18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

FILM: Premiery

MISI
Film Paula Thomasa Andersona jest naprawdę mistrzowski Fot. Gutek Film
Film Paula Thomasa Andersona jest naprawdę mistrzowski Fot. Gutek Film
{MULTIKINO, AGRAFKA, ARS, CINEMA CITY BONARKA, GALERIA KAZIMIERZ, PLAZA, ZAKOPIANKA, KINO POD BARANAMI}

Film Paula Thomasa Andersona jest naprawdę mistrzowski Fot. Gutek Film

Mistrz

Reżyseria: Paul Thomas Anderson. Występują: Amy Adams, Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman.

Uznawany przez światową krytykę za najpoważniejszego kandydata do przyszłorocznych Oscarów najnowszy film Paula Thomasa Andersona, twórcy "Magnolii" i "Aż poleje się krew". "Mistrz" to fascynująca historia spotkania wizjonera, który głosi, że odkrył zagadkę istnienia (Philip Seymour Hoffman) i człowieka, który mu uwierzył i zaczął ślepo wypełniać jego polecenia (Joaquin Phoenix). To opowieść o pragnieniu władzy i miłości, o mrokach ludzkiej duszy i odwiecznej tęsknocie za swoim miejscem na ziemi.

Weteran wojenny Freddie Quell (Joaquin Phoenix) jest człowiekiem, który przez całe życie ucieka przed prawem, przed swoją przeszłością, a nawet przed dziewczyną, będącą miłością jego życia. Ale pewnego dnia Freddie spotyka i poddaje się urokowi Mistrza, Lancastera Dodda (Philip Seymour Hoffman), założyciela i lidera potężnego ruchu duchowego. Ta ekstrawagancka postać - pisarz, kapitan, fizyk, filozof - była inspirowana osobą L. Rona Hubbarda, założyciela scjentologów.

Kiedy Mistrz po raz pierwszy spotyka Freddiego na pokładzie luksusowego statku płynącego z San Francisco, od razu podejmuje wyzwanie. Dodd twierdzi, że ludzkość może przezwyciężyć swoją zwierzęcą naturę i osiągnąć wrodzoną jej doskonałość. Wystarczy sięgnąć po jego metody, wśród których jest podróż do poprzednich wcieleń, by pozbyć się odwiecznych demonów. I oto staje przed nim bestia, która pragnie, by ją okiełznać. Dla Freddiego to szansa, by w końcu w jego życiu pojawiła się postać ojca oraz rodzina, której nigdy nie miał - wszystko to, jeśli tylko będzie potrafił dostosować się do rygorystycznych rytuałów nowej religii. Przez cały film jednak powraca pytanie: czy to dzikie zwierzę, jakim jest Freddie, da się ucywilizować?

Nominowany dwukrotnie do Oscara (za mroczną kreację cesarza Komodusa w "Gladiatorze" oraz portret legendarnego piosenkarza-wyrzutka Johnny'ego Casha w "Spacerze po linie") Joaquin Phoenix wydobywa z postaci Freddiego surowe, zwierzęce instynkty, które jednocześnie fascynują i odpychają Mistrza. Anderson wspomina, że aktor naprawdę wszedł w rolę i wzniósł się na wyżyny swojego kunsztu.

Obraz zdobył dwie nagrody na festiwalu w Wenecji - za reżyserię oraz role głównych aktorów, Joaquina Phoenixa oraz Philipa Seymoura Hoffmana.

{MULTIKINO, CINEMA CITY BONARKA, GALERIA KAZIMIERZ, PLAZA, ZAKOPIANKA, IMAX}

Saga Zmierzch: Przed Świtem. Część 2

Reżyseria: Bill Condon. Występują: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Taylor Lautner.

"Saga Zmierzch: Przed świtem. Część 2" to amerykański horror z elementami fantasy i romansu z 2012 roku. To piąta, a tym samym ostatnia część cyklu opartego na bestsellerowej prozie Stephenie Meyer. Film wyreżyserował Bill London, a scenariusz napisała Melissa Rosenberg. Produkcją zajęli się Wyck Godfrey, Karen Rosenfelt i Stephenie Meyer.
Bella i Edward są wreszcie naprawdę szczęśliwi. Ona należy już w pełni do świata swego ukochanego. Jest istotą nieśmiertelną, obdarzoną niezwykłą mocą. On ma przy sobie dwie ukochane kobiety - żonę i córeczkę Renesmee. Wydaje się, że nic już nie może zmącić ich szczęścia. A jednak rodzina Cullenów staje w obliczu nowego, ogromnego zagrożenia. Gniew Volturi jeszcze nigdy nie był tak wielki.

Budżet filmu wyniósł 75 milionów dolarów i był największy spośród wszystkich części sagi. Film kręcono w Baton Rouge (Luizjana, USA) i Vancouver (Kanada). Fani "Zmierzchu" koczowali w środku Los Angeles w oczekiwaniu na premierę ostatniej części kultowego cyklu. Ponad dwa tysiące osób zameldowało się w obozie rozbitym na placu przed kinem, gdzie miał odbyć się pierwszy pokaz.

{KINO POD BARANAMI, MIKRO}

Najświętsza Panienka, Koptowie i ja

Reżyseria: Namir Abdel Messeeh. Występują: Namir Abdel Messeeh, Siham Abdel Messeeh.

Czy Jezus rzeczywiście był Egipcjaninem? Czy niewierzący może zrobić film o wierze? Czy muzułmańska dziewczyna może wcielić się w postać Maryi Dziewicy?

To tylko niektóre z pytań, które stawia Namir Abdel Messeeh w swoim zwariowanym dokumencie. Wyruszając z kamerą do Egiptu w przededniu "Arabskiej Wiosny", reżyser początkowo zachowuje się jak sceptyczny Europejczyk, poszukujący egzotycznego tematu. Nie posiada, w przeciwieństwie do swojej matki, "osobistych relacji z Maryją", nie rozumie tych, którzy doświadczyli cudu, a oni nie ufają jemu. Brak realnych dowodów na to, że objawienia maryjne rzeczywiście miały miejsce, kieruje uwagę reżysera na zupełnie inne sprawy. Powstaje film o kręceniu filmu, a zarazem osobisty dokument o powrocie do korzeni.

Któregoś dnia podczas rodzinnego spotkania młody filmowiec Namir Abdel Messeeh ogląda wideokasetę z zarejestrowanym objawieniem maryjnym w egipskim Asjut. W przeciwieństwie do matki, która twierdzi, że widzi na ekranie Matkę Boską, chłopak pozostaje sceptyczny, jednak sam temat bardzo go intryguje. Wyrusza do rodzinnego kraju, by nakręcić dokument o fenomenie objawień, niezwykle ważnym dla tamtejszej mniejszości koptyjskiej. Będzie to doskonała okazja, by po piętnastu latach spotkać się ze swoją egipską rodziną, choć matka stanowczo nalega, by nie filmował nikogo z jej bliskich. Na miejscu sprawy komplikują się tak bardzo, że Namir będzie musiał zmienić swoje plany. Zwraca więc kamerę na siebie i swoich krewnych. W ubogiej wiosce zamieszkanej przez muzułmanów i chrześcijan znajduje prawdziwą inspirację dla swego filmu, który wychodząc od etnograficznej obserwacji, staje się bardzo osobistą podróżą, konfrontacją z własną tożsamością, a także ryzykowną próbą sił dla początkującego reżysera i jego relacji z dominującą matką.

- Chciałem sprawdzić, czy ciągle jeszcze łączy mnie coś ze wspólnotą, do której przestałem przynależeć i której wierzeń już nie podzielam - mówi reżyser, wskazując na najważniejsze cele swojej podróży do Egiptu. W filmie testuje granice między dokumentem a fabułą. Łączy ujęcia rejestrujące surową rzeczywistość ze scenami opisanymi wcześniej szczegółowo w scenariuszu. Czasem odtwarza z udziałem bohaterów coś, co wydarzyło się wcześniej, to znów uruchamia kamerę w chwilach, kiedy nie wiedzą do końca, w którym filmie grają: w inscenizacji objawienia czy w dokumencie o niej. Efektem jest wielopoziomowa opowieść nie tylko o Maryi, Koptach czy reżyserze filmu, ale i o samym procesie tworzenia.
{MULTIKINO, CINEMA CITY BONARKA, ZAKOPIANKA, KINO POD BARANAMI}

Mój rower

Reżyseria: Piotr Trzaskalski. Występują: Artur Żmijewski, Michał Urbaniak, Krzysztof Chodorowski.

Mówi się, że mężczyźni nie rozumieją kobiet. A co, jeśli jest jeszcze gorzej i nie rozumieją też siebie nawzajem? Najnowszy komediodramat Piotra Trzaskalskiego ("Edi" - zdobywca ponad trzydziestu prestiżowych nagród filmowych) to nietypowy przewodnik po męskim świecie. Dlaczego niezależnie od wieku, gdy facet kocha, nie potrafi tego wyrazić słowami? Paweł (Artur Żmijewski), Włodek (Michał Urbaniak) i Maciek (Krzysztof Chodorowski) skazani na swoje towarzystwo przez kilka dni, nie przepuszczą żadnej okazji, żeby uprzykrzyć sobie życie. Czy naprawdę więcej ich dzieli niż łączy? Czy klucz do zrozumienia męskiego punktu widzenia w ogóle istnieje?

O inspiracjach do filmu reżyser opowiada: - Zawsze staram się robić filmy o rzeczach, które znam, które są gdzieś wokół mnie, o zdarzeniach, które widziałem lub o których opowiedzieli mi ludzie, których znam. To daje pewien gwarant prawdziwości, czy jak kto woli - realizmu filmowej opowieści. Budują go także myśli, uczucia, doznania moich bliskich przyjaciół, znajomych, którym ufam. To także ojcowie i synowie. Pewne prawdy są przecież prawdami o nas wszystkich. W tym kontekście "Mój rower" to synteza, dramaturgiczny koktajl z wielu ludzi i wydarzeń. Koktajl, którego oś obrotu stanowią postacie autorów, lecz jej nie wyczerpują. Film opowiada o męskiej linii rodziny, ale jest też filmem dla kobiet, ponieważ to film o relacji. To film o konflikcie: starość-młodość-dzieciństwo. Jednak ta sfera leży ponad płcią. Dlatego, to nie jest film tylko o mężczyznach. To także film o godności i jej obronie przez... żart. Domeną dziadka jest właśnie żart, dystans do siebie i innych. Agresja i walka rządzi światem ojca. Wnuk miotany jest wypadkową obu tych postaw. Wszystko razem tworzy wybuchową mieszankę.

Artur Żmijewski to jeden z najbardziej lubianych aktorów teatralnych i filmowych. Początkiem jego filmowej kariery okazał się film Krzysztofa Zanussiego "Stan posiadania" (1989), za rolę w którym otrzymał nagrodę na festiwalu filmowym w Viareggio. Gra na scenach teatrów warszawskich: Ateneum, Współczesnego i obecnie w Teatrze Narodowym. Jest też laureatem nagrody publiczności Wiktor 2009 - w kategorii najpopularniejszy aktor telewizyjny.

{MULTIKINO, CINEMA CITY BONARKA, GALERIA KAZIMIERZ, PLAZA, ZAKOPIANKA}

Gdzie jest Nemo 3D

Reżyseria: Andrew Stanton, Lee Unkrich. Polskie głosy: Kajetan Lewandowski, Joanna Trzepiecińska, Mirosław Baka.

Głośny film animowany wytówrni Disneya z roku 2003 został teraz wzbogacony w technikę 3D. Dzięki temu przygody tytułowej rybki możemy oglądać w trzech wymiarach.

Wielka Rafa Koralowa. Tu mieszkają m.in. kolorowe rybki zwane błazenkami (Amphiprion ocellaris). "Gdzie jest Nemo" rozpoczyna się wstrząsającą sceną. Drapieżna ryba pożera żonę Marlina i 399 jajeczek ikry, z których lada dzień wykluć się mają młode błazenki. Tylko Marlinowi i jednemu jedynemu jajeczku udaje się przeżyć atak. Mały Nemo, ocalały synek Marlina, staje się sensem jego życia. Jednak gdy nadopiekuńczy ojciec wysyła synka do szkoły, zdarza się kolejne nieszczęście. Nemo zostaje wyłowiony z oceanu przez nurka i trafia do akwarium w prywatnym gabinecie dentystycznym w Sydney. Marlin, choć cierpi na lęk przed otwartym oceanem, wyrusza na ratunek. Towarzyszy mu wielka zapominalska Dory.
Budżet "Gdzie jest Nemo" wyniósł 94 miliony dolarów. W ciągu pierwszego weekendu (premiera: 30 maja 2003 roku) film zarobił w USA 73 mln dolarów.

Film wyreżyserowali Andrew Stanton i Lee Unkrich. Stanton jest współtwórcą wielu sukcesów Pixara, był współscenarzystą takich przebojów, jak "Toy Story" czy "Potwory i spółka".

(MISI)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski