Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP rozwija szybką kolej w Krakowie. W planach linia z centrum do Nowej Huty

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W planach jest budowa linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Dworca Głównego do Nowej Huty.
W planach jest budowa linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Dworca Głównego do Nowej Huty. Anna Kaczmarz/ Marcin Banasik
Od początku grudnia prowadzimy akcję "Po pierwsze komunikacja!". Tym razem przedstawiamy planowane przez PKP rozwiązanie kolejowe, które pozwoliłoby w bardzo krótkim czasie przemieszczać się z centrum Krakowa do Nowej Huty. Proponowane połączenie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej byłoby alternatywą dla przeciążonego transportu miejskiego i namiastką metra.

- Jest możliwy przejazd z Dworca Głównego do rejonu placu Centralnego w czasie około 7 minut. W przypadku tego przedsięwzięcia trzeba byłoby zaadaptować do transportu pasażerskiego linię towarową do Łęgu, a następnie przedłużyć to połączenie kolejowe do placu Centralnego. Mieszkańcy Nowej Huty bardzo mocno postulują, by zrealizować to zadanie. Wzięliśmy to pod uwagę i taki projekt jest w planach. Jest tylko kwestia znalezienia finansowania - mówi Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych Kraków PKP Polskie Linie Kolejowe.

Założenie projektu jest takie, by nowe połączenie dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) prowadziło z Dworca Głównego, przez Olszę, Dąbie, Łęg do Nowej Huty.

- O uruchomienie połączenia z Dworca Głównego do placu Centralnego zabiegam od 20 lat, od samego początku mojej pracy w samorządzie. Wykorzystania linii kolejowej do Łęgu z planowanymi przystankami: „Nowohucka” przy Selgrosie, „Sołtysowska” i końcowym „Plac Centralny” dałaby ogromne dodatkowe możliwości. To będzie okno na świat dla Nowej Huty - przyznaje Włodzimierz Pietrus, szef klubu Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Krakowa.

Zwraca uwagę, że przełomem będzie też wybudowanie przystanku kolejowego na osiedlu Piastów. - Ten obiekt ma być gotowy do końca 2024 roku. Pozwoli na dojazd do Dworca Głównego w kilka minut. W szybkim czasie będzie można się także przemieszać tą trasą jadąc z Luboczy, czy kolejnego planowanego przystanku w Kościelnikach - dodaje radny Włodzimierz Pietrus.

Proponuje również opracowanie dwóch koncepcji dla dworców: tramwajowo-kolejowego „Dzielnice Mistrzejowice/Bieńczyce”, w rejonie przystanku kolejowego SKA os. Piastów (po przedłużeniu linii tramwajowej o jeden przystanek), oraz kolejowego „Dzielnice Nowa Huta/Wzgórza Krzesławice”, w rejonie przystanku kolejowego SKA Kraków-Lubocza.

- Szybka kolej to rozwiązanie podobne do metra. Daje możliwość bezkolizyjnego, najszybszego przemieszczania się po mieście. Trzeba więc rozwijać kolejne połączenia, budować łącznice. Można też wykorzystać możliwości, jakie dają tory w północnej części Krakowa - przekonuje radny Grzegorz Stawowy (PO).

Jego zdaniem mogłaby też do podróży pasażerskich zostać wykorzystana trasa z Nowej Huty przez Prądnik Biały, Azory w kierunku lotniska w Balicach.

Przypomnijmy, że obecnie w ramach SKA funkcjonują trzy linie, które cieszą się bardzo dużą popularnością. Pierwsza z nich to połączenie na trasie Wieliczka – Kraków Główny – lotnisko Balice. W ramach SKA 2 pociągi kursują na trasie Sędziszów – Miechów – Kraków Główny – Skawina, a SKA 3 - Trzebinia - Kraków Główny - Tarnów.

Plany PKP PLK dotyczące rozbudowy sieci kolejowej obejmują też budowę najbliższych latach połączeń pomiędzy Krakowem a Myślenicami, Niepołomicami i Olkuszem. Województwo Małopolskie zamierza natomiast zwiększyć tabor - docelowo o 56 nowe pociągi. Obecnie każdego dnia na tory wyjeżdżają 443 pociągi obsługiwane przez przewoźników: Koleje Małopolskie, Polregio i Koleje Śląskie.

Przypomnijmy, że we wrześniu tego roku Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę, w której zawnioskowała do prezydenta Krakowa o rozbudowę systemu kolei aglomeracyjnej na terenie miasta poprzez budowę nowych przystanków kolejowych w ciągu linii kolejowej nr 8 oraz włączenie w system kolei aglomeracyjnej linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa).

W uchwale wskazano, że w zakresie linii kolejowej nr 8 wnosi się o budowę co najmniej trzech nowych przystanków kolejowych: Kraków - Prądnik Czerwony, Kraków - Prądnik Biały, Kraków - Żabiniec (al. 29 listopada) wraz z budową kładki pieszo-rowerowej.

W zakresie linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa) radni zawnioskowali o budowę nowych przystanków kolejowych: Kraków - Olsza, Kraków - Dąbie oraz Kraków - ul. Dekerta, a także realizację przejścia podziemnego pomiędzy ul. Raciborskiego/Chałupnika a ul. Lotniczą.

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: PKP rozwija szybką kolej w Krakowie. W planach linia z centrum do Nowej Huty - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski