Badania wykazały, że wtrysk wody do silnika podczas jego pracy czyni taką jednostkę nie tylko bardziej oszczędną, ale również mocniejszą. Dodaje on dodatkowej mocy każdemu silnikowi z turbodoładowaniem. Wcześniejszy punkt zapłonu, co stwierdzili konstruktorzy firmy Bosch, oznacza że silnik pracuje bardziej efektywnie.
Tylko kilkaset mililitrów na 100 kilometrów
Podstawą tej innowacyjnej techniki silnikowej jest zasada, która mówi, że nie wolno dopuścić do przegrzania silnika. Aby tego uniknąć, niemal w każdym silniku benzynowym jest wtryskiwane dodatkowe paliwo, które odparowuje i chłodzi w ten sposób jego elementy.
Dodatkowe wstrzyknięcie wody, jak wynika z eksploatacji, pozwala zredukować zużycie paliwa nawet o 13 procent
Tę zasadę fizyki wykorzystali konstruktorzy Boscha wprowadzając wtrysk wody. Rozpylona woda jest wtryskiwana do przewodu dolotowego jeszcze przed zapłonem mieszanki paliwa. Duże ciepło parowania zapewnia skuteczne chłodzenie. Do takiego nowoczesnego silnika potrzebne są śladowe jej ilości. Na każde sto przejechanych kilometrów zaledwie kilkaset mililitrów.
W takim aucie niewielki zbiornik wody, który dostarcza wodę destylowaną do układu wtryskowego, musi być uzupełniany najwyżej co kilka tysięcy kilometrów (ok. 3 tys.). A jeśli zbiornik znów będzie pusty, silnik będzie nadal pracować bez problemu - choć bez wyższego momentu obrotowego i niższego zużycia paliwa uzyskiwanych przez wtryśnięcie wody.
Są już pierwsze takie auta. Pojazdem wyposażonym seryjnie w innowacyjny i przełomowy system wtrysku wody jest np. model BMW M4 GTS. Pojazd z turbodoładowanym silnikiem sześciocylindrowym oferuje zwiększoną moc i optymalne zużycie paliwa nawet przy pełnym obciążeniu. Dodatkowe wstrzyknięcie wody, jak wynika z eksploatacji, pozwala zredukować zużycie paliwa nawet o 13 procent, szczególnie podczas energicznego przyspieszania lub przy szybkiej jeździe na autostradzie.
Nie należy się obawiać o rdzę
Czy wtrysk wody może powodować rdzewienie silnika? Nie, odpowiadają inżynierowie, gdyż woda nie pozostaje w komorze spalania; paruje przed spalaniem mieszanki w silniku i zostaje w całości usunięta wraz ze spalinami do otoczenia. Wykorzystywany jest tu system wtrysku pośredniego, do kolektora dolotowego, ponieważ ma wyraźne zalety techniczne i jest tańszy. Sprawia też , że koncepcja wtrysku wody nadaje się do produkcji na dużą skalę oraz dla wielu segmentów rynku motoryzacyjnego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?