Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Majówka ze sprawiedliwym handlem

Piotr Drabik
Piotr Drabik
Fabiola Ramon
Fabiola Ramon Maciej Zygmunt
"Uciesz banana" - pod takim hasłem obchodzono w Krakowie Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu. W wydarzeniu udział wzięli producenci żółtych owoców z Ekwadoru, którzy produkują je zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

W ramach sobotniej Majówki Fairtrade w restauracji Veganic przy ul. Dolnych Młynów można było spróbować "sprawiedliwych" bananów, jak i innych potraw stworzonych z produktów fair trade. Dla najmłodszych organizatorzy przygotowali m.in. warsztaty kulinarne.

- Pracownicy dużych plantacji bananów zarabiają bardzo mało i są narażeni na szkodliwe dla zdrowia pestycydy. A gdy się zrzeszają w związkach zawodowych spotyka ich dyskryminacja - tak o kulisach rynku owoców mówiła Maria Huma, prezes zarządu fundacji Kupuj Odpowiedzialnie. Krakowska organizacja co roku zaprasza na obchody Światowe Dnia Sprawiedliwego Handlu, które tym razem dotyczyły uprawy bananów w Ekwadorze.

Z tej okazji do stolicy Małopolski przyjechała Fabiola del Rosario Ramón San Martín, prezeski spółdzielni ASOGUABO zrzeszającej producentów bananów uprawiających owoce zgodnie z zasadami sprawiedliwego handlu (fair trade). Zapewniają one stałą w ciągu roku cenę 6 dolarów za skrzynkę bananów, co stanowi spore wsparcia dla miejscowych rolników. Ponadto zarobione dodatkowe pieniądze inwestowane są w rozwój mniejszych plantacji lub inwestycja dla lokalnych społeczności.

- Do naszych największych problemów należy logistyka, transport oraz brak świadomości w krajach zachodnich o zasadach fair trade - podkreśliła Fabiola. Jest ona pierwszą kobietą, która stanęła na czele spółdzielni ASOGUABO, która powstała w 1997 r. Wówczas zrzeszała 14 producentów bananów, a teraz jest ich aż 125. - Mimo to plantacji produkujących owoce według zasad sprawiedliwego handlu jest w Ekwadorze poniżej 1 proc. rynku. My produkujemy 25 tys. kartonów bananów tygodniowo - wyjaśniła Fabiola.

Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie upowszechnia wiedzę na temat produktów stworzonych według zasad fair trade wśród konsumentów, jak i przedsiębiorców. Obecnie żadna duża sieć handlowa w Polsce nie posiada w swojej ofercie bananów z konkurencyjnych plantacji (poza Lidlem, który zgodził się wprowadzić je czasowo na swoje półki). Dlatego fundacja zachęca do pisania petycji do sieci handlowych z apelem o dołączenie do oferty produktów fair trade.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski