Nad opracowaniem tego samochodu pracował 23-osobowy zespół z Wojskowej Akademii Technicznej, Akademii Górniczo-Hutniczej oraz firmy Riot Technologies.
Pojazd ma 270 KM mocy i napęd na cztery koła (każde z nich napędza jeden elektryczny silnik). W polskim hydrocarze o nazwie Premier zastosowano opracowaną przez WAT technologię magazynowania wodoru w postaci bezpiecznych metalicznych proszków (tzw. wodory metali). Zmagazynowany wodór zamieniany jest na prąd elektryczny w ogniwie paliwowym PEM, dając możliwość doładowywania baterii samochodu podczas jazdy.
Pakiety baterii odpowiedzialne są za zasilanie silników oraz podsystemów elektrycznych samochodu, takich jak elektronika sterująca, światła czy systemy wspomagania jazdy. Wszystkimi podsystemami samochodu zarządza autorski centralny komputer pokładowy, zbudowany w oparciu o układy FPGA.
Komputer ten pozwala także na zdalne sterowanie samochodem przez aplikację w telefonie komórkowym (jazda przód, tył oraz skręcanie prawo-lewo).
Dodatkowo komputer centralny auta zbudowany jest tak, że ma szerokie możliwości konfiguracji, w tym posiada interfejs do połączenia go z autonomicznymi systemami sterowania (wspomagającymi jazdę samochodem bez udziału kierowcy), stosowanymi powszechnie w robotach mobilnych. Systemy te pozwalają prowadzić samochód, omijając przeszkody znajdujące się na drodze. Jednym z celów zespołu, który stworzył Premiera, jest budowa auta autonomicznego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?