Megaciężarówka na ulicach Sztokholmu Fot. archiwum nomegatrucks.eu/c. peck
TRANSPORT. Naukowcy nie potwierdzają tezy, że większe i cięższe niż obecnie samochody ciężarowe rozjadą Polskę
Gigantyczne ciężarówki używane są w Szwecji i Finlandii. Część lobby transportowego chce, aby podobne, kilkudziesięciotonowe tiry (25 m długości) jeździły po drogach Polski i Unii Europejskiej. Po- większona ciężarówka to szansa na obniżenie kosztów w firmie logistycznej. Użycie ogromnych tirów sprawia przecież, że ładunki są transportowane mniejszą liczbą pojazdów. Zakłada się więc, iż w firmie spadnie zużycie paliwa i liczba kierowców.
Komisja Europejska ma przyjrzeć się dyrektywie, która reguluje wymiary aut ciężarowych. W grę wchodzi zgoda na ich zwiększenie. - Rok 2014 to realny termin wydania dyrektywy - informuje Wojciech Makowski z "Tiry na Tory".
Urzędnicy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zamówili u specjalistów z Uniwersytetu Szczecińskiego ekspertyzę na temat większych tirów. W opracowaniu nie zostały one przedstawione jako coś jednoznacznie złego.
Makowski krytykuje sposób wyciągania wniosków przez autorów ekspertyzy: - To, że megaciężarówki w Holandii nie powodują wypadków, nie uzasadnia tezy, że u nas też tak będzie.
Eksperci ze Szczecina przeanalizowali cenniki PKP, zbadali charakter ładunków i napisali o ograniczonej konkurencji między koleją a transportem drogowym. Makowski uważa, iż ogromne tiry pozbawią kolejarzy szans na rozwijającym się rynku kontenerowym.
Łukasz Grzymalski
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?