Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków przestrzega, by nie kupować... starych samochodów. Chodzi o Strefę Czystego Transportu

OPRAC.:
Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Wojciech Matusik
"W ostatnim czasie w Internecie pojawiło się sporo ogłoszeń dotyczących okazyjnej sprzedaży starszych samochodów z silnikiem Diesla. Oferowane są w promocyjnych cenach auta z rocznika 2009 i wcześniejszych, z normą spalania Euro 4 i niższą. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że takie pojazdy nabywane teraz, co do zasady, od 1 lipca 2024 r. nie będą już mogły poruszać się po Krakowie" - przestrzegają urzędnicy na stronach internetowych. Problem w tym, że cześć mieszkańców, sprzeciwia się wprowadzaniu takich stref i ograniczaniu swobodoy jeśli chodzi o dobór samochodu, czy możliwość jazdy nim po mieście.

I nie ma znaczenia czy je kupiliśmy, dostaliśmy, czy są przedmiotem spadku. Tak samo czy kupowane są w kraju czy sprowadzane z zagranicy. Ma to związek z uruchamianą w naszym mieście Strefą Czystego Transportu.

Wprowadzenie w Krakowie Strefy Czystego Transportu od 1 lipca 2024 roku ma zmniejszyć ilość zanieczyszczeń pochodzących z ruchu drogowego, a tym samym znacznie poprawić jakość powietrza w mieście, co pozytywnie wpłynie na zdrowie krakowian. Ograniczenie wjazdu do SCT ma wtedy dotyczyć przede wszystkim samochodów około trzydziestoletnich. Inaczej jest jednak w przypadku aut osobowych, które zostały kupione (w Polsce czy za granicą), otrzymane w spadku lub darowane po 1 marca 2023 (nastąpiła zmiana właściciela). Takie pojazdy muszą już spełniać wyższe wymogi: czyli musi to być co najmniej auto 26-letnie (rocznik 2000) lub mające normę Euro 3 w przypadku benzyny, w przypadku diesli muszą to być auta przynajmniej 14-letnie (wspominany już rocznik 2010) lub z normą Euro 5.

"Podsumowując: warto sprawdzić czy wybrany przez nas do zakupu samochód na pewno będzie spełniał wymogi Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Warto też odwiedzać stronę internetową Zarządu Transportu Publicznego, by być na bieżąco z informacjami o postępach we wprowadzaniu SCT i związanych z nią przepisach" - dodają urzędnicy.

Spaliny ze starszych silników Diesla zawierają wiele szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe. Te zanieczyszczenia mają negatywny wpływ na zdrowie wdychających je osób. Tlenki azotu mogą przyczyniać się do problemów z układem oddechowym, takich jak astma czy alergie, a także np. zwiększać ryzyko chorób serca. Cząstki stałe (PM) są na tyle małe, że mogą łatwo przedostać się do płuc, co może prowadzić do ciężkich schorzeń układu oddechowego, nawet raka.

Nowsze (od rocznika 2010, z normą spalania Euro 5) pojazdy z silnikiem Diesla wyposażone są już w bardziej zaawansowane technologie oczyszczania spalin, posiadają rozwinięte systemy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i filtry cząstek stałych (DPF). Są więc znacznie mniej szkodliwe dla ludzi.

Młodzież uzależniona od smartfona - szokujący raport! o nastolatkach

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski