Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polatamy po Małopolsce

GRZEGORZ SKOWRON
Jako pierwsze powstanie lotnisko w Nowym Targu. W drugiej kolejności będzie budowany port lotniczy w Starym Sączu. Ciągle nie wiadomo, czy ma sens budowanie lotniska w Tarnowie i jaka będzie rola funkcjonujących dziś lotnisk w podkrakowskim Pobiedniku i Łososinie Dolnej.

TRANSPORT. Najbardziej realne są plany budowy lotniska w Nowym Targu. Cały teren (około 127 hektarów) jest własnością samorządu lokalnego. W pierwszym etapie miałby powstać pas startowy o długości 1400 m i terminal.

Tak wyglądają plany rozwoju transportu lotniczego w Małopolsce. Nowy Targ jest w uprzywilejowanej sytuacji nie tylko dlatego, że tam przygotowania są najbardziej zaawansowane. To lotnisko wskazane jest nawet w krajowych dokumentach strategicznych jako zapasowy port lotniczy dla Krakowa. O Starym Sączu i Tarnowie mówi Strategia Rozwoju Województwa Małopolskiego. Pobiednik został całkowicie pominięty w planach samorządu regionalnego.

- A to najlepszy czas, by wykorzystać ten teren - podkreśla Józef Rysak, wójt gminy Igołomia-Wawrzeńczyce, na terenie której leży lotnisko w Pobiedniku. Według niego byłoby ono świetnym uzupełnieniem lotniska w Balicach, bo na pasie o długości 1,2 tys. m mogłyby lądować małe samoloty, mogłyby tu także stacjonować służby ratunkowe, np. śmigłowiec pogotowia ratunkowego.

Uwzględnienia w planach rozwojowych lotniska w Łososinie Dolnej domaga się wójt tej gminy Stanisław Golonka.

- Potrzebne jest lotnisko na Sądecczyźnie, ale zanim to się stanie, trzeba trochę zainwestować w Łososinie, bo tu już odbywają się loty biznesowe, a na lotnisko w Starym Sączu trzeba będzie poczekać może nawet kilkanaście lat - mówi Stanisław Golonka.

Wprawdzie w Starym Sączu zarezerwowano już ok. 130 hektarów pod lotnisko, ale nie rozpoczęto jeszcze wykupów, a cały teren należy do prywatnych właścicieli. - To jednak nie jest już tylko kwestia marzeń czy planów, ale inicjatywa nabierająca coraz bardziej realnych kształtów - twierdzi burmistrz Starego Sącza Jacek Lelek. I przyznaje, że niektórzy samorządowcy obawiają się, iż lotnisko zepchnie na dalszy plan budowę dróg szybkiego ruchu i szybkiej kolei do Nowego Sącza.

Najbardziej realne są jednak plany budowy lotniska w Nowym Targu. Cały teren (ok. 127 ha) jest własnością samorządu lokalnego, który chce dodatkowo przeznaczyć 450 ha pod komercję przy lotnisku. W pierwszym etapie miałby powstać pas startowy o długości 1400 m i terminal pozwalający na obsługę do 100 pasażerów w ciągu godziny. Docelowo droga startowa miałaby 1680 m i pozwalałaby na lądowanie samolotów co najmniej typu ATR (zabierających na pokład ok. 50 pasażerów).

- W Małopolsce potrzebna jest sieć małych portów lotniczych, by małymi samolotami można było dowozić tam pasażerów - twierdzi Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. Te małe lotniska będą mogły powstać, a później działać tylko wtedy, jeśli MPL Kraków-Balice podejmie z nimi współpracę. Zarządzający podkrakowskim portem mieliby np. zapewnić pozyskanie wszystkich potrzebnych licencji dla nowego portu lotniczego.

Krzysztof Banaszek, prezes Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej, nieco studzi zapał samorządowców. - Lotnisko wymaga bardzo kosztownych systemów nawigacji, tylko budowa wieży to koszt od 7 do 15 mln zł, a roczne jej utrzymanie to 800 tys. zł - zaznacza prezes Banaszek. Na pierwszy etap inwestycji w Nowym Targu potrzeba ok. 50 mln zł, na lotnisko w Starym Sączu (bez kosztów wykupu ziemi) - prawie 200 mln zł.
Nadzieją dla małopolskich samorządowców jest Unia Europejska, która finansuje analizy dotyczące rozwoju transportu małymi samolotami. A ma z nich wynikać, że najbardziej ten segment transportu będzie się rozwijać we Francji, Hiszpanii i w Polsce. Z drugiej strony urzędnicy w Brukseli doszli do wniosku, że na rozwój lotnisk wydano zbyt dużo pieniędzy, więc mogą pojawić się cięcia wydatków inwestycyjnych w tym zakresie.

M.in. z tego powodu może nie powstać lotnisko w Tarnowie. Wprawdzie władze miasta wskazały lokalizację dla portu przy zjeździe z autostrady w Krzyżu, ale wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela przyznaje, że blisko jest Mielec, co stawia pod znakiem zapytania lotnisko w Tarnowie. Jeszcze w tym roku ma być przesądzone, gdzie będą budowane lotniska w Małopolsce.

[email protected]

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski