MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Najważniejsze płyny w każdym samochodzie

(JM)
Technika. Do sprawnego funkcjonowania każdego auta potrzeba odpowiedniej jakości i ilości płynów. Dzięki nim samochód dobrze jeździ, hamuje, chłodzi się i nagrzewa.

Kierowca powinien regularnie sprawdzać stan oleju silnikowego, płynu hamulcowego i płynu chłodniczego.

Olej zapewnia niezawodność
Jak więc sprawdzić poziom płynów, jak je uzupełnić w przypadku niedoboru i dlaczego trzeba pamiętać o konieczności okresowej ich wymiany? W zależności od rodzaju płynu dane te się różnią.

Olej silnikowy - wybierając olej zawsze powinniśmy stosować taki, który zalecany jest przez producenta w instrukcji obsługi pojazdu.

W nowoczesnych silnikach stosowany jest olej typu long life, którego używanie wydłuża jazdę bez konieczności wymiany oleju do 30 tys. km lub raz na 3 lata. Należy pamiętać, że silnik może "brać" olej, dlatego należy regularnie sprawdzać jego poziom.

Na dolewki stosujemy ten sam olej, który znajduje się w silniku, a jeśli takiego nie mamy, powinniśmy zastosować olej o takich samych parametrach. Poziom oleju sprawdzamy bagnetem olejowym. Pomiaru powinniśmy dokonywać na wyłączonym, ale rozgrzanym silniku, najlepiej po odczekaniu 10--20 minut, by olej spłynął.

Przed użyciem bagnetu powinniśmy go przetrzeć, aby był czysty. Dzięki temu będzie wyraźnie widać stan oleju. Ślad pozostawiony na bagnecie powinien znajdować się pomiędzy wartościami - minimalną a maksymalną.

Skuteczne hamowanie autem
Płyn hamulcowy - podobnie jak w przypadku oleju silnikowego, to właśnie z instrukcji powinniśmy dowiedzieć się, jaki rodzaj płynu hamulcowego przewidziany jest dla naszego samochodu. Przynajmniej raz na dwa lata powinniśmy go wymienić albo przynajmniej sprawdzić jego właściwości i na tej podstawie podjąć decyzję o wymianie.

Dlaczego? Cechą płynu hamulcowego jest jego higroskopijność. Oznacza to, że absorbuje wodę z powietrza, a im więcej wody w płynie, tym gorsze jego właściwości.

- Szacuje się, że 1 proc. wody obniża skuteczność hamowania o 15 proc. - tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA. - W przypadku gwałtownego hamowania może dojść do wrzenia płynu hamulcowego w układzie hamulcowym, a pęcherzyki pary zablokują przekazywanie ciśnienia z pompy hamulcowej na koła, uniemożliwiając tym samym skuteczne hamowanie.

Niezawodne chłodzenie silnika
Płyn chłodniczy - wybór płynu chłodzącego także najlepiej poprzedzić lekturą instrukcji obsługi. Co prawda dopuszcza się możliwość mieszania płynów, ale lepiej tego nie robić. Jeśli niezbędna jest dolewka, lepiej dolać wody niż innego płynu chłodzącego.

- Poziom płynu określamy na miarce zbiorniczka. Pamiętać należy, żeby pomiaru cieczy nie robić, gdy silnik jest gorący. Jej objętość wzrasta wraz ze wzrostem temperatury, a odkręcanie korka wlewu spowoduje, że płyn wybuchnie i może nas poparzyć. Jeśli będziemy chcieli zmienić płyn, powinniśmy przepłukać układ chłodzenia - tłumaczy ekspert.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski