FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy
Prace przy budowie węzła (typu trąbka) u wylotu ul. Sobieskiego na drogę krajową nr 7 w Myślenicach mają się rozpocząć w marcu 2023 roku, a zakończyć półtora roku później, jesienią 2024 roku. Także w 2023 roku, ale na przełomie lata i jesieni ma ruszyć przebudowa skrzyżowania w Krzyszkowicach. Tunel, który ma tam powstać, ma być gotowy w kwietniu 2025 roku.
Na węzeł w Jaworniku trzeba będzie poczekać dłużej. Jego budowa ma ruszyć w czerwcu 2024 roku, a zakończyć się w lutym 2026 roku.
W 2027 roku, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, miałyby się rozpocząć kolejne prace, bo nad przebudową trzech skrzyżowań: dwóch w centrum Głogoczowa i na wysokości skrętu do Bęczarki.
Na początku tego miesiąca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego (STEŚ-R) z elementami koncepcji programowej i uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji. Wykonawca, który będzie miał trzy lata na wywiązanie się z zamówienia, ma zostać wyłoniony jesienią br. Kiedy studium będzie gotowe, następne dwa lata (2025-26) mają być przeznaczone na opracowanie projektu budowlanego.
Dopiero po opracowaniu STEŚ-R tj. w 2024 roku będzie znany dokładny zakres rozbudowy drogi, przy czym wstępnie zakładamy budowę trzech węzłów drogowych w miejscu istniejących niebezpiecznych skrzyżowań. Koszty realizacji inwestycji będą znane także w 2024 roku
– mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA.
Na etapie studium (STEŚ) jest obecnie dokumentacja węzła w Jaworniku. Miesiąc temu projektanci podczas konsultacji społecznych przedstawili mieszkańcom trzy warianty węzła. We wszystkich droga wojewódzka nr 955 zostanie przeprowadzona ponad zakopianką i będzie biegła po estakadzie. Warianty różni liczba zaprojektowanych rond i to, po której stronie znajdą się łącznice służące do włączania (i wyłączania) się do ruchu na zakopiance.
Mieszkańcy najczęściej wskazywali wariant 1 i 3, natomiast wariant 2 był negowany. Na ten z numerem 1 wskazywał m.in. poseł Władysław Kurowski, prywatnie mieszkaniec Jawornika.
Ten jest według mnie najbardziej przejrzysty, pozwala na lepsze wykorzystanie działek przyległych do dróg obsługujących nowy węzeł, a duża średnica rond w tym wariancie daje pewność, że w przyszłości można będzie do nich włączyć nowe drogi
- mówił nam miesiąc temu poseł.
Coraz bardziej zaawansowane są też prace nad dokumentacją przebudowy skrzyżowania w Krzyszkowicach, oczekiwanego tak samo przez kierowców, jak i pieszych, bo tych ostatnich jest tu dużo, a nie mają do dyspozycji kładek jak w Głogoczowie.
Wybraliśmy wariant, dla którego wykonawca dokumentacji uszczegóławia rozwiązania projektowe. Obecnie uzgadniamy Kartę Informacyjną Przedsięwzięcia i na jej podstawie jeszcze w sierpniu br. planowane jest złożenie u burmistrza Myślenic wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
– mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka GDDKiA w Krakowie.
Powstaje też już mapa do celów projektowych oraz projekt robót geologicznych. Projektanci i inwestor będą musieli rozwiązać jeszcze jedną kwestię, a mianowicie kolizję inwestycji z zabytkowym budynkiem wraz z gospodarstwem i stawem.
Jak informuje GDDKiA, małopolska konserwator zabytków wyraziła zgodę na przeniesienie go w całości do skansenu, pod warunkiem, że nastąpi to do końca tego roku. GDDKIA chciałaby to zrobić dopiero na przełomie 2023 i 2024 roku.
Dr hab. Monika Bogdanowska, małopolska konserwator zabytków w rozmowie z nami, nie wyklucza, że zgodzi się na przesunięcie terminu, i dodaje, że należy mieć nadzieję, że budynek do tego czasu przetrwa. Jednocześnie nie kryje, że przenosiny będą oznaczały dla gminę stratę w 100-procentach autentycznego zabytku architektury drewnianej.
Dodatkowe wyzwanie wiąże się też z projektem węzła w Myślenicach, który powstaje.
Kolejnym krokiem będzie uzyskanie decyzji ZRID (Zgoda na Realizację Inwestycji Drogowej), opracowanie dokumentacji przetargowej, a następnie wyłonienie wykonawcy, który zajmie się budową
– mówi Iwona Mikrut.
Tym wyzwaniem jest pozyskanie dodatkowych środków koniecznych, aby do projektu (a potem realizacji) włączyć kładkę dla pieszych, która miałaby powstać w miejscu przejścia dla pieszych na wysokości cmentarza żydowskiego, a budowy której wcześniej nie przewidywano.
Niemniej jednak po przeprowadzonych analizach projektowych, budowa kładki dla pieszych w tym rejonie okazała się uzasadniona ze względu na bezpieczeństwo pieszych. Jednak wprowadzenie kładki do zakresu zadania wymaga uzyskania dodatkowych środków
finansowych
– mówi rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA i dodaje, że czyni on starania w tym zakresie.
- Ranking TOP 15 najpiękniejszych plaż nad Bałtykiem. Są zachwycające!
- Najpopularniejsze rasy psów w Polsce. Które z nich są ulubieńcami Polaków? [TOP 12]
- Oferty pracy w Krakowie. Kogo szukają pracodawcy? TOP 33 fachowców
- Wielka impreza w Energylandii! 7. urodziny parku rozrywki i kolejki Ekipy
- Ogromna plaża pod Krakowem zachwyca nawet w pochmurne dni [ZDJĘCIA]
- Jak ochłodzić pokój bez klimatyzacji? Sprawdzone i skuteczne sposoby
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?