Decyzja o zaciągnięciu kredytu na nieruchomość to z pewnością jeden z najważniejszych momentów w życiu przyszłego kredytobiorcy. Jednak zanim bank podejmie pozytywną decyzję o przyznaniu kredytu, musimy wypełnić wiele stron dokumentów, bez których wykazanie naszej zdolności kredytowej okaże się niemożliwe.
Proces, który trwa
Według danych Związku Banków Polskich, w 2014 r. szacowana liczba udzielonych kredytów wyniosła 172 tysiące, a liczba czynnych umów kredytowych zbliża się do blisko 2 milionów. Duże zainteresowanie Polaków rynkiem kredytowym związane jest z coraz większą dostępnością nowych mieszkań oraz wprowadzeniem takich programów jak Mieszkanie dla Młodych, które oferują młodym ludziom dopłaty do mieszkań.
Decyzja o wyborze nieruchomości, w której zamieszkamy, to dopiero początek drogi ubiegania się o kredyt. W jej trakcie będziemy musieli przejść przez cały proces składania dokumentów i weryfikacji naszej zdolności kredytowej. Może to potrwać, w zależności od sytuacji, nawet kilka miesięcy. Oprócz wniosku o dofinansowanie do mieszkania w MdM, który będzie zawierał informacje o spełnieniu przez nas warunków stawianych przez ustawodawcę, musimy złożyć dokumenty wymagane przez bank.
– _Warto zwrócić uwagę na fakt, że każdy bank posiada swój własny komplet dokumentów, co niestety może oznaczać, że składając wnioski w kilku bankach, będziemy zmuszeni za __każdym razem wypełnić inne dokumenty _– wyjaśnia Aleksander Blumski, ekspert portalu nowych mieszkań i domów dopoznania.pl.
Tożsamość i dochody
Na początek potrzebne nam będą dokumenty potwierdzające naszą tożsamość oraz te związane z naszą sytuacją finansową.
W przypadku umowy o pracę będzie to dokument potwierdzający wysokość otrzymywanego wynagrodzenia za ostatnie 3 miesiące. Jeżeli natomiast posiadamy umowę zlecenie lub o dzieło, konieczne może okazać się dostarczenie kopii umów z ostatnich 12 miesięcy wraz z rachunkami oraz deklaracji PIT za ostatni rok. Dla banku najważniejsza jest tzw. ciągłość zatrudnienia oraz wysokość zarobków. Szanse na kredyt są większe w momencie, gdy nie zmienialiśmy przez dłuższy czas pracodawcy, a nieprzerwane zatrudnienie posiadamy przynajmniej od roku.
Następnie zostaniemy poproszeni o wyciągi z naszego konta lub z rachunku karty kredytowej, jeżeli taką posiadamy. W przypadku, gdy okaże się, że ze względu na posiadane kredyty lub pożyczki nie uzyskamy zdolności kredytowej, możemy zostać poproszeni o wcześniejszą spłatę zaciągniętych zobowiązań.
Własna działalność
Jeżeli prowadzimy własną działalność gospodarczą, będziemy poproszeni o przedstawienie decyzji o nadaniu numeru NIP oraz REGON, zaświadczenie z urzędu skarbowego oraz z ZUS-u o niezale- ganiu z podatkami i składkami, ponadto zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, a także deklarację PIT za poprzedni rok.
Nieruchomość
W przypadku zakupu mieszkania lub domu na rynku pierwotnym, czyli bezpośrednio od dewelopera, musimy pokazać umowę o wybudowanie domu jednorodzinnego albo mieszkania.
Do tego dodajmy dokumenty dotyczące reprezentacji dewelopera lub spółdzielni mieszkaniowej, pozwalające zweryfikować, czy osoby, które podpisały umowę przedwstępną w imieniu dewelopera lub spółdzielni, są do tego umocowane.
Oprócz tego konieczne będzie pozwolenie na budowę, odpis z księgi wieczystej gruntu, na którym budowana jest inwestycja, jak również wypis z ewidencji rejestru gruntów, dotyczący działki, na której inwestycja jest prowadzona.
Natomiast w przypadku rynku wtórnego wymagane dokumenty to: umowa przedwstępna o nabyciu nieruchomości, wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego potwierdzający przeznaczenie działki na cele budowlane oraz potwierdzenie wniesienia lub posiadania wkładu własnego niezbędnego do zamknięcia transakcji.
Uzyskanie dopłaty
Oprócz wspomnianych wyżej dokumentów ubiegający się o dofinansowanie do mieszkania w ramach programu Mieszkanie dla Młodych muszą złożyć również stosowny wniosek o udzielenie dofinansowania.
– W ustawie o pomocy państwa w __nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi, ustawodawca dokładnie określił, jakie warunki należy spełnić, aby otrzymać rządową pomoc – tłumaczy Aleksander Blumski. – Do najważniejszych z nich należy oświadczenie, że nigdy nie byliśmy posiadaczami innej nierucho- mości oraz, że nie ukończyliśmy 35 lat. Podkreślić należy fakt, że obecnie program MDM dotyczy tylko rynku pierwotnego.
Oprócz tego pamiętajmy o przedstawieniu umowy przedwstępnej z deweloperem, jak również o dokumentach, które potwierdzają metraż oraz cenę mieszkania za metr kwadratowy. To nie koniec – jeszcze potrzebne będą dwa oświadczenia. Pierwsze, że mieszkanie będziemy wykorzystywać tylko do własnych celów mieszkaniowych oraz oświadczenie, że mieszkanie zostanie zasiedlone po raz pierwszy.
Do tego należy dodać odpisy aktów z urzędu stanu cywilnego, które potwierdzą nasz stan cywilny oraz w przypadku posiadania dzieci – odpisy aktów ich urodzenia.
Na koniec musimy przygotować pisemne zobowiązanie (w przypadku wynajmowania lokalu mieszkalnego lub posiadania spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu) do rozwiązania umowy najmu i opuszczenia tego lokalu do 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy o ustanowieniu lub przeniesieniu własności do lokalu, który bierze udział w programie MdM.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?