Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków bierze pod uwagę cztery warianty budowy linii tramwajowej do osiedla Kliny

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Grupa miejskich radnych przygotowała projekt uchwały w sprawie budowy linii tramwajowej do osiedla Kliny. Prezydent Krakowa wydał pozytywną opinię dla tego projektu, ale z uwagami. Tematem zajęła się Rada Miasta Krakowa podczas środowego posiedzenia (8 listopada).

Projekt uchwały w sprawie budowy linii tramwajowej do osiedla Kliny przygotował klub radnych Nowoczesny Kraków w Radzie Miasta Krakowa. Swój wniosek uzasadniają rosnącą liczbą mieszkańców w tym rejonie i prognozami kolejnych inwestycji mieszkaniowych oraz zasiedleń na tym obszarze.

W uzasadnieniu projektu uchwały ws. budowy linii tramwajowej do os. Kliny inicjatorzy wyliczyli, że do 2035 roku ma powstać 10 236 nowych mieszkań, przybędzie 23 950 nowych mieszkańców oraz ok. 21 900 mkw nowej powierzchni handlowo-usługowych - w południowej części os. Kliny.

Wnioskodawcy podparli się analizami i opiniami specjalistów z Politechniki Krakowskiej: "Bez pozostawienia rezerwy pod tramwaj na Klinach nie da się „radykalnie poprawić obsługi transportem zbiorowym", ,, ... zasadnym jest pozostawienie rezerwy terenu pod realizację w dalszej perspektywie czasowej linii tramwajowej, którą w kierunku śródmieścia biegłaby tunelem pod przewidzianą do realizacji w najbliższych latach ulicy 8 Pułku Ułanów .... ".

- Jest potrzeba wyznaczenia i zarezerwowania korytarza, którym miałaby przebiegać nowa linia tramwajowa na osiedle Kliny. Trzeba zdecydować, jaki wariant w przyszłości jest realny do wykonania. Przejdźmy od słów do czynów - zaznacza Michał Starobrat, szef klubu Nowoczesny Kraków w RMK.

Radny Łukasz Maślona z klubu Kraków dla Mieszkańców zwraca uwagę: - Transport publiczny jest ważny, ale Kliny to obszar, na których chcemy chronić tereny przyrodnicze. Trzeba się zastanowić, czy więc priorytetem powinno być doprowadzanie tam linii tramwajowej. To zaproszenie dla deweloperów, żeby tam budować gdzie popadnie.

Radny Grzegorz Stawowy komentuje: - Linia tramwajowa na Kliny powinna być budowana. Nie popełniajmy błędów Złocienia, czy Górki Narodowej, polegających na tym, że buduje się osiedla bez odpowiednich rozwiązań komunikacyjnych. O tym jak są potrzebne pokazała popularność udostępnionego niedawno połączenia tramwajowego na Górkę Narodową. Jeżeli mówimy o nowoczesnych rozwiązaniach, zachęcaniu do przesiadki z aut do komunikacji zbiorowej, to trzeba dać mieszkańcom alternatywę.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski dla projektu uchwały ws. budowy linii tramwajowej na os. Kliny wydał pozytywną opinię z uwagami.

"Intencje wyrażone w projekcie przedmiotowej uchwały są zbieżne z działaniami podejmowanymi przez prezydenta Krakowa oraz merytoryczne komórki Urzędu Miasta Krakowa i jednostki organizacyjne gminy Kraków. Budowa linii tramwajowej do os. Kliny jest zasadna, zważywszy na planowany zakres zabudowy mieszkaniowej i usługowej w tym obszarze" - zaznaczył w uzasadnieniu prezydent.

Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu UMK dokonał wstępnej analizy możliwości prowadzenia linii tramwajowej do os. Kliny.

Analizie poddano 4 warianty przebiegu planowanej linii tramwajowej na os. Kliny:

  • I: linia tramwajowa biegnąca od istniejącej pętli tramwajowej Czerwone Maki wzdłuż ul. Bunscha oraz planowanej ul. Humboldta z odejściem w stronę os. Kliny w okolicy Szpitala im. Babińskiego w Krakowie,
  • II: linia tramwajowa biegnąca wzdłuż planowanej ul. 8 Pułku Ułanów z przedłużeniem w kierunku południowym do os. Kliny,
  • III: linia tramwajowa biegnąca od przystanku tramwajowego Borek Fałęcki I wzdłuż Lasu Borkowskiego do os. Kliny,
  • IV: linia tramwajowa biegnąca od przystanku tramwajowego Borek Fałęcki I wzdłuż ul. Żywieckiej Bocznej do os. Kliny.
Trwa przebudowa ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej

Kraków. Księżycowy krajobraz na ulicy Kościuszki i pod Jubil...

"Należy jednakże zaznaczyć, że na ewentualną budowę linii tramwajowej według jednego z wyżej opisanych wariantów przebiegu będzie miało wpływ szereg bardzo istotnych uwarunkowań i ograniczeń, które wynikają z aktualnego stanu zagospodarowania terenu oraz podjętych już działań inwestycyjnych i będą rzutować na możliwości techniczne i finansowe jej realizacji" - wyjaśniają w urzędzie.

- W przypadku planowania linii tramwajowej na osiedle Kliny jesteśmy na etapie koncepcyjnym. Wcześniej można wykorzystać możliwości połączeń autobusowych. Myślimy o szybkich połączeniach autobusowych na osiedle Kliny z różnych stron i dlatego chcemy wybudować tam duży dworzec dla miejskich autobusów, umożliwiający komunikację w różnych kierunkach miasta - informuje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

W głosowaniu radni byli za tym, by miasto przygotowywało budowę linii tramwajowej na os. Kliny.

Oto najbardziej zanieczyszczone polskie miasta

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków bierze pod uwagę cztery warianty budowy linii tramwajowej do osiedla Kliny - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski