Tu chodzi o zdrowie!

Tu chodzi o zdrowie!

Dorota Dejmek

Dziennik Polski 24

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Tu chodzi o zdrowie!
1/2

Przejdź do
galerii zdjęć

©archiwum polskapress

Patrzenie na jedzenie z perspektywy zdrowego odżywiania wielu Polakom kojarzy się wyłącznie z ograniczeniami, wyrzeczeniami i brakiem przyjemności, a tak być nie musi
Konsumenci nie radzą sobie z interpretacją informacji o wartości odżywczej umieszczanej na etykiecie produktu - wskazują wyniki badań „Eksploracja postaw związanych ze zdrowym odżywianiem w kontekście czytania etykiet”, których przeprowadzenie zlecił w 2016 r. Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ).

Dlatego Instytut Żywności i Żywienia rozpoczyna kampanię edukacyjną pod hasłem: „Mniej cukru, soli, tłuszczu?
Kupuję to!”. Jej celem jest przekonanie Polaków do porównywania etykiet, dokonywania korzystnych dla zdrowia wyborów i świadomego podejścia do żywienia. Często produkty tej samej kategorii, ale innych producentów, mogą mieć różną wartość odżywczą i należy wybierać te, które mają mniej cukrów, soli, tłuszczu.

W trosce o zdrowie

- Co chwilę słyszymy, że nadmierne spożycie cukru, soli i tłuszczu negatywnie wpływa na nasze zdrowie i jest przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych u dorosłych, a co gorsza także dzieci - komentuje dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia. - Mimo to nie bardzo wiemy od czego zacząć, by ograniczyć ilość tych składników w codziennej diecie. Poprzez naszą kampanię chcemy pokazać, że zmiana codziennego menu wcale nie musi być trudna.

- Niestety, w większości przypadków robiąc zakupy spożywcze, czynimy to schematycznie i często w pośpiechu - zauważa prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia. - Stojąc przed półką sklepową z całą paletą często tego samego rodzaju produktów, ale w różnych opakowaniach, wybieramy zwykle te same co zawsze, bo tak jest prościej, wygodniej i - w naszym przekonaniu - bezpieczniej. Ale robiąc zakupy rutynowo, nie zwracamy uwagi na informacje na etykiecie. A to one powinny pomagać nam w podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących tego, co powinniśmy kupić, a później zjeść.

Co jest ważne?


Zwróćmy baczną uwagę na datę ważności produktu, sposób przechowywania i przygotowanie go do spożycia. Bardzo uważnie przyjrzyjmy się wykazowi składników i informacji o jego wartości odżywczej.

Wykaz składników to informacja o wszystkich surowcach, z jakich produkt został wytworzony, w tym substancjach dodatkowych (dodatkach do żywności), aromatach. Są one wymienione w malejącej kolejności. Dodatki do żywności, nazy- wane potocznie „E-dodatkami”, można zapisywać dwojako: podając ich zasadniczą funkcję technologiczną oraz nazwę (np. wzmacniacz smaku - glutaminian monosodowy), albo symbol „E” i właściwy numer (np. wzmacniacz smaku - E 621). Brak „E” na etykiecie nie oznacza, że produkt nie zawiera substancji dodatkowych. Nie szukajmy w wykazie składników tylko symbolu „E”, sprawdźmy, czy są tam składniki mające funkcje technologiczne. Pamiętajmy jednak, że wszystkie „E” są dozwolone do stosowania w Unii Europejskiej, a w niektórych przypadkach ich użycie jest niezbędne dla bezpieczeństwa produktu.

Wykaz składników dostarcza także informacji o obecnych w produkcie składnikach alergennych - muszą być one wyraźnie wyróżnione.

Kolejnym istotnym elementem etykiety jest informacja o wartości odżywczej. Wymagane prawem informacje dotyczą wartości energetycznej produktu podawanej w kJ (kilodżulach) i kcal (kilokaloriach) oraz zawartości sześciu składników: tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka i soli. Informowanie o zawartości błonnika nie jest konieczne. Infor- macja o wartości odżywczej wyrażana jest zawsze w przeliczeniu na 100 g lub 100 ml produktu. Aby było łatwiej skorzystać z tych danych, producenci często podają te informacje w przeliczeniu na określoną porcję produktu.

Na etykiecie może być też podana wartość procentowa referencyjnych wartości spożycia (RWS), która wskazuje, jaką jej część na energię lub dany składnik odżywczy pokrywa 100 g/100 ml i/lub porcja produktu. RWS dla tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka i soli zostały określone dla dorosłych na diecie 2000 kcal dziennie.

Cukier, sól i tłuszcze

Pamiętajmy, że w produktach spożywczych cukier występuje w wielu postaciach, nie tylko cukru białego (sacharozy). Cukier to także glukoza, fruktoza, dekstroza, maltodekstryna, syrop glukozowy, syrop skrobiowy, syrop glukozowo-fruktozowy, syrop z agawy, syrop daktylowy, słód jęczmienny, miód. Cukry mogą być dodawane do podobnych asortymentów żywności w różnych ilościach.

Producenci dodają do swoich produktów także różne ilości soli. Na rynku znajdziemy np. serek twarogowy o zawartości soli 0,1 g w 100 g, ale też taki o zawartości soli 1,0 g w 100 g.

Na etykietach znajdziemy informację o ilości tłuszczu zawartej w 100 g produktu i o ilości kwasów tłuszczowych nasyconych. Warto wybierać produkty bogate w kwasy tłuszczowe nienasycone (oleje roślinne, ryby i przetwory rybne, owoce morza, orzechy). Produktów o dużej zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych lepiej unikać, ich źródłem są głównie tłuszcze i produkty zwierzęce.

Czytaj także

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo

    Gry On Line - Zagraj Reklama