Nie dziwię się kierowcom z Krakowa i okolic, którzy oczekują nowych rozwiązań, takich by obwodnica autostradowa spełniała swoją rolę i pozwalała w miarę szybko ominąć miasto, a nie była miejscem do spędzania czasu w korkach. Stąd też odpowiedź Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i koncepcja rozbudowy obwodnicy o dodatkowy, trzeci pas ruchu.
Problem w tym, że akurat tam, gdzie mamy Park Krajobrazowy droga przebiega przez stopień wodny „Kościuszko” na Wiśle. Drogowcy przekonują, że tam trudno byłoby dobudować trzeci pas ruchu. Zaplanowano więc nowy fragment trzypasmowej obwodnicy.
W takiej sytuacji nie dziwię się okolicznym mieszkańcom, którzy mocno protestują przeciwko dewastacji zielonych terenów kosztem autostrady. Przypominają, że nieopodal w Przegorzałach ma przebiegać dwupasmowa Trasa Pychowicka planowana wraz z Trasą Zwierzyniecką jako domknięcie III obwodnicy Krakowa. A zostałaby jeszcze obecna dwupasmowa obwodnica autostradowa. Tak dużego natężenia ruchu nie byłoby nigdzie indziej, jak w rejonie Parku Krajobrazowego, w okolicy Lasu Wolskiego i Kopca Kościuszki. Nie mówiąc już o tym, że w tej części miasta planowana jest też Trasa Balicka przecinająca Dolinę Rudawy.
Ostatnie koncepcje przewidują, że Trasa Pychowicka ma przebiegać w tunelu, także pod Wisłą. To jednak i tak generowanie ruchu w tym rejonie. Do poprowadzenia nowego fragmentu obwodnicy autostradowej również pod Wisłą drogowcy nie są przekonani, nie za bardzo widzą takie rozwiązanie, choć w innych regionach nie było problemu przykładowo z budową tunelu drogowego pod dnem Świny w Świnoujściu, łączącym wyspy Uznam i Wolin, czy tunelu pod dnem Martwej Wisły w Gdańsku.
Co można jeszcze wymyślić? Może udałoby się dodatkowe pasy poprowadzić na estakadzie nad istniejącą drogą przebiegającą przez stopień „Kościuszko”. Wtedy nie trzeba byłoby przeznaczać zielonych terenów pod asfalt.
A może trzeba zostawić wszystko w spokoju i zacząć myśleć o budowie piątej obwodnicy, ale nie samego Krakowa, tylko całej aglomeracji. Warto by cenny przyrodniczo teren w rejonie Bielan i Tyńca pozostał Parkiem Krajobrazowym, nie zamienił się w park autostradowy.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?