Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pięciogwiazdkowe samochody. Najbezpieczniejsze na rynku

Janusz Michalczak
Janusz Michalczak
Volvo XC40 otrzymało w tym roku 5 gwiazdek Euro NCAP. Wynik ogólny jest najlepszym odnotowanym kiedykolwiek  – 98 proc. ochrony dorosłych pasażerów i... 100 proc. ochrony pieszych
Volvo XC40 otrzymało w tym roku 5 gwiazdek Euro NCAP. Wynik ogólny jest najlepszym odnotowanym kiedykolwiek – 98 proc. ochrony dorosłych pasażerów i... 100 proc. ochrony pieszych Fot. Volvo
Bezpieczeństwo jakie zapewnia samochód podczas kolizji jest jednym z ważniejszych kryteriów jego zakupu, choć niestety nie zawsze branym po uwagę. Najwyższe uzyskane standardy w tej dziedzinie wyznacza 5 gwiazdek przyznawanych w teście Euro NCAP.

Europejski Program Oceny Nowego Samochodu (New Car Assessment Programme, czyli NCAP) realizowany jest przez organizację o tej właśnie nazwie, która zajmuje się testowaniem poziomu bezpieczeństwa we wszystkich autach osobowych sprzedawanych na Starym Kontynencie. Auta kupowane są przez nią anonimowo.

Różne rodzaje badań

Jednym z najważniejszych jest test zderzenia czołowego, polegający na badaniu odporności auta na uderzenie w trwałą przeszkodę przy prędkości 65 km na godzinę. Test ten sprawdza poprawność działania poduszek powietrznych, pasów bezpieczeństwa oraz struktury karoserii. Daje wiedzę na temat tego jak chronieni są w danym modelu pasażerowie.

Test zderzenia bocznego sprawdza co stanie się z pasażerami, gdy auto zostanie uderzone z boku przez inny pojazd. W tym przypadku w boczną część auta wjeżdża wózek o masie zbliżonej do wagi średniej wielkości auta osobowego. Test ten sprawdza jak mocna jest struktura karoserii oraz jak efektywnie działają poduszki powietrzne, zarówno boczne jak i kurtynowe.

Kolejnym z badań jest test zderzenia bocznego z trwałą przeszkodą, dzięki któremu badający dowiadują się jak zachowuje się konstrukcja samochodu, gdy uderza bokiem w trwały obiekt na drodze przejazdu. W tym przypadku mamy do czynienia z rozpędzonym samochodem i nieruchomą przeszkodę.

Kolejne testy dotyczą ochrony pieszego oraz systemów bezpieczeństwa dla dzieci oraz systemów bezpieczeństwa montowanych z uwagi na dzieci (w teście tym wykorzystuje się manekiny odpowiadające budową i wymiarami dzieciom w wieku 18 miesięcy i trzech lat, które montowane są w fotelikach na tylnej kanapie).

Rekordzistą XC40

Podczas innych testów sprawdza się np. konstrukcje foteli, sprawność automatycznego hamowania oraz systemów przypominających o niezapiętych pasach, a także tzw. asystentów prędkości.

FLESZ: Jak się zachować w czasie burzy?

Źródło: vivi24

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski