MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nie tylko podwyżki

Dorota Dejmek
Psychologia pracy. Amerykański psycholog William Marston wyodrębnił cztery podstawowe style zachowania pracowników

Każdy pracownik chce mieć poczucie, że zadania, które wykonuje, mają znaczenie dla całości projektu i dla firmy. Każdy chce czuć, że jest wartościowy, doceniany za to, co wnosi poprzez swoją pracę.

Pracownicy potrzebują jednak odpowiednich bodźców _– uważa Anna Sarnacka z Effectiveness. – _Dla jednych motywacją będzie możliwość rywalizacji, dla innych doskonalenie swoich umiejętności strategicznych, a dla jeszcze innych ludzie i możliwość spędzenia z nimi czasu. Różni pracownicy, różne potrzeby, ale warto się temu przyjrzeć, aby mieć zespół zmotywowany do pracy.

Przemysław Kołodziejczyk, dyrektor zarządzający firmy Gecos mówi, że motywacją może być oczywiście podwyżka. – Ale jako manager przekonałem się, że jest to strategia krótkofalowa. Kluczem jest zrozumienie stylu zachowania pracownika. W ten sposób możemy efektywniej pokierować jego rozwojem, wzmacniać motywację, lepiej się z nim komunikować – dodaje.

William Marston, amerykański psycholog, analizując ludzkie zachowania w konkretnym środowisku i w konkretnych sytuacjach, wyodrębnił cztery podstawowe style zachowań. DISC to skrót od angielskich określeń poszczególnych stylów: Dominant, Influencing, Steady i Compliance.

Pracownicy o stylu „D” (dominujący) – są skoncentrowani na zadaniu, pracują szybko i szybko chcą widzieć namacalne efekty. Lubią wyzwania, nie boją się konfrontacji, jasno wyrażają swoją opinię, nie mają problemu z podejmowaniem decyzji, lubią mieć kontrolę nad sytuacją. Motywuje ich niezależność, więcej władzy (np. wyższe stanowisko), wyróżnienia i nagrody.

Pracownicy o stylu „I” (wpływowy) – to osoby kreatywne, otwarte, pełne optymizmu, skoncentrowane na ludziach, wspierające innych, chętne do pomocy. Zasady, powtarzalność czynności, mogą zahamować ich kreatywność, stąd dla nich motywujący może być dzień wolnego, żeby mogli robić to, na co mają ochotę i co zregeneruje ich siły. Docenią tę wolność i wrócą do pracy z większym entuzjazmem. Na pewno lubią być publicznie docenieni, wspierają inicjatywy, które angażowałyby cały zespół.

Pracownicy o stylu „S” (stały) – są to osoby lojalne, pracowite, ceniące poczucie bezpieczeństwa. Prawdziwi gracze zespołowi – za ich działaniami zawsze stoi pytanie, co będzie dobre dla zespołu. Są zorientowani na ludzi. Docenią każdy gest w stronę zespołu lub swojej rodziny (np. pakiet opieki medycznej czy bilety do kina). Ważne, że pracownicy o stylu „S” raczej sami nie upomną się o nagrodę albo uznanie, co oczywiście nie oznacza, że tego nie potrzebują.

Pracownicy o stylu „C” (sumienny) – dla nich najważniejsze są fakty. To osoby bardzo precyzyjne, skrupulatne i dumne z jakości wykonanej pracy. Są raczej introwertykami, lubią pracować samodzielnie, wiedząc, że wówczas dopną wszystko na przysłowiowy ostatni guzik. W związku z tym, że lubią spokój i samodzielność, docenią możliwość pracy (od czasu do czasu) w domu, za co odwdzięczą się jeszcze większą efektywnością. Pewne jest to, że w domu nie zmarnują ani minuty, będą pracować z jeszcze większym zapałem. Jeżeli nie jest to możliwe, na pewno warto rozważyć „bodźce” związane z możliwością uczenia się, np. udział w konferencji, szkoleniu, lekcje językowe itd.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski