Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Klucze i tiara

Redakcja
Herb Jana Pawła II
Herb Jana Pawła II
Herby papieskie. Tak dobrze nam znane od pamiętnego października 1978 roku. Para kluczy widniejąca pod tiarą na tarczy papieskiego herbu wyraża w swej symbolice najgłębszy sens władzy następcy Świętego Piotra.

Herb Jana Pawła II

Para kluczy - złoty i srebrny - na tarczy papieskiego herbu w tajemnej symbolicznej mowie wyraża najgłębszy sens podwójnej władzy papieża

Herb papieski posiada, w odróżnieniu od herbów osób świeckich, dwojakie znaczenie: heraldyczne i teologiczne. W heraldyce przyjmuje on kształt dwu kluczy podobnych do tych, które w antycznym Rzymie dano jako atrybut Janusowi. Przedstawiany był jako bóstwo dwugłowe, widzące zarówno rzeczy ziemskie, jak i boskie. Wyobrażano go z parą kluczy do tajemnic obu światów: srebrnym i złotym. Klucze papieskie od średniowiecza oznaczały podwójny sens władzy następców św. Piotra: świecką władzę suwerena oraz władzę duchową. Już Dante w "Boskiej komedii" zauważył, że obie te władze, wspierając się wzajemnie, wiodą wiernych ku życiu wiecznemu.
Idea kluczy pojawia się w Starym Testamencie. w księdze Proroka Izajasza czytamy: Położę klucz domu Dawidowego na jego ramieniu; gdy on otworzy, nikt nie zamknie, nikt nie otworzy (Iz 22,23). W tym proroctwie Jahwe nadaje wraz z kluczem wybranemu przez siebie Eliachimowi najwyższą władzę nad Królestwem Dawidowym. To przecież w Starym Testamencie posiadanie klucza oznaczało najwyższą władzę w państwie judejskim. Podobnie powiada św. Jan w Apokalipsie. Mówi o Chrystusie, że posiada "Klucz Dawidów" (Ap 3,7), a także te najważniejsze z kluczy - klucze śmierci i otchłani (Ap 1, 18). Natomiast w Nowym Testamencie klucz symbolizował nadprzyrodzoną władzę Chrystusa nad założonym przezeń Kościołem.
Ustanawiając Piotra i Pawła Apostoła rządcą Kościoła, Chrystus udzielił mu władzy kluczy - potestas olavorum. Ewangelista Mateusz powiada: I tobie dam klucze Królestwa Niebieskiego: a cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a cokolwiek rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane i w niebie" (Mt 16,19).
Prymat Piotra raz jeszcze - już po zmartwychwstaniu - potwierdził Chrystus, wypowiadając te słowa: Paś baranki moje, (...) paś owce moje (J 21,15-17). Władza ta oznacza nadanie zwierzchnikowi apostołów i jego następcom moc zamykania, jak i otwierania Królestwa Niebieskiego. Zatem insygnia św. Piotra są kluczami Domu Bożego. W roku 538 cesarz Justynian potwierdził zwierzchnictwo biskupa Rzymu nad innymi biskupami. Prymat św. Piotra i jego następców, biskupów Rzymu.
Symbolika tak pojętych kluczy jest groźna. Ma bowiem dwojaki sens: zamykania i otwierania. Może zatem oznaczać także odrzucenie. Już w wiekach średnich św. Piotra nazywano klucznikiem niebieskim. Piotra wyobrażano z kluczami, aby wierni wiedzieli, że jeśli ktokolwiek oddzieli się od jedności wiary, nie dostąpi oczyszczenia swych grzechów, zatem nie zasłuży sobie na wejście do bram niebieskich. Pierwsze wyobrażenia św. Piotra z kluczami pojawiły się już w IV wieku. Apostoła przedstawiano nawet z trzema kluczami. Tłumaczenie tego motywu było proste: wyobrażały one wszechmoc następców św. Piotra na Ziemi, w niebie i piekle. Obecnie ich sens teologiczny tłumaczy się w ten sposób: pierwszy klucz - to Klucz Władzy, symbolizujący Trójcę Świętą, drugi klucz - to Klucz Doskonałości, czyli atrybut samego Chrystusa, trzeci klucz - to Klucz Urzędu, powierzony Kościołowi, symbolizujący urząd Piotrowy, służebny wobec dwóch pozostałych.
Obecnie w herbach papieskich widnieją wyłaniające się zza tarczy herbowej dwa klucze. Jeden z nich jest złoty, drugi zaś srebrny. Złoty ma symbolizować władzę duchową i staranne rządy, zaś srebrny - to władza świecka, która powinna być rozważna i dyskretna. Niektórzy teologowie widzą w tych dwóch kluczach dwa wymiary władzy papieskiej: władzę poznania grzechu i władzę sądowniczą Chrystusa. Zatem w tym sensie klucz złoty niesie przesłanie rozgrzeszenia, zaś klucz srebrny oznacza władzę ekskomuniki.
Nad papieskim herbem pojawia się nieużywana dzisiaj tiara. Słowo to w języku greckim oznacza: turban, zawój. Ostatnim z papieży używającym tiary był papież Paweł VI, który w roku 1964 zrezygnował z noszenia jej. Na to papieskie insygnium składają się trzy korony, które w heraldyce przyjęły się od początku XIV wieku. Jeszcze w XI stuleciu papieże używali jednej korony. Bonifacy VIII (1294-1303) dołożył do tiary drugą koronę. Od papieża Benedykta XI (1303) tiara składała się z trzech koron. I tak to pozostało do drugiej połowy XX wieku. Według św. Pawła są trzy dominia Kościoła: niebieskie, ziemskie i piekielne. Stąd też potrójna korona papieska, używana kiedyś podczas koronacji Następcy Świętego Piotra, jak i przy uroczystych pontyfikalnych celebrach. Trzeba też wspomnieć w tym miejscu o teorii głoszonej w XIII stuleciu, że cesarz ma trzy korony: złotą, srebrną i żelazną - rzymską, niemiecką i longobardzką. Echem także tych poglądów była w jakimś stopniu papieska tiara. Ostatnim papieżem, który koronował się, był papież Paweł VI. Jego koronacja odbyła się 30 czerwca 1963 roku na zewnątrz Bazyliki św. Piotra w Watykanie. Kardynał Ottaviani włożył na skronie papieża tiarę, wypowiadając te słowa: Accipe tiaram tribus coronis ornatum et scias et esse patrem principium et regnum, rectorem orbis in terra, vicarium Salvatoris Nostri Jesu Christum, cui est honor et gloria in saecula saeculorum - Przyjm tę tiarę ozdobioną trzema koronami i stań się ojcem książąt i królów, władcą tego świata oraz zastępcą naszego Zbawiciela Jezusa Chrystusa, któremu niech będzie cześć i chwała na wieki wieków. Paweł VI był ostatnim z papieży, który usłyszał te słowa. W roku 1964 podarował tiarę, którą dostał w darze od wiernych jego dawnej diecezji mediolańskiej, ubogim. Jan Paweł I zaniechał ceremonii koronacji papieskiej na rzecz inauguracji pontyfikatu. Podobnie uczynili Jan Paweł II i Benedykt XVI. Zamiast stań się ojcem książąt i królów, władcą tego świata - papież Jan Paweł II odbierając paliusz arcybiskupi, symbol władzy jurysdykcyjnej metropolity, usłyszał słowa prostej modlitwy: Niech będzie błogosławiony Bóg, który wybrał Cię na pasterza Kościoła powszechnego. Obyś lśnił blaskiem przez długie lata swego ziemskiego żywota do chwili, gdy Pan powoła Cię do siebie i wejdziesz jako nieśmiertelny do Jego Królestwa Niebieskiego.
W sztuce chrześcijańskiej tiarę niejednokrotnie dawano Bogu Ojcu (ołtarz gandawski braci van Eyck). W takim przypadku było to wyraźne odniesienie do Trójcy Świętej.
Para kluczy - złoty i srebrny - na tarczy papieskiego herbu w tajemnej symbolicznej mowie wyraża najgłębszy sens podwójnej władzy papieża. Następców św. Piotra, biskupów Rzymu, wikariuszy Chrystusa pana, zwierzchników Kościoła rzymskokatolickiego. Od trzydziestu z górą lat klucze Piotrowe weszły do naszego pejzażu kulturowego i zrosły się z naszymi kościołami katedralnymi, parafialnymi, zakonnymi.
Michał Rożek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski