Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Piesi w Głogoczowie i Jaworniku odetchną

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Tak ma wyglądać kładka w Jaworniku
Tak ma wyglądać kładka w Jaworniku wizualizacja: gddKia kraków
Inwestycje. W tym roku ma się zacząć budowa dwóch kolejnych kładek dla pieszych nad zakopianką. Powstaną one w Głogoczowie (na wysokości „Chłopskiego jadła”) oraz w Jaworniku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na ich wykonanie.

O tym, że krakowski oddział GDDKiA otrzymał potwierdzenie finansowania z budżetu państwa tych dwóch kładek, pisaliśmy miesiąc temu. Teraz, tak jak zapowiadano, ogłoszono przetarg. Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 21 czerwca, jednak inwestor zastrzegł, że jeden wykonawca może składać ofertę tylko na jeden obiekt.

Kładki powstaną w ramach programu: „Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie małopolskim”.

-Oczekujemy, że każda z kładek zrealizowana zostanie w ciągu maksymalnie 423 dni, a najchętniej w ciągu 360 dni od podpisania umowy - mówi Iwona Mi-krut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA. - Kładki są tak zaprojektowane, aby ich konstrukcje były łatwe w montażu, a technologia robót prosta w realizacji, przy zminimalizowaniu utrudnień dla użytkowników drogi krajowej nr 7.

W Jaworniku 1,5 roku temu oddano do użytku pierwszą kładkę, ale już wtedy mieszkańcy wsi mówili, że poniżej (tu, gdzie teraz ma powstać druga ), jest ona potrzebna jeszcze bardziej.

- Tędy odbywa się cały ruch pieszy - mówi pani Agnieszka, mieszkanka Jawornika. Choć jej dzieci dorosły i nie doczekały się kładki, którą by mogły bezpiecznie przechodzić do szkoły, nadal uważa ją za bardzo potrzebną.

- Nieraz na jednym pasie kierowca zatrzymuje się, aby mnie przepuścić, a inny, jadący drugim pasem przejeżdża jakby nigdy nic - mówi. Podobnie może być w Głogoczowie, bowiem tu gdzie ma powstać pierwsza kładka, od lat funkcjonuje przejście podziemne (przez przepust pod drogą), prowizoryczne, ale bezpieczniejsze niż przez jezdnie zakopianki.

Z kolei tam, gdzie ma powstać druga kładka (GDDKIA ma potwierdzenie jej finansowania, ale trzeba uaktualnić dokumentację, żeby móc ogłosić przetarg na jej budowę), nie ma żadnej alternatywy dla przejścia przez pasy, a to głównie tędy dzieci chodzą do szkoły. Mieszkańcy Gło-goczowa zapowiadają dalsze zabiegi o budowę pod zakopianką tunelu, który ułatwiłby przejazd z jednej na drugą stronę miejscowości. Z kolei Jawornik czeka na wykonanie bezkolizyjnego zjazdu z zakopianki do Strefy Aktywności Gospodarczej, który zlikwiduje bardzo niebezpieczny lewoskręt z drogi wojewódzkiej w stronę Krakowa.

Kładki w liczbach

Głogoczów

rozpiętość (odległości pomiędzy podporami ) 43,34 m

długość 71,25 m

szerokość całkowita 10,50 m

Jawornik

rozpiętość 41 m

długość 57,97m

szerokość całkowita 9,32 m

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski