MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na pierwsze piwo i kieliszek namawiają nieletnich także ich rodzice

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Egzekwowanie zakazu sprzedaży alkoloholu młodym to rzadkość
Egzekwowanie zakazu sprzedaży alkoloholu młodym to rzadkość Grzegorz Gałasiński
Tylko 7 proc. nastolatków zdobywa swój pierwszy alkohol samodzielnie. W większości przypadków pomagają im w tym dorośli znajomi, w tym rodzice.

Z badania CBOS „Postawy młodych wobec alkoholu” wynika, że w dwóch na trzy przypadki (68 proc.) za inicjacją alkoholową młodego człowieka stoi dorosły - ktoś z domowników albo znajomych, kto decyduje się kupić albo poczęstować nastolatka „czymś mocniejszym” np. podczas domowej uroczystości.

Widoczne jest to szczególnie w okresie wakacyjnym, kiedy dorośli odreagowują stres związany z praca, a młodzież ze szkołą.

Z badań Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) wynika, że ponad 20 proc. rodziców pozwala 16-letnim dzieciom pić alkohol, ale tylko w ich obecności. Na picie piwa poza wzrokiem rodziców pozwala młodzieży ok. 5 proc. dorosłych.

- Niestety, wśród rodziców wciąż pokutuje przesąd, że oswojenie dziecka przed pełnoletnością z alkoholem sprawi, że będzie ono bardziej odpowiedzialne - mówi Krzysztof Brzózka dyrektor PARPA.

W walce ze zbyt wczesną inicjacją alkoholową młodzieży nie pomagają również sprzedawcy.

- Z naszych analiz wynika, że prawie 80 procent nieletnich nie ma problemu z kupnem alkoholu w sklepie, choć prawo tego zabrania - mówi Krzysztof Brzózka.

Ekspert dodaje, że statystyki karania właścicieli sklepów grzywnami i odbieraniem im koncesji są zatrważające. - Rocznie na 100 tys. takich punktów odbieranych jest od 10 do 15 koncesji. To prawie nic - dodaje szef PARPA.

Według statystyk krakowskiej policji do końca lipca tego roku, np. na terenie Bieżanowa, ujawniono tylko 7 przypadków sprzedawania alkoholu nieletnim, w tym tylko 1 przypadek w okresie wakacji.

Krzysztof Brzózka wyjaśnia, że problem leży w nieprecyzyjnym zapisie ustawy o wychowaniu w trzeźwości, który mówi, że sprzedawca powinien zażądać od osoby wyglądającej na niepełnoletnią dowód osobisty.

- Przyłapanie na gorącym uczynku kończy się jednak tłumaczeniem, że kupujący nie wyglądał na niepełnoletniego. W takim przypadku policja nie nakłada żadnych kar - mówi dyrektor PARPA.

Zdaniem Danuty Gut, dyrektor Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie w ustawie powinien być zapis mówiący o obowiązku legitymowania wszystkich młodych kupujących alkohol.

- Nałożony na sprzedawców obowiązek pozwoliłby skuteczniej walczyć z nielegalnym kupowaniem alkoholu. Wtedy argument, że ktoś nie wyglądał na pełnoletniego przestałby być furtką, która pomaga uniknąć kary za przestępstwo - twierdzi Danuta Gut.

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie podczas tegorocznych wakacji zainicjował koalicję, która ma ograniczyć dostępność napojów alkoholowych dla niepełnoletnich.

- Wezmą w niej udział największe krajowe organizacje branżowe z sektora handlu, gastronomii, branży paliwowej i przemysłu piwowarskiego - mówi Danunta Gut.

W 100 tys. sklepów, barów czy stacji benzynowych, wszędzie tam, gdzie można kupić alkohol, pojawią się naklejki z informacją, że dana placówka nie sprzedaje alkoholu niepełnoletnim.

- Koalicja będzie mocno apelowała do wszystkich dorosłych, abyśmy objęli młodzież indywidualną troską, jeśli chcemy, aby była ona wychowywana w trzeźwości - dodaje dyrektor Browarów Polskich.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 16

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski