MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wszystko o Johnie Cage'u

AGNIESZKA MALATYŃSKA-STANKIEWICZ
MUZYKA. Jedni mówili o nim: hochsztapler, inni: geniusz. John Cage, kompozytor, ikona kultury XX wieku burzył schematy i prowokował. W 100. rocznicę urodzin i 20. śmierci twórcy krakowska Akademia Muzyczna zaprasza (od 16 października) na trzy dni z Johnem Cage'em.

Nie będzie to tuzinkowa impreza, bo też jej główny bohater wymyka się jakiejkolwiek klasyfikacji. Ten kompozytor swoją działalnością rozpoczął dyskusję na temat granic muzyki. Jego powszechnie znany utwór, "Tacet 4'33", to wielka prowokacja; przez 4 minuty i 33 sekundy orkiestra siedzi na estradzie w ciszy, a dyrygent ze stoperem w ręce dba, aby cisza trwała tyle, ile życzył sobie kompozytor.

John Cage, także pisarz, grafik, myśliciel szokował również utworami, w których materią była przypadkowa muzyka dobiegająca z kilkunastu odbiorników radiowych ("Imaginary Landscape"). I choć Arnold Schönberg mówił o nim, że nie jest kompozytorem, to właśnie American Academy of Arts and Letters przyznała Cage'owi w 1949 roku nagrodę za poszerzenie granic muzyki.

Cage szokował też wystąpieniami. W swoim "Wykładzie o niczym" tłumaczył: "Nie mam nic do powiedzenia i mówię to. (...) Większość wykładów jest pełna idei. Ten nie ma żadnej. Jednak w każdym momencie może pojawić się idea. Wtedy będziemy się nią cieszyć".

Organizatorzy rozpoczynającej się 16 października w Krakowie sesji "John Cage: człowiek, dzieło, paradoks" - Studio Muzyki Elektroakustycznej AM, Laboratorium Myśli Muzycznej oraz Koło Naukowe Studentów Teorii Muzyki AM - zaprosili do udziału teoretyków muzyki i literatury, filozofów, kompozytorów i krytyków sztuki, studentów i doktorantów różnych dziedzin od buddystów po mykologów. Nie tylko z Polski, ale także z zagranicy, m.in. z Wielkiej Brytanii i USA.

Pof. Marek Chołoniewski, kompozytor, organizator sesji, zapowiada: - Będziemy się starali otoczyć refleksją nietuzinkowy dorobek Johna Cage'a, poświęcając uwagę takim zjawiskom w nim obecnym, jak muzyczny aleatoryzm, instrumenty totalne, notacja graficzna, cisza i przypadek, teatr instrumentalny i happening, związkom z poezją eksperymentalną i filozofią Wschodu. Zbadamy źródła inspiracji Cage'a, a także wpływ, jaki wywarł on na współczesne jemu i przyszłe pokolenia artystów: Stockhausena, Lutosławskiego, Pärta.

Przez trzy dni do 18 października całymi dniami w AM w Krakowie będą trwały wykłady, zaś wieczorem zabrzmi muzyka Cage'a w wykonaniu polskich i zagranicznych muzyków, w tym m.in. Orkiestry ElektroNova, Laptop, Oscylator Ensembles czy Centrum Ensemble. Będą nie tylko koncerty, ale i instalacje muzyczne. Zostanie też wyświetlony fragment filmu Petera Greenawaya "Four American Composers" poświęcony Johnowi Cage'owi.

Więcej na stronie: www.amuz.krakow.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski