Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kto wybuduje parking przy Nowym Kleparzu

Piotr Tymczak
Andrzej Banaś
O tym się mówi. W krakowskim magistracie liczą, że w związku z mijającym kryzysem znajdzie się wreszcie prywatny inwestor, który zechce zbudować parking i przebudować ulice.

Gminna spółka Miejska Infrastruktura (MI) opublikowała ogłoszenie, w którym zaprasza inwestorów do udziału w konsultacjach zmierzających do rozeznania rynku - po to, by wyłonić partnera publiczno-prywatnego dla zagospodarowania rejonu Nowego Kleparza, gdzie ma m.in. zostać zbudowany parking podziemny.

W ramach konsultacji MI zamierza przeprowadzić spotkania z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, zainteresowanymi podjęciem współpracy przy realizacji nowego zadania. Chodzi o budowę parkingu podziemnego na około 270 miejsc, zlokalizowanego w rejonie ulic: Wrocławskiej, al. Słowackiego i Prądnickiej. Ma zostać również przebudowany układ drogowy w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania al. Słowackiego i ul. Prądnickiej, aby zapewnić dojazd do parkingu i poprawić komunikację w tym miejscu.

Na razie nie wiadomo jeszcze dokładnie, na jakich zasadach miałby powstać parking. Wiadomo jedynie, że gmina nie ma pieniędzy na jego budowę. Przedstawiciele miasta liczą, że prywatni inwestorzy przedstawią swoje propozycje.

Już wiele lat temu plany miasta były takie, żeby parkingi powstawały z zaangażowaniem prywatnego kapitału - na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Powstał jednak tylko jeden taki parking - pod placem Na Groblach. Obiekt na 600 miejsc został wybudowany w latach 2006 - 2009 przez hiszpańską firmę Ascan, na zasadzie koncesji. Firma pokryła koszty inwestycji (niemal 63 mln zł), a w zamian otrzymała prawo do pobierania opłaty parkingowej przez 70 lat.

Na podobnej zasadzie miały powstawać w Krakowie kolejne parkingi. Nic jednak z tych planów nie wyszło.

Następnym takim obiektem miał być parking pod placem przed Muzeum Narodowym. Początkowo planowano w magistracie, że przy al. 3 Maja powstanie parking na 760 miejsc i zostanie wybudowany przez inwestora, który później odzyska poniesione nakłady poprzez zarządzanie obiektem. Nie było jednak chętnych, mimo że urzędnicy próbowali kusić inwestorów, zmniejszając liczbę planowanych miejsc postojowych, najpierw do 350, a później do 150. Ostatecznie parking przy Muzeum Narodowym za ok. 15 mln zł wybudowało miasto.

To spotkało się z krytyką strony społecznej, która podkreślała, że miasto powinno przede wszystkim angażować się w budowę parkingów park&ride. Powstanie takich obiektów zaplanowano więc w tegorocznym budżecie miasta. W przypadku Nowego Kleparza poszukiwany jest prywatny partner.

- Przez kilka lat z powodu kryzysu inwestorzy nie mogli liczyć na kredyty na tego typu przedsięwzięcia. Teraz sytuacja na rynkach się poprawiła. Sondujemy więc, czy obecnie znajdą się chętni na budowę parkingu - wyjaśnia Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski