MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kierowca pod kontrolą, również od środka

(JM)
Nowoczesne systemy. Układy wspomagające mogą uratować życie wielu ludzi. Często wystarczy sygnał ostrzegawczy oraz włączenie kontrolki z symbolem filiżanki kawy, której zadaniem jest przypomnieć kierowcy o koniecznej przerwie na odpoczynek.

U naszych zachodnich sąsiadów około 680 tysięcy nowych aut, tzn. prawie jedna czwarta z 2,95 milionów zarejestrowanych w ubiegłym roku, jest wyposażona w system ostrzegania kierowcy o zmęczeniu. Funkcja ta jest dziś najczęściej instalowanym układem wspomagającym w nowych samochodach.

W kierunku "wizji zero"
Układy wspomagające, jako niewidoczni, ale pomocni "pasażerowie", zyskują na znaczeniu.

Są ważnym krokiem na drodze do realizacji tzw. "wizji zero", czyli koncepcji zakładającej obniżenie do zera liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W 2014 roku sprzedaż czujników radarowych i czujników wideo, np. firmy Bosch, przekroczy dwa miliony sztuk. To dwa razy więcej niż w roku ubiegłym.

Stop & Go w 4 proc. aut
Układ adaptacyjnej kontroli prędkości i odległości (ACC) wykorzystuje zwykle jeden czujnik radarowy i nawet przy dużym zagęszczeniu pojazdów utrzymuje zadaną odległość względem auta jadącego z przodu. Dzięki automatycznemu dodawaniu gazu i hamowaniu układ nie tylko dopasowuje prędkość do warunków na drodze, ale także zapewnia spokojną i oszczędną jazdę.

W wersji Stop & Go układ ACC wyhamowuje samochód w korku aż do zatrzymania, a jeśli samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów - po krótkiej chwili zatrzymania także rusza.

Rozpoznawanie znaków
Również w 4 proc. wszystkich nowo zarejestrowanych w 2013 roku samochodów zamontowana została funkcja rozpoznawania znaków drogowych, która ułatwia kierowcom orientację na drodze. Zainstalowana w pojeździe kamera wideo rejestruje znaki i wyświetla odpowiednie informacje w postaci symboli na wyświetlaczu kokpitu.

Funkcja asystenta pasa ruchu jest obecna w 10 procentach wszystkich nowo zarejestrowanych w 2013 r. aut osobowych. Ostrzeganie przed opuszczeniem pasa pomaga ograniczyć ryzyko wypadku - sygnałem informującym kierowcę o niezamierzonym zjechaniu z pasa mogą być np. wibracje kierownicy.

Wersją bardziej rozwiniętą jest asystent pasa ruchu - gdy zostanie przekroczona minimalna odległość od linii oddzielającej pas ruchu, układ w delikatny, ale bardzo wyczuwalny sposób nakieruje pojazd na środek pasa.

Z kolei asystent zmiany pasa ruchu nadzoruje obszar znajdujący się obok samochodu oraz za samochodem, na ukos od niego. Kierowca samochodu wyposażonego w tę funkcję jest ostrzegany symbolem świetlnym w okolicy lusterek zewnętrznych o szybkim zbliżaniu się innego pojazdu jadącego sąsiednim pasem, także wtedy gdy taki pojazd znajduje się w tzw. martwym polu.

Interesującym rozwiązaniem jest automatyczny układ hamowania awaryjnego. W razie wykrycia potencjalnej przeszkody, funkcja ta przygotowuje pojazd do hamowania awaryjnego lub przy braku reakcji kierowcy automatycznie inicjuje pełne hamowanie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski