Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, fot.
KONTROWERSJE. Radni uważają, że prezydent Jacek Majchrowski nie radzi sobie z finansami Krakowa. Eksperci dodają, że w ten sposób władze miasta zniechęcają krakowian do przesiadania się z samochodów do komunikacji miejskiej.
Dzięki temu miasto miałoby pieniądze na przeprowadzenie poważnej zmiany w siatce połączeń komunikacji miejskiej, czyli na tzw. remarszrutyzację.
Problem w tym, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy w Krakowie bilety drożały już dwa razy. Cena najpopularniejszego blankietu - jednokrotnego kasowania wzrosła w sumie o 70 groszy! Dla porównania, we Wrocławiu - o 60 gr, w Gdańsku - o 50 gr, a w Poznaniu tylko o 40 gr.
Planowane zmiany w siatce połączeń zrewolucjonizują komunikację miejską. Są one Krakowowi bardzo potrzebne. Kursy linii tramwajowych i autobusowych od lat nie były bowiem zmieniane, a miasto się rozrasta.
Projekt remarszrutyzacji zakłada, że w Krakowie byłoby mniej linii tramwajowych. Dla pasażerów oznaczałoby to więcej przesiadek, ale pojazdy pojawiałyby się na przystankach częściej - co 6 i 12 minut, a nie jak dotychczas - co 10 i 20 min.
Opracowany w zeszłym roku przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP projekt remarszrutyzacji kosztował prawie 300 tys. zł. Od kilku miesięcy leży w urzędowych szufladach, bo nie ma pieniędzy na jego realizację (potrzeba na to około 20 mln zł rocznie).
Zmiany miały być wprowadzone już we wrześniu. Jednak ze względu na brak pieniędzy w kasie miasta przesunięto je na styczeń 2013 r. I ten termin jest zagrożony.
Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel przyznaje, że wprowadzenie zmian w siatce połączeń zależeć będzie od tego, czy radni miejscy zgodzą się na kolejną podwyżkę cen biletów.
- Powinny zdrożeć przynajmniej o wskaźnik inflacji, aby wprowadzić konieczne zmiany w siatce połączeń - podkreśla wiceprezydent Trzmiel. Czyli podwyżka wyniosłaby około 4 - 5 proc. Co więcej, władze miasta zamierzają też przekonać radnych do podjęcia uchwały o corocznym stałym zwiększaniu cen biletów o wskaźnik inflacji.
- W zależności od funduszy, jakimi będziemy dysponować, rozstrzygniemy, czy pełne zmiany będą wprowadzone od stycznia 2013 r., czy będziemy robić to etapami - dodaje wiceprezydent Trzmiel. Na początek tylko kilka linii tramwajowych kursowałoby częściej.
Gdy w kwietniu wprowadzana była ostatnia korekta cen biletów, podlegli prezydentowi Majchrowskiemu urzędnicy także przekonywali, że jest ona konieczna, aby znaleźć pieniądze na remarszrutyzację. Bilety podrożały, a zmian siatki połączeń nadal nie ma. Teraz sytuacja się powtarza.
Radni miejscy mają więc podzielone zdania na temat kolejnej podwyżki. A to do nich należy ostateczna decyzja w tej sprawie. - Prezydent nie chce powiedzieć wprost, że nie radzi sobie z finansami miasta. Znów chce sięgać do kieszeni mieszkańców, aby rozwiązać problem - mówi Mirosław Gilarski, radny niezależny.
- Nigdy się nie zgodzę na kolejną podwyżkę. To już jest przesada. Prezydent powinien lepiej poszukać oszczędności w spółkach miejskich, gdzie jest m.in. przerost zatrudnienia - podpowiada radny Józef Pilch (PiS).
Z kolei radny Wojciech Wojtowicz (PO), przewodniczący Komisji Infrastruktury Urzędu Miasta Krakowa nie jest przeciwny podwyżce, ale stawia warunki. - Jeżeli miałoby do niej dojść, podrożeć powinny tylko bilety jednorazowe. Okresowe należy utrzymać na obecnym poziomie - uważaWojtowicz.
Profesor Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej zauważa, że władze Krakowa, ciągle podwyższając ceny przejazdów komunikacją miejską, zniechęcą krakowian do korzystania z autobusów i tramwajów, co kłóci się z polityką transportową miasta.
- Urzędnicy miejscy chcą, aby krakowianie przesiadali się z samochodów do tamwajów. Droższe bilety na pewno nikogo do tego nie przekonają - uważa prof. Stypuła.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?