Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe Brzesko. Pierwszy krok w stronę nowego mostu na Wiśle

Aleksander Gąciarz
Aleksander Gąciarz
Nośność istniejącego mostu to zaledwie 3,5 tony
Nośność istniejącego mostu to zaledwie 3,5 tony Fot. Aleksander Gąciarz
Gmina dołoży się do opracowania koncepcji przebudowy starej przeprawy

Kwota dofinansowania przez gminę jest raczej symboliczna (37,5 tysiąca złotych) i w dodatku wypłata nastąpiłaby w przyszłym roku. O wiele ważniejsza jest sama decyzja, bo pokazała, że samorządy są zgodne co do tego, że istniejąca przeprawa przez Wisłę nie jest rozwiązaniem na dzisiejsze czasy.

Przypomnijmy, że oddany do użytku w połowie lat 80. XX wieku most łączący Nowe Brzesko z Ispiną posiada tylko jeden pas ruchu, a jego nośność wynosi zaledwie 3,5 tony. Chwalić się można jedynie jego długością: 605 metrów, co stawia go w gronie najdłuższych przepraw w Małopolsce.

Tymczasem na lutowej sesji w Nowym Brzesku uchwała o partycypacji w kosztach opracowania koncepcji jego przebudowy została odrzucona. Poparło ją zaledwie dwóch radnych. We wtorek próba została ponowiona. Skutecznie Koncepcja przebudowy mostu wraz z uzyskaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, według szacunkowych wyliczeń ma kosztować 300 tys. złotych. Połowę kosztów pokryje samorząd województwa małopolskiego (most znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 768). Pozostałe 50 procent pokryją w równych częściach powiaty proszowicki i bocheński oraz gminy Drwinia i Nowe Brzesko. - Musimy się tu uderzyć w piersi, że podjęliśmy uchwałę o dofinansowaniu jako ostatni. Pozostałe samorządy zrobiły to już wcześniej - przyznaje burmistrz Nowego Brzeska Jan Chojka. A radny Józef Krosta przypomniał, że jeszcze w 2009 roku przedstawiciele czterech wymienionych samorządów gminnych i powiatowych wystąpili z rezolucją do ówczesnego marszałka województwa Marka Nawary, zwracając uwagę na potrzebę budowy nowej przeprawy przez Wisłę. - Teraz ta idea zaczyna się ucieleśniać. Nie wiem, czy nasza rezolucja w tym pomogła, ale na pewno nie zaszkodziła - mówi Józef Krosta.

Choć wydaje się, że sprawa nie powinna wzbudzać większych kontrowersji, podjęcie uchwały poprzedziła długa dyskusja. Radni skorzystali z obecności kierownika Rejonu Dróg Wojewódzkich w Jakubowicach Tomasza Dąbrowskiego, zadając wiele szczegółowych pytań. Wątpliwości dotyczyły m.in. tego, co będzie, jeżeli okaże się, że zapadnie decyzja, by wybudować nowy most w Sierosławicach, zamiast przebudować istniejący. O takim rozwiązaniu mówiła dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Marta Maj podczas grudniowego spotkania w Hebdowie. Część radnych obawia się, że może to spowodować zamknięcie mostu w Nowym Brzesku, co byłoby ich zdaniem fatalne dla mieszkańców.

Z wyjaśnień wynikało, że na razie nic nie zostało jeszcze przesądzone. To właśnie koncepcja ma dać odpowiedź na pytanie, jakie rozwiązanie będzie najlepsze.

Kierownik Tomasz Dąbrowski tłumaczył, że most w Nowym Brzesku w istniejącej formie i tak nie będzie mógł służyć w nieskończoność. Już w tej chwili mogą się nim poruszać tylko samochody osobowe oraz - w drodze wyjątku - autobusy komunikacji publicznej. Niewykluczone, że gdy pojawi się nowa przeprawa, będzie służył jako element ścieżki rowerowej, czy deptak dla pieszych.

Ostatecznie uchwałę o partycypacji w kosztach opracowania koncepcji poparło dziewięcioro radnych. Zarząd Dróg Wojewódzkich uzyskał dzięki temu zielone światło i może przystąpić do prac nad dokumentem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski