Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

NEWAG wygrał kontrakt na pociągi dla Intercity

Redakcja
Umowę z Intercity NEWAG i Stadler podpisali w hali, gdzie montowane są składy dla warszawskiego metra FOT. WOJCIECH CHMURA
Umowę z Intercity NEWAG i Stadler podpisali w hali, gdzie montowane są składy dla warszawskiego metra FOT. WOJCIECH CHMURA
NEWAG z Nowego Sącza skutecznie walczy o tytuł potentata na rynku producentów kolejowych.

Umowę z Intercity NEWAG i Stadler podpisali w hali, gdzie montowane są składy dla warszawskiego metra FOT. WOJCIECH CHMURA

NOWY SĄCZ. Wartość zamówienia wynosi około półtora miliarda złotych

Po kontrakcie (wraz z niemiecką firmą Siemens) na budowę 35 składów dla warszawskiego metra, teraz - w konsorcjum ze szwajcarskim produ- centem wagonów i lokomotyw Stadler - wygrał kontrakt na dużą produkcję dla PKP Intercity.

Wczoraj w Nowym Sączu przedstawiciele zleceniodawcy i wykonawców w towarzystwie wiceministra transportu Andrzeja Massela i wojewody małopolskiego Jerzego Millera podpisali umowę wieńczącą udany przetarg.

Do końca 2015 r. NEWAG, szykujący się w grudniu na giełdę, wraz ze szwajcarskim partnerem reprezentowanym przez Stadler Polska i fabrykę w Siedlcach, wykonają dla Intercity 20 ośmiowagonowych składów supernowoczesnych pociągów. Wykonawcy otrzymają za te prace 1 mld 156 mln zł oraz 465 tys. zł za serwisowanie składów przez 15 lat.

- To kolejny krok milowy w rozwoju naszej firmy. W tej chwili jesteśmy w połowie realizacji umowy dla warszawskiego metra. Zakontraktowane dla Intercity pociągi dorównają najwyższym standardom europejskim. Będą rozwijać prędkość do 160 km na godzinę - zapowiedział podpisując umowę prezes spółki NEWAG Zbigniew Konieczek.

Stadler w siedleckich zakładach wykonywał będzie skrajne człony pociągów, a całe składy montowane będą w Nowym Sączu. Ich bazą ma być rodzina pojazdów FLIRT. Ponad 900 takich pociągów jeździ już w 14 krajach.

Szef PKP Intercity Janusz Malinowski poinformował, że pociągi zmontowane w Nowym Sączu kursować będą głównie na trasach Kraków - północ kraju i Kraków - Śląsk. Obecnie PKP Intercity dysponuje trzystoma zestawami pociągów dalekobieżnych.

- Obecnie nie jesteśmy w stanie konkurować z Pen-dolino, bo to zupełnie inna klasa pojazdów szynowych - mówi prezes Zbigniew Konieczek. - Prawdą jest jednak, że nasza młoda kadra inżynierów pracuje nad nową konstrukcją pociągu, z którym chcielibyśmy wejść w przyszłości na rynek krajowy i nie tylko. Nie chodzi nam jedynie o sam projekt, bo nie chcemy produkować pomysłów do szuflady. Mamy zamiar do 2018 roku wyprodukować prototyp takiego pociągu - dodaje szef NEWAG-u.

WOJCIECH CHMURA

wojciech.chmura@dziennik.krakow.pl

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski