MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dotacja na planowanie metra

Piotr Tymczak
Kraków może dostać pieniądze na studium dla metra z funduszu unijnego „Łącząc Europę”
Kraków może dostać pieniądze na studium dla metra z funduszu unijnego „Łącząc Europę” fot. Szymon Starnawski
Inwestycje. Dzięki funduszom unijnym urząd może opracować studium dla podziemnej komunikacji w Krakowie.

Rosną szanse na to, że Kraków otrzyma dotację na przygotowanie studium wykonalności budowy systemu szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. Potrzeba około 10 mln zł. Pieniądze na to zadanie miasto może otrzymać z Unii Europejskiej w ramach funduszu „Łącząc Europę”.

- Wiceminister Jadwiga Emilewicz poinformowała mnie, że Ministerstwo Rozwoju pozytywnie zaopiniowało nasz wniosek o dotację na sporządzenie studium. Teraz czekamy na decyzję Komisji Europejskiej w tej sprawie - wyjaśnia wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

Miasto ma szansę na uzyskanie 50 proc. dotacji na studium. Decyzja powinna zapaść w ciągu kilku miesięcy. - Jeśli będzie pozytywna, jeszcze w tym roku rozpiszemy przetarg na przygotowanie studium tak, by było ono gotowe w 2019 r. - informuje wiceprezydent Trzmiel. - Taka dokumentacja będzie podstawą do rozpisania przetargu na realizację inwestycji w trybie zaprojektuj i wybuduj - dodaje.

Dokument ma być przygotowany w oparciu o wykonane już „Studium rozwoju systemu transportu miasta Krakowa, w tym budowy metra”, wariant „Metro-Metrobus”. Wskazuje ono na konieczność budowy systemu komunikacji podziemnej w ścisłym centrum. Zakłada przebieg bezkolizyjnej linii szybkiego transportu szynowego na trasie wschód - zachód, o długości około 15 km (łączącej dzielnice Bronowice i Nowa Huta z centrum miasta).

Wybrani w przetargu autorzy studium rozwoju systemu transportu z Biura Inżynierii Transportu Pracownie Projektowe Cejrowski&Krych z Poznania, zarekomendowali wariant zakładający budowę metra wraz z liniami metrobusu.

Ponadto, jako dalsze działania, autorzy opracowania wskazali wykonanie koncepcji i studiów dla I etapu metra (tunelu pod Starym Miastem) i jego etapowego podłączenia do systemu tramwajowego.

Władze Krakowa o rządowe pieniądze na podziemną kolejkę (najpierw na studium wykonalności, później na budowę) zaczęły zabiegać już w 2014 roku, po rozstrzygnięciu referendum, w którym krakowianie opowiedzieli się za budową metra. Wtedy jednak okazało się, że rząd nie udzieli takiego wsparcia. Brakowało oficjalnego dokumentu, który potwierdzałby, że wydawanie pieniędzy państwa i funduszy UE na podziemny transport jest w ogóle zasadne.

W związku z tym magistrat ogłosił przetarg na opracowanie studium rozwoju transportu dla Krakowa. W maju zeszłego roku wiceprezydent Trzmiel, po rozmowie z wiceminister rozwoju Jadwigą Emilewicz, informował nas, że jest szansa na unijne fundusze na studium dla podziemnej komunikacji i miasto na dostać na to potwierdzenie. W sierpniu okazało się, że Ministerstwo Rozwoju nie dofinansuje jednak prac nad przygotowaniem budowy metra. Teraz nastąpił zwrot w tej sprawie.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski