MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gmina Myślenice. Sześć skrzyżowań w kolejce do przebudowy. Co będzie się działo na zakopiance?

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Krzyszkowice
Krzyszkowice Fot. Katarzyna Hołuj
Odcinek zakopianki od Głogoczowa do Myślenic pełen jest skrzyżowań z drogami niższej kategorii: od wojewódzkiej po gminne. Jak bardzo są one niebezpieczne, zwłaszcza lewoskręty, najlepiej wiedzą mieszkańcy Myślenic, Jawornika, Krzyszkowic, Bęczarki i Głogoczowa. Właśnie te najbardziej newralgiczne mają zostać przebudowane na bezkolizyjne. Według aktualnych harmonogramów pierwsza powinna ruszyć przebudowa i rozbudowa skrzyżowania w Myślenicach. Po niej zaś inwestycja w Krzyszkowicach.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

Prace przy budowie węzła (typu trąbka) u wylotu ul. Sobieskiego na drogę krajową nr 7 w Myślenicach mają się rozpocząć w marcu 2023 roku, a zakończyć półtora roku później, jesienią 2024 roku. Także w 2023 roku, ale na przełomie lata i jesieni ma ruszyć przebudowa skrzyżowania w Krzyszkowicach. Tunel, który ma tam powstać, ma być gotowy w kwietniu 2025 roku.
Na węzeł w Jaworniku trzeba będzie poczekać dłużej. Jego budowa ma ruszyć w czerwcu 2024 roku, a zakończyć się w lutym 2026 roku.

W 2027 roku, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, miałyby się rozpocząć kolejne prace, bo nad przebudową trzech skrzyżowań: dwóch w centrum Głogoczowa i na wysokości skrętu do Bęczarki.

Na początku tego miesiąca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego (STEŚ-R) z elementami koncepcji programowej i uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji. Wykonawca, który będzie miał trzy lata na wywiązanie się z zamówienia, ma zostać wyłoniony jesienią br. Kiedy studium będzie gotowe, następne dwa lata (2025-26) mają być przeznaczone na opracowanie projektu budowlanego.

Dopiero po opracowaniu STEŚ-R tj. w 2024 roku będzie znany dokładny zakres rozbudowy drogi, przy czym wstępnie zakładamy budowę trzech węzłów drogowych w miejscu istniejących niebezpiecznych skrzyżowań. Koszty realizacji inwestycji będą znane także w 2024 roku

– mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA.

Na etapie studium (STEŚ) jest obecnie dokumentacja węzła w Jaworniku. Miesiąc temu projektanci podczas konsultacji społecznych przedstawili mieszkańcom trzy warianty węzła. We wszystkich droga wojewódzka nr 955 zostanie przeprowadzona ponad zakopianką i będzie biegła po estakadzie. Warianty różni liczba zaprojektowanych rond i to, po której stronie znajdą się łącznice służące do włączania (i wyłączania) się do ruchu na zakopiance.

Mieszkańcy najczęściej wskazywali wariant 1 i 3, natomiast wariant 2 był negowany. Na ten z numerem 1 wskazywał m.in. poseł Władysław Kurowski, prywatnie mieszkaniec Jawornika.

Ten jest według mnie najbardziej przejrzysty, pozwala na lepsze wykorzystanie działek przyległych do dróg obsługujących nowy węzeł, a duża średnica rond w tym wariancie daje pewność, że w przyszłości można będzie do nich włączyć nowe drogi

- mówił nam miesiąc temu poseł.

Coraz bardziej zaawansowane są też prace nad dokumentacją przebudowy skrzyżowania w Krzyszkowicach, oczekiwanego tak samo przez kierowców, jak i pieszych, bo tych ostatnich jest tu dużo, a nie mają do dyspozycji kładek jak w Głogoczowie.

Wybraliśmy wariant, dla którego wykonawca dokumentacji uszczegóławia rozwiązania projektowe. Obecnie uzgadniamy Kartę Informacyjną Przedsięwzięcia i na jej podstawie jeszcze w sierpniu br. planowane jest złożenie u burmistrza Myślenic wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

– mówi Iwona Mikrut, rzeczniczka GDDKiA w Krakowie.

Powstaje też już mapa do celów projektowych oraz projekt robót geologicznych. Projektanci i inwestor będą musieli rozwiązać jeszcze jedną kwestię, a mianowicie kolizję inwestycji z zabytkowym budynkiem wraz z gospodarstwem i stawem.

Jak informuje GDDKiA, małopolska konserwator zabytków wyraziła zgodę na przeniesienie go w całości do skansenu, pod warunkiem, że nastąpi to do końca tego roku. GDDKIA chciałaby to zrobić dopiero na przełomie 2023 i 2024 roku.
Dr hab. Monika Bogdanowska, małopolska konserwator zabytków w rozmowie z nami, nie wyklucza, że zgodzi się na przesunięcie terminu, i dodaje, że należy mieć nadzieję, że budynek do tego czasu przetrwa. Jednocześnie nie kryje, że przenosiny będą oznaczały dla gminę stratę w 100-procentach autentycznego zabytku architektury drewnianej.

Dodatkowe wyzwanie wiąże się też z projektem węzła w Myślenicach, który powstaje.

Kolejnym krokiem będzie uzyskanie decyzji ZRID (Zgoda na Realizację Inwestycji Drogowej), opracowanie dokumentacji przetargowej, a następnie wyłonienie wykonawcy, który zajmie się budową

– mówi Iwona Mikrut.

Tym wyzwaniem jest pozyskanie dodatkowych środków koniecznych, aby do projektu (a potem realizacji) włączyć kładkę dla pieszych, która miałaby powstać w miejscu przejścia dla pieszych na wysokości cmentarza żydowskiego, a budowy której wcześniej nie przewidywano.

Niemniej jednak po przeprowadzonych analizach projektowych, budowa kładki dla pieszych w tym rejonie okazała się uzasadniona ze względu na bezpieczeństwo pieszych. Jednak wprowadzenie kładki do zakresu zadania wymaga uzyskania dodatkowych środków

finansowych
– mówi rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA i dodaje, że czyni on starania w tym zakresie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski