Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica już w budowie

Redakcja
Tak ma wyglądać nowa przeprawa przez Dunajec. Estakada ma mieć 900 metrów długości. Szerokość jezdni wyniesie 8 metrów FOT. ARCHIWUM MOSTY KATOWICE
Tak ma wyglądać nowa przeprawa przez Dunajec. Estakada ma mieć 900 metrów długości. Szerokość jezdni wyniesie 8 metrów FOT. ARCHIWUM MOSTY KATOWICE
Jej budowę zapowiadano już osiem lat temu, ale od planów do wykonania droga była daleka. Teraz ma być już z górki. U zbiegu ulic Tarnowskiej i Witosa wbito pierwszą symboliczną łopatę pod budowę obwodnicy północnej Nowego Sącza. I choć nie ma jeszcze czego fetować, korek od szampana wystrzelił w powietrze.

Tak ma wyglądać nowa przeprawa przez Dunajec. Estakada ma mieć 900 metrów długości. Szerokość jezdni wyniesie 8 metrów FOT. ARCHIWUM MOSTY KATOWICE

NOWY SĄCZ. Zawierciańska firma Intercor ze Śląska przejęła teren budowy obwodnicy północnej. Od przyszłego tygodnia będą pracować tu geodeci, zaraz po nich wjedzie ciężki sprzęt

- Stało się. Po długich latach walki z różnymi przeciwnościami jesteśmy świadkami historycznej chwili. Zaczynamy budowę najważniejszej inwestycji w naszym mieście - mówił z dumą prezydent Nowego Sącza Ryszard Nowak.

Zaraz po symbolicznym przekazaniu terenu prezesowi spółki Intercor Zawiercie Piotrowi Jurczykowi, wykonawcy obwodnicy, w urzędzie dopełniono formalności papierkowych, przekazując umowy.

- W ekspresowym tempie Nowy Sącz rozstrzygnął przetarg i podpisuje umowę. To cieszy, bo widać, z jakim zaangażowaniem mamy tu do czynienia - mówi Piotr Jurczyk. Ma świadomość bardzo krótkiego czasu na roboty, bo wszystko ma być gotowe do końca lipca 2015 roku. Poinformował, że już w przyszłym tygodniu plac robót wytyczą geodeci, po nich zainstalują się bazy maszynowe, a w marcu cały teren od Zabełcza do ul. Marcinkowickiej po stronie Chełmca stanie się jednym wielkim placem budowy.

- Prace będziemy prowadzić jednocześnie w kilku miejscach, jak będzie trzeba, to także w nocy - zapowiada prezes Jurczyk. Dodaje, że zatrudni podwykonawców wypróbowanych wieloletnią współpracą. Są to niewielkie firmy budowlane z terenu Sądecczyzny i Podhala. Jednocześnie przy obwodnicy pracować będzie ok. trzystu ludzi, a on sam przynajmniej raz na tydzień będzie pojawiał się w Nowym Sączu. Do wykonania jest dwukilometrowy odcinek drogi i estakada nad Dunajcem. Koszt prac to 98 mln złotych.

Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg Grzegorz Mirek podkreśla, że roboty nie spowodują dodatkowych utrudnień w ruchu drogowym, a tych i tak jest już w mieście wiele. Obecnie główna przeprawa przez rzekę - most heleński - w godzinach szczytu korkuje się do granic możliwości. Kierowcy pokonują ten kilkusetmetrowy odcinek do 20 minut.

Most wymaga remontu, ale bez nowej przeprawy prace nie mogą ruszyć, bo miasto byłoby sparaliżowane. Prezydent Ryszard Nowak zapowiada, że gdy tylko nowy most powstanie, rozpocznie się remont mostu heleńskiego, ale w planach ma też inne inwestycje drogowe, jak budowa ronda przy zamku i budowa drogi Węgierskiej bis z Nowego do Starego Sącza.

WOJCIECH CHMURA

FAKTY

8 lat starań

* Starania o budowę obwodnicy rozpoczęły się w 2006 roku. Miała przebiegać także przez Chełmiec, ale protesty mieszkańców zahamowały pozyskanie odpowiednich zezwoleń. Ostatecznie Sącz realizuje swoją część.

Kto za to odpowiada

* Inwestorem obwodnicy jest Urząd Miasta Nowego Sącza. Wykonawca: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Zawiercie. Projektant: AG Doradztwo i Projektowanie Andrzej Gumuła Katowice.

Parametry

* Długość trasy - 2061 m. W tym 900 m estakady. Szerokość jezdni - 8 m. Obustronne chodniki - szerokość 2,5 m.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski