Umowę z Intercity NEWAG i Stadler podpisali w hali, gdzie montowane są składy dla warszawskiego metra FOT. WOJCIECH CHMURA
NOWY SĄCZ. Wartość zamówienia wynosi około półtora miliarda złotych
Po kontrakcie (wraz z niemiecką firmą Siemens) na budowę 35 składów dla warszawskiego metra, teraz - w konsorcjum ze szwajcarskim produ- centem wagonów i lokomotyw Stadler - wygrał kontrakt na dużą produkcję dla PKP Intercity.
Wczoraj w Nowym Sączu przedstawiciele zleceniodawcy i wykonawców w towarzystwie wiceministra transportu Andrzeja Massela i wojewody małopolskiego Jerzego Millera podpisali umowę wieńczącą udany przetarg.
Do końca 2015 r. NEWAG, szykujący się w grudniu na giełdę, wraz ze szwajcarskim partnerem reprezentowanym przez Stadler Polska i fabrykę w Siedlcach, wykonają dla Intercity 20 ośmiowagonowych składów supernowoczesnych pociągów. Wykonawcy otrzymają za te prace 1 mld 156 mln zł oraz 465 tys. zł za serwisowanie składów przez 15 lat.
- To kolejny krok milowy w rozwoju naszej firmy. W tej chwili jesteśmy w połowie realizacji umowy dla warszawskiego metra. Zakontraktowane dla Intercity pociągi dorównają najwyższym standardom europejskim. Będą rozwijać prędkość do 160 km na godzinę - zapowiedział podpisując umowę prezes spółki NEWAG Zbigniew Konieczek.
Stadler w siedleckich zakładach wykonywał będzie skrajne człony pociągów, a całe składy montowane będą w Nowym Sączu. Ich bazą ma być rodzina pojazdów FLIRT. Ponad 900 takich pociągów jeździ już w 14 krajach.
Szef PKP Intercity Janusz Malinowski poinformował, że pociągi zmontowane w Nowym Sączu kursować będą głównie na trasach Kraków - północ kraju i Kraków - Śląsk. Obecnie PKP Intercity dysponuje trzystoma zestawami pociągów dalekobieżnych.
- Obecnie nie jesteśmy w stanie konkurować z Pen-dolino, bo to zupełnie inna klasa pojazdów szynowych - mówi prezes Zbigniew Konieczek. - Prawdą jest jednak, że nasza młoda kadra inżynierów pracuje nad nową konstrukcją pociągu, z którym chcielibyśmy wejść w przyszłości na rynek krajowy i nie tylko. Nie chodzi nam jedynie o sam projekt, bo nie chcemy produkować pomysłów do szuflady. Mamy zamiar do 2018 roku wyprodukować prototyp takiego pociągu - dodaje szef NEWAG-u.
WOJCIECH CHMURA
wojciech.chmura@dziennik.krakow.pl
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?