Regionalnych, ale głównie po fatalnym starcie podobnej kolei na Śląsku.

Sprawa wraca, bo Przewozy Regionalne są w coraz trudniejszej sytuacji - nie płacą PKP PLK za udostępnianie linii kolejowych. A na mocy porozumienia między PKP PLK a samorządowym przewoźnikiem, zabezpieczeniem należności dla spółki PKP jest tabor dłużnika. Jeśli nie spłaci zobowiązań, straci pociągi.

- W normalnej sytuacji oznaczałoby to upadłość, ale Przewozy Regionalne - jako spółka celu publicznego - upaść nie może. Nie wiemy jednak, co się może stać. Inne województwa zaczynają same obsługiwać kolejowy ruch pasażerski, nie możemy dłużej czekać - tłumaczy wicemarszałek Ciepiela. I zapowiada, że w najbliższym czasie Zarząd Województwa przedstawi projekt uchwały o powołaniu spółki Koleje Małopolskie.

Atutem regionu jest choćby to, że pociągi i szynobusy są własnością samorządu, który tylko użycza je Przewozom Regionalnym. To oznacza, że nowa spółka wymagała będzie tylko zatrudnienia kolejarzy, czyli najprawdopodobniej przejęcia pracowników dotychczasowego przewoźnika.

Wojciech Grzeszek, szef małopolskiej "Solidarności" zauważa jednak, że zmiany organizacyjne mogą wiązać się ze zwolnieniami w Przewozach Regionalnych, z których już odeszło wielu pracowników.

- Wprowadzenie nowego przewoźnika to będzie proces długotrwały. Nie odbędzie się to od razu i na pewno będziemy unikać chaosu, jaki był na Śląsku - zapewnia Roman Ciepiela.

Według niego Koleje Małopolskie wyjadą na tory dopiero wtedy, gdy zakończą się wszystkie remonty linii kolejowych w regionie, a w Krakowie i okolicach zacznie funkcjonować Szybka Kolej Aglomeracyjna.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski