Oznacza to, że jeszcze przynajmniej przez trzy lata pociągi będą wlokły się, pokonując 70-kilometrową trasę w ponad dwie godziny. Co gorsze, pieniądze na dokończenie robót będą musiały pochodzić w pełni z budżetu państwa. Wszystko przez to, że inwestycja nie zakończy się do 2015 roku i kolejarzom zostanie odebrany miliard złotych unijnego dofinansowania dla tej inwestycji. Jej łączny koszt to ok. 1,4 mld złotych.
PRZECZYTAJ NASZ KOMENTARZ: Dlaczego kolejarze każą nam ciągle czekać >>
_– Właśnie dlatego mam ogromne obawy, że i do 2017 roku tory nie zostaną odnowione _– mówi poseł Andrzej Adamczyk (PiS). – _Nie wiadomo, czy rząd znajdzie tak duże pieniądze, a na dodatek termin zakończenia modernizacji już był tyle razy przesuwany, że nie zdziwię się, jak niedługo zostanie ogłoszona kolejna, jeszcze bardziej odległa data _– dodaje.
Problemy na tej kluczowej trasie łączącej Małopolskę ze Śląskiem pojawiły się już w połowie 2012 r. Najpierw Sławomir Nowak, ówczesny minister transportu, przyznał, że ze względu na zmiany w projekcie inwestycja nie zostanie zakończona w 2014 r. We wrześniu 2012 roku wyszło na jaw, że kłopoty finansowe ma Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury (PNI jest obecnie w stanie upadłości układowej), które przewodniczy konsorcjum odpowiadającemu za modernizację znacznej części trasy do Katowic. Chodzi o 20-kilometrowy odcinek Kraków--Krzeszowice. Przez następne miesiące kolejarze szukali wyjścia z patowej sytuacji, a roboty zostały zawieszone. Jeszcze w marcu 2013 roku Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK mówił: – Jesteśmy bardzo blisko rozwiązania problemów związanych ze wstrzymanymi pracami – bardzo nam na tym zależy i jest to jedno z najważniejszych zadań, nad którymi pracujemy. Ostateczne terminy zakończenia i __rozliczenia prac to koniec 2015 roku.
Dotychczas na całej trasie wykonano zaledwie kilka procent zakładanych prac budowlanych.
W poprzednim tygodniu klub parlamentarny PiS wystąpił do NIK o kontrolę działań spółek PKP i PKP PLK oraz dawnych Ministerstw Transportu i Rozwoju Regionalnego przy modernizacji torów z Krakowa do Katowic. Chodzi m.in. o wyjaśnienie, czy inwestor zrobił wszystko, co mógł, aby wobec opóźnień doprowadzić do jak najszybszego rozpoczęcia prac i czy był właściwy nadzór nad tym projektem ze strony ministrów oraz PKP SA. Poseł Adamczyk jest dodatkowo zaniepokojony faktem, że PKP może całkowicie utracić miliard złotych dofinansowania, które miało trafić z Brukseli właśnie na remont torów na Śląsk.
Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju twierdzi, że takiego ryzyka nie ma, bo pieniądze powinny zostać przeniesione na inną inwestycję. Ale nie podaje żadnych szczegółów. Dla pasażerów z Małopolski to jednak małe pocieszenie, ponieważ pociągi do Katowic wciąż będą wlokły się w żółwim tempie.
Zawieszone kursy
Modernizacja trasy. Kraków – Katowice to niejedyna z kluczowych inwestycji kolejowych w naszym regionie, gdzie pojawiły się opóźnienia. Cały czas trwa remont torów w stronę Rzeszowa, który również ma pozwolić pociągom rozpędzać się do prędkości 160 km/godz. Miało to nastąpić już pod koniec 2014. Dziś kolejarze zakładają zakończenie prac w ostatnim kwartale przyszłego roku. Jeśli to się nie uda, spółka PKP PLK może stracić znaczną część z dwóch miliardów złotych dofinansowania z Unii Europejskiej.
9 marca wejdzie w życie nowy rozkład jazdy. Niektóre z pociągów PKP Intercity będą zawieszone, część pojedzie zmienioną trasą, inne będą kursować w skróconej relacji, a na kilku odcinkach czasowo zostanie wprowadzona autobusowa komunikacja zastępcza. Pociąg TLK „Wisłok” do Rzeszowa będzie kursował tylko raz w tygodniu, w niedzielę. Zawieszone zostaną niektóre składy do Wrocławia i Łodzi, a także sześć pociągów na trasie Kraków – Warszawa.
Napisz do autora:
[email protected]
Strefa Biznesu: W Polsce przybywa pracowników z Ameryki Południowej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?