_– Bardzo dobrze, że wpisano metro. To działanie miasta, jakiego powinniśmy oczekiwać – _komentuje Stanisław Albricht, projektant trzech linii metra dla Krakowa.
Przypomnijmy: jest prywatny inwestor (firma Alstom) zainteresowany współfinansowaniem budowy pierwszej linii metra w Krakowie. Urząd sonduje teraz w ministerstwie, jakie są możliwości współfinansowania przedsięwzięcia ze środków unijnych. Tzw. dokument implementacyjny, do którego miasto zgłosiło uwagi, jest częścią Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r). Wskazuje on priorytetowe inwestycje transportowe. Konsultacje w tej sprawie prowadzi Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Władze Krakowa proponują, by do dokumentu wpisać budowę linii metra wschód – zachód. Argumentami miasta za realizacją inwestycji w perspektywie finansowania unijnego 2014 – 2020 są: prognozowana liczba 1,2 mln potencjalnych użytkowników, aktywizacja wschodnich rejonów Krakowa (Nowa Huta Przyszłości) i możliwość powiązania metra z Szybką Koleją Aglomeracyjną.
Miastu zależy, by w planach znalazła się też budowa północnej obwodnicy Krakowa i inwestycje kolejowe, m.in. prace na linii E 30 na odcinku Kraków Główny – Rudzice (z dobudową torów linii aglomeracyjnej Kraków Główny – Bieżanów). W piśmie do ministerstwa władze Krakowa zwróciły się też, aby do dokumentu wpisać łącznicę kolejową Zabłocie – Krzemionki.
W rządowym projekcie znalazły się trasy szybkiego ruchu na odcinku Kraków – Warszawa i Kraków – Rabka. Konsultacje rządowego projektu dokumentu implementacyjnego potrwają do wakacji.
Napisz do autora:
[email protected]
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?