Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Małopolska w budowie, czyli co się udało skończyć w 2012 r.

Redakcja
A4 do Tarnowa, czyli lepiej późno niż wcale Fot. Anna Kaczmarz
A4 do Tarnowa, czyli lepiej późno niż wcale Fot. Anna Kaczmarz
Kończący się właśnie rok upłynął pod znakiem kilku wielkich inwestycji. Niewątpliwym sukcesem było oddanie (w końcu!) do dyspozycji kierowców autostrady A4 z Szarowa do Tarnowa. Na duży plus zasługuje także otwarcie Małopolskiego Ogrodu Sztuki.

A4 do Tarnowa, czyli lepiej późno niż wcale Fot. Anna Kaczmarz

INWESTYCJE. Ten rok miał kojarzyć się z przecinaniem wstęgi na wielu kluczowych inwestycjach. W bólach otwarta została m.in. autostrada do Tarnowa, ale na wiele rzeczy jeszcze długo poczekamy.

Wiele ważnych projektów okazało się jednak kompletną klapą. Sztandarowym tego przykładem jest budowa nowoczesnego Dworca Podziemnego PKP. Nie udało się również rozwiązać problemu "szkieletora", czyli niedokończonego wieżowca.

Rok 2012 przede wszystkim pokazał kompletny chaos i nieudolność wśród spółek PKP. Wszystko zaczęło się od kłopotów z budową dworca podziemnego (pod peronami), do którego przeniesiona miała zostać cała obsługa pasażerów z zabytkowego budynku na stacji Kra- ków Główny. Inwestycja miała zostać zakończona w czerwcu 2012 r. Najpierw kolejarze nie zlecili jednak żadnej firmie części prac, a potem główny wykonawca ogłosił upadłość i obiekt zostanie oddany do użytku najwcześniej pod koniec 2013 r.

Przeczytaj komentarz autora >> 

To jednak tylko początek problemów na kolei. Przez opóźnienia w robotach spółki PKP mogą stracić ponad 3 mld zł dofinansowania do modernizowanych linii kolejowych z Krakowa do Rzeszowa i Katowic. Na torach w stronę Śląska prace zostały zawieszone całkowicie (główny wykonawca zszedł z placu budowy), a pociągi nadal wloką się ze średnią prędkością 35 km/godz. Pociągi na Podkarpacie i w drodze powrotnej kursują natomiast tylko po jednym torze, mijając się na wybranych stacjach. Drugi tor został zamknięty, bo kolejarze rozpaczliwie szukają szansy, aby zdążyć ze wszystkimi pracami do 2015 r. Jednak każda najmniejsza awaria na tylko jednym dostępnym torze powoduje, że cała trasa jest blokowana na długie godziny.

Jedyna poważna inwestycja, jaką udało się kolejarzom skończyć w terminie (przed EURO 2012) to odnowa peronów Dworca Głównego w Krakowie, które w końcu nie odstraszają podróżnych swoim wyglądem.

Na równie wielki minus jak inwestycje kolejowe zasługuje sprawa "szkieletora".

Zamiast nowoczesnego wieżowca przy rondzie Mogilskim, krakowianie i turyści nadal oglądają straszący swym wyglądem od ponad 30 lat "budynek". Inwestor, spółka Treimorfa, wciąż nie ma zgody na dokończenie obiektu i jego podwyższenie do 102,5 m, a w sądach mnożą się kolejne sprawy. Ratunkiem ma być miejscowy plan zagospodarowania dla terenu, na którym stoi wieżowiec. Plan, jeśli zostanie uchwalony przez radnych, to i tak dopiero w przyszłym roku. Wtedy inwestor będzie mógł dostać pozwolenie na budowę i dokończenie wieżowca .

Za duży minus 2012 r. można uznać także brak przełomu w sprawie S7 w Krakowie. W budżecie państwa nadal nie znalazły się pieniądze na wschodnią obwodnicę Krakowa, która połączyć ma Rybitwy z ul. Igołomską. Co gorsza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w swoich prognozach założyła, że droga ta powstanie w ciągu najbliższych... ośmiu lat.

Kilka ważnych inwestycji udało się jednak w Małopolsce zrealizować. Najważniejsza to fragmenty autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem. Choć na środkowym odcinku trasy (z Brzeska do Wierzchosławic) kierowcy mają do dyspozycji tylko jedną jezdnię, to i tak otwarcie A4 bardzo ułatwiło przejazd z Małopolski w stronę Podkarpacia.
Ważnym momentem było także oddanie do użytku Małopolskiego Ogrodu Sztuki, nowoczesnego centrum kulturalnego, które powstało pomiędzy ul. Rajską i Szujskiego w Krakowie. Odbywać się tu mogą koncerty, wystawy, a nawet spektakle teatralne.

Hala, most, torowisko. Co budowano w Małopolsce w kończącym się roku

W tym roku oprócz wielu niedokończonych inwestycji udało się jednak rozpocząć lub sfinalizować część kluczowych projektów.

Niewątpliwym sukcesem władz Krakowa było oddanie do użytku w połowie listopada całego blisko czterokilometrowego odcinka torowiska na os. Ruczaj. Jednocześnie przy pętli Czerwone Maki uruchomiony został pierwszy w Krakowie parking typu park&ride. Kierowcy dojeżdżający pod Wawel od strony Skawiny mogą teraz pozostawić w tym miejscu swoje samochody, a do centrum dojechać komunikacją miejską.

Interesującym wydarzeniem był wyjazd na krakowskie torowiska najdłuższego w Polsce, ponad 40-metrowego tramwaju. Mimo wcześniejszych obaw pasażerów, bez problemów mieści się na przystankach i nie blokuje ruchu na skrzyżowaniach.

Na pochwałę zasługuje również duży postęp prac na dwóch gigantycznych krakowskich inwestycjach, czyli budowie centrum kongresowego przy rondzie Grunwaldzkim oraz hali widowiskowo-sportowej w Czyżynach. Jak na razie projekty realizowane są zgodnie z harmonogramem, w realiach krakowskich już samo to jest godne pochwały. Oba obiekty mają zostać oddane do użytku w 2014 r.

Ważnym wydarzeniem było ukończenie po ponad dwóch latach intensywnych prac obwodnicy Dobczyc. Częścią drogowego obejścia miasta jest nowoczesny i najdłuższy w południowej Polsce most. Efektowna konstrukcja przypomina nieco most Siekierkowski w Warszawie! Przeprawa nad Rabą nie ma podpór w nurcie rzeki. Została podwieszona stalowymi linami, dzięki czemu mogą pod nią przechodzić leśne i polne zwierzęta. Most łączy się z estakadą dojazdową, która wznosi się nad doliną rzeki. Konstrukcja ma 645,5 m długości. Most Siekierkowski, do którego ten nad Rabą jest trochę podobny, ma tylko 500 metrów.

Przełomowym wydarzeniem było również podpisanie przez południowokoreańską firmę budowlaną POSCO Engineering & Construction Co i Krakowski Holding Komunalny umowy na budowę spalarni śmieci. Wartość tej niezbędnej nie tylko miastu inwestycji to prawie 797 mln zł. Projekt otrzymał 371,7 mln zł unijnego dofinansowania. Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów, który powstanie przy ul. Giedroycia w Nowej Hucie, jest największym przedsięwzięciem inwestycyjnym Krakowa, dofinansowywanym z funduszy unijnych.

Podpisanie umowy było o tyle ważne, że Krakowowi groziła utrata dofinansowania unijnego, gdyby cała procedura wyboru wykonawcy nadal się przedłużała. Zagrożenie to nadal jest realne,bo roboty muszą się zakończyć jesienią 2015 roku, a budowa jeszcze nie ruszyła z miejsca.

Dobrą wiadomością w kończącym się roku było także ogłoszenie przez kolejarzy przetargu na wybór przedsiębiorstwa, które zmodernizuje linię kolejową z Krakowa na lotnisko w Balicach. Projekt przewiduje budowę drugiego toru na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, wydłużenie połączenia do głównego terminalu o około 500 m, a także jego elektryfikację. Na trasę będą mogły wyjechać pociągi o napędzie elektrycznym, które zastąpią spalinowe wagony motorowe. Maksymalna prędkość pociągów na linii będzie wynosiła 80 km/h. Według planu prace modernizacyjne mają się rozpocząć na przełomie I i II kwartału 2013 roku i potrwać ok. 18 miesięcy.
 

Jeszcze ważniejsze będzie rozpoczęcie rozbudowy terminala pasażerskiego na samym lotnisku. Wykonawca tej in- westycji powinien być znany za kilka dni, a za trzy lata rozbudowany port lotniczy będzie gotowy na przyjęcie 8 mln pasażerów rocznie.

Na dwoje babka wróżyła, czyli hity i kity mijającego roku

A4 do Tarnowa, czyli lepiej późno niż wcale

Małopolski Ogród Sztuki w blasku nie tylko fleszy

W dworcu podziemnym...robotnicy zgasili światło

"Szkieletor" nadal straszy

ARKADIUSZ MACIEJOWSKI

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski