Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mały handel ma się nieźle, a najlepiej pod szyldami sieci

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Spośród 107 tys. sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych w Polsce hiper- i supermarkety oraz dyskonty stanowią tylko 6 procent - wynika z najświeższych analiz GfK.

Co ciekawe, najwięcej sklepów na 1000 mieszkańców jest w jednym najbiedniejszych województw - świętokrzyskim (3,2). W Małopolsce jest to ok. 3, nieco powyżej średniej krajowej. Na Kielecczyźnie oraz Podkarpaciu jest też najwyższy odsetek sklepów tradycyjnych - 96 proc.

Analitycy GfK zwracają uwagę, że coraz więcej tradycyjnych sklepów przystępuje do sieci różnego typu, głównie franczyzowych - na koniec roku zrzeszony był więcej niż co czwarty sklep. Największy odsetek sklepów sieciowych jest na Podkarpaciu (42 proc.), a najmniejszy na Mazowszu (22 proc.). Małopolska znów znajduje się w środku tabeli. Sklepy zrzeszone mają się generalnie lepiej od działających poza sieciami i ich pozycja stale się umacnia, głownie z uwagi na popularne szyldy, promocję i konkurencyjne ceny.

Największy odsetek marketów jest na Mazowszu i w aglomeracji śląskiej. W Małopolsce większość z nich działa w Krakowie oraz w największych miastach. Poza nimi dominują sklepy tradycyjne, choć stale przybywa zwłaszcza dyskontów i sklepów typu convenience, jak Żabka. W małe formaty intensywnie inwestują też potężne koncerny, jak Carrefour i Tesco.

Najwyższą siłą nabywczą w przeliczeniu na jeden sklep dysponowali mieszkańcy Mazowsza (12 mln zł), a najniższą - Świętokrzyskiego (7,2 mln zł).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski