MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowe kanapy na parkiecie

Redakcja
Dzisiaj, tj. 30 marca, Wielkopolskie Fabryki Mebli rozpoczynają publiczną sprzedaż akcji nowej emisji. W transzy dla małych inwestorów zapisy na 0,5 mln walorów przyjmowane będą do 6 kwietnia. Dla zasobniejszych (zakup co najmniej 20 tys. papierów) przeznaczono 0,7 mln akcji, na które można zapisywać się w terminie od 2 do 6 kwietnia. Cena jednej akcji wynosi 15 zł.

Wielkopolskie Fabryki Mebli SA

     Spółka Wielkopolskie Fabryki Mebli SA powstała w grudniu 1994 r. w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego o nazwie: Wielkopolskie Fabryki Mebli i Wyposażenia Wnętrz w Obornikach Wielkopolskich. Założycielami spółki akcyjnej był skarb państwa oraz Schooner Capital Corporation — amerykańska spółka z Bostonu, która zakupiła od skarbu państwa część akcji. Schooner Capital Corporation zajmuje się inwestycjami kapitałowymi na rynkach krajów rozwijających się. Przystępując do spółek podnosi ich efektywność przez wprowadzanie know—how w zakresie finansów, zarządzania i marketingu. Po upływie 5—8 lat i wzroście wartości firmy sprzedaje z zyskiem swoje udziały.
     Schooner działa zazwyczaj w branżach o dużej dynamice rozwoju. Tak jest i tym razem. Dla przykładu — wzrost produkcji w krajowym przemyśle meblarskim w 1996 r. wynosił 19 proc. (w cenach stałych), podczas gdy przemysł ogółem cechowała wartość 7 proc. Większość firm meblarskich działających na polskim rynku stanowi własność prywatną. M.in. dlatego branża ta cieszy się dużym zainteresowaniem inwestorów zagranicznych. Pod względem wielkości zaangażowanego kapitału w przemyśle meblarskim, prym wiodą spółki niemieckie. Szacuje się, że ok. 40 proc. polskiego rynku mebli kontrolują inwestorzy z tego kraju. Są to takie znane firmy jak: Schieder, Klose czy Steinhoff.
     Spółka WFM jest jednym z większych krajowych producentów mebli. Pod względem wielkości przychodów zajmuje w branży meblarskiej piąte miejsce. Jest producentem głównie mebli skrzyniowych (73 proc. wartości sprzedaży) oraz tapicerowanych. Około 63 proc. swojej produkcji wysyła za granicę. Większość, bo ok. 43 proc. trafia do Niemiec. Sporo znajduje nabywców w Rosji (blisko 15 proc.) oraz w Skandynawii (ok. 5 proc.).
     Kapitał akcyjny spółki tworzy obecnie 2 252 667 akcji pochodzących z dwóch serii. Wartość nominalna jednej wynosi 10 zł. Największym akcjonariuszem jest Schooner Capital Corporation, mający 49 proc. wszystkich akcji. W rękach skarbu państwa pozostaje 41 proc. walorów. Po sprzedaży w ofercie publicznej amerykańska spółka posiadać będzie 32 proc. akcji, a skarb państwa 27 proc. Po tej operacji do kasy spółki wpłynie ponad 20 mln zł. Pieniądze mają być przeznaczone na budowę nowego zakładu produkującego meble skrzyniowe. Spowoduje to wzrost zdolności produkcyjnych firmy o ok. 20 proc. przy równoczesnym spadku kosztów o 16 proc. Pewna część pieniędzy zostanie również przeznaczona na modernizację i rozbudowę tapicerni.
     W 1996 r., mimo wzrostu przychodów ze sprzedaży o 13,7 proc., zysk netto spadł o blisko 23 proc. Nie było to wynikiem spadku rentowności produkcji. Wręcz przeciwnie. Wskaźnik kosztów obniżył się z 82,6 proc. w 1995 r. do 79,7 proc., a zysk z działalności gospodarczej wzrósł o 84 proc. Większy był także zysk brutto, jednak spółka zapłaciła ponadtrzykrotnie wyższy podatek dochodowy, co spowodowało obniżenie końcowego zysku netto w stosunku do roku poprzedniego. W roku ubiegłym było odwrotnie. Mimo niewielkiego wzrostu sprzedaży zysk netto wzrósł 4,5—krotnie w stosunku do roku poprzedniego. Obok relatywnie niższego podatku na taki rezultat wpłynęły także niższe koszty finansowe.
     Znaczny wzrost zysku netto spowodował istotny wzrost rentowności firmy. W latach 1994—1996 stopa zysku netto była bardzo niska i zawierała się w przedziale 0,5—0,7 proc. Rok ubiegły zaowocował wzrostem stopy zysku do wartości 2,6 proc. W podobny sposób (ok. 5—krotnie) wzrosła rentowność aktywów i kapitałów własnych. Jednak mimo tak znacznego wzrostu wymienione powyżej wskaźniki rentowności są ciągle jeszcze wyraźnie niższe od tych, które cechują przyszłego giełdowego rywala — spółkę Forte.
     WFM dość odważnie finansują swoją działalność kapitałem zewnętrznym. Na koniec 1997 r. firma posiadała tylko zobowiązania krótkoterminowe. Kredyty, głównie w walucie krajowej, stanowiły ok. 35 proc. tych zobowiązań. Reszta przypadała na zobowiązania handlowe.
     Dla ubiegłorocznego wyniku finansowego i przy cenie 15 zł za akcję wskaźnik C/Z wynosi 12,9. Na 1998 r. zarząd spółki przewiduje 4,1 mln zł zysku netto przy przychodach rzędu 117 mln zł. Przy takim zysku wskaźnik C/Z wyniesie 12,6. Mniej więcej tyle samo, ile w przypadku spółki Forte. Porównanie ze Swarzędzem nie jest możliwe ze względu na ujemny wynik finansowy tej ostatniej spółki.
     W wyniku sprzedaży akcji kapitał własny WFM wzrośnie blisko dwukrotnie. Można szacować, że na jedną akcję przypadnie 12,7 zł tego kapitału. Wskaźnik C/WK wyniesie więc 1,2. Dla Forte wskaźnik ten wynosi 1,6, a Swarzędz cechuje wartość 0,8.
     Marian Cholewiński

od 7 lat
Wideo

Młodzi często pracują latem. Głównie bez umowy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski