Co piąty Polak planuję w najbliższych miesiącach zmienić miejsce swojego zatrudnienia. Jednak jeden na siedmiu pracowników nie wie, w jaki sposób je znaleźć - wynika z badania Millward Brown dla Work Service SA. Nadal najchętniej szukamy pracy przez znajomych i internet, ale te metody zaczynają tracić na popularności. Dla niemal 60 proc. badanych główną motywacją do zmiany pracodawcy jest uzyskanie wyższego wynagrodzenia.
Chcemy zmian
W warunkach rekordowo niskiej stopy bezrobocia i rosnących poziomów zatrudnienia w polskiej gospodarce nie powinno dziwić, że 22 proc. pracujących Polaków planuje poszukiwać nowego miejsca zatrudnienia.
- Jednak w __nowych warunkach rynkowych osoby poszukujące pracy wydają się zagubione - komentuje Krzysztof Inglot, pełnomocnik zarządu Work Service SA. - Z naszych badań wynika, że wszystkie kluczowe kanały poszukiwania pracy przeżywają kryzys zaufania. Od początku roku spadało zainteresowanie szukaniem pracy przez znajomych, a także za pośrednictwem kanałów on-line. Nadal gdzieś na końcu lokują się urzędy i targi pracy. Co ciekawe, 14,5 procent badanych zapytanych o metody szukania nowego zatrudnienia udzieliło odpowiedzi „nie wiem” i by_ło _to jedyne wskazanie z __wyraźnym wzrostem wskazań.
Jak szukamy pracy?
Podobnie jak w ubiegłym roku, pracownicy pytani o sposób poszukiwania pracy, najczęściej wskazują na znajomych. Wówczas było to 72,4 proc. respondentów, a obecnie ten odsetek wynosi 52,7 proc. (spadek o 1,1 punktów procentowych). Spadki odnotowano również na poziomie innych metod szukania nowego zatrudnienia. Najbardziej straciły popularne w ostatnich latach portale z ogłoszeniami pracy (spadek od początku roku o 14,1 p.p.).
Mniejsze zainteresowanie znalazło również samodzielne poszukiwanie ofert w „zakładkach kariera” na stronach wybranych przedsiębiorstw. Taką metodę wybiera obecnie ponad 41 proc. badanych (spadek o 13,2 p.p.). Niemal 28,5 proc. respondentów deklarowało poszukiwanie pracy za pomocą mediów społecznościowych, 23,5 proc. - poprzez urzędy pracy, 15.9 proc. - poprzez zgłoszenie się do agencji zatrudnienia, a 14,7 proc. na targach pracy.
Kluczowe motywacje
Pracownicy zapytani o kluczowe powody chęci zmiany pracy, w pierwszej kolejności wskazują zbyt niskie zarobki u obecnego pracodawcy. Takiej odpowiedzi udzieliło 59,1 proc. respondentów i stanowiło to wynik o 10 p.p. wyższy w stosunku do badania z początku roku.
Na drugim miejscu znalazły się ograniczone możliwości awansu (38,9 proc.), a na trzecim - chęć samorealizacji (33,8 proc.). Na złą atmosferę w miejscu pracy wskazało 26,1 proc. respondentów, na rutynę i nudę - 17,5 proc., na redukcję etatów 14 proc., a na powody osobiste 13 proc.
- W __warunkach umacniającego się rynku kandydata, coraz więcej pracowników chce zmieniać pracę, aby poprawiać swoją pozycję zawodową - podsumowuje Krzysztof Inglot. - Rosnąca presja płacowa powoduje, że wielu dotychczasowych pracodawców nie jest w stanie spełnić oczekiwań pracowniczych, przez co muszą się liczyć z odpływem części załogi. Wyniki badania pokazują, że samo wskazanie możliwości rozwoju ścieżki kariery nadal jest istotne, ale to czynniki płacowe odgrywają dziś kluczową rolę na __rynku pracy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?