Fot. Archiwum
BEZPIECZEŃSTWO. Kierujący w podeszłym wieku doprowadzają do wypadków nawet częściej niż prowadzący po alkoholu. To coraz poważniejszy problem w naszym kraju.
- Oczywiście do poważnych zdarzeń doprowadzają ludzie z każdej grupy wiekowej, ale kwestię starszych kierowców warto wreszcie poruszyć. Choćby dlatego, by części z nich uświadomić, że nie powinni już siadać za kierownicą- mówi Marek Dworak, dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie (MORD).
W ocenie dr. Krzysztofa Czarno-bilskiego, ordynatora oddziału chorób wewnętrznych i geriatrii szpitala MSW w Krakowie, osoby w podeszłym wieku mogą być na drodze równie niebezpieczne, jak pijani kierowcy. - Choroby wieku podeszłego, wydłużony czas reakcji, zaburzona koordynacja ruchowa, słabszy wzrok czy duża ilość zażywanych leków - to wszystko może prowadzić do poważnego zagrożenia - ostrzega dr Czarnobilski.
Dodaje, że wielokrotnie zalecał swoim starszym pacjentom, by ze względu na stan zdrowia nie prowadzili już samochodu, ale nie zawsze to pomagało. - Nie mam wpływu na to, czy wezmą to sobie do serca, a nic innego nie mogę zrobić - mówi dr Czarnobilski.
Obecnie w takich przypadkach interweniować może jedynie policja. - Jeżeli w czasie kontroli mamy podejrzenie, że stan zdrowia kierowcy stanowi jakieś zagrożenie, zgłaszamy sprawę do Urzędu Miasta. A ten ma prawo zlecić kierowcy badania, które sprawdzą, czy jeszcze może kierować. Tak się już zdarzało - mówi asp. szt. Witold Norek z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.
- Mimo wszystko to jednak rzadkie przypadki, a kierowcy w podeszłym wieku pozostają praktycznie poza kontrolą - uważa Dariusz Piorunkiewicz ze Stowarzyszenia Kierowca.pl. Tłumaczy, że z powodu wydawania bezterminowych praw jazdy kierowca raz nabywający uprawnienia może z nich korzystać, jak długo mu się podoba.
To się zmieni najwcześniej za kilkanaście lat. Dopiero w latach 2028-2033 wszyscy posiadający bezterminowe prawa jazdy będą musieli je wymienić na dokumenty uprawniające do jazdy tylko przez określony czas. - Wydane zostaną maksymalnie na 15 lat i potem trzeba będzie przejść ponowne badania lekarskie. Lekarz będzie miał też prawo, jeśli uzna to za stosowne, udzielić zgody na prowadzenie pojazdu tylko na rok i wówczas trzeba będzie przejść kolejne badanie - tłumaczy Marek Dworak. Według niego taki system może ograniczyć na naszych drogach liczbę niebezpiecznych kierowców.
Dr Krzysztof Czarnobilski podkreśla, że w przypadku starszych kierowców ten okres pomiędzy badaniami nie może być długi. - Ponieważ po 65.roku życia stan zdrowia często bardzo szybko się pogarsza. Warto więc, by osoby w podeszłym wieku były częściej weryfikowane - tłumaczy lekarz.
Takie same przepisy o prawie jazdy ważnym maksymalnie 15 lat obowiązywać będą we wszystkich krajach Unii Europejskiej. W tej chwili podejście do starszych kierowców w poszczególnych państwach diametralnie się różni. I tak jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów ma Portugalia, gdzie po 60. roku życia kierowcy muszą przechodzić badania co 5 lat, a po 70. - już co 2 lata. Za to np. w Niemczech organizowane są jedynie dobrowolne szkolenia dla kierowców-seniorów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?